Soms zit genialiteit in een klein hoekje. Want wat deed BMW? Een handvol accu’s in hun meest populaire SUV, gekoppeld aan een kleinere motor, en die beide in hun gedrag laten besturen door het navigatiesysteem. Het klinkt een beetje vreemd misschien, maar het is precies waarin deze BMW X5 uitblinkt.
Hoe gaat het in zijn werk bij BMW?
Het werkt eigenlijk heel simpel: zet je route in het navigatiesysteem, selecteer de optie Auto eDrive en de BMW X5 gidst je niet alleen naar je bestemming, hij zorgt er ook voor dat je er zo optimaal mogelijk naartoe rijdt. Dat wil zeggen: in de stad en bij langzaam rijden zoveel mogelijk elektrisch, bij wat meer tempo en snelwegkilometers springt de 2,0-liter viercilinder twinturbo met 245 pk bij om zowel de accu’s bij te laden als jou te helpen op je eindbestemming te komen.
In de praktijk blijkt het uitstekend te werken. Zodra we een bordje ‘binnen de bebouwde kom’ voorbij rijden, valt de toerenteller stil en suizen we elektrisch door een dorpje. Eenmaal voorbij ‘einde bebouwde kom’ assisteert de benzinemotor weer waar nodig, zonder dat je daar ook maar iets van voelt. Het systeem bepaalt of tussentijds bijladen noodzakelijk is om alle dorpjes elektrisch door te komen en op je eindbestemming te geraken.
Komt de BMW zijn beloftes na?
Met volle accu’s – hang ‘m dus aan een stekker waar het kan – haal je maximaal 31 kilometer geheel elektrisch, dus als je woon-werkverkeer minder is en je rijdt heel beschaafd, verbruik je helemaal geen benzine. In een ideale situatie is het gemiddelde brandstofverbruik 3,3 liter per 100 kilometer, in de praktijk komen we uit op bijna 10 liter per 100 kilometer. Waarbij we ook even z’n maximum snelheid van 210 km/u reden – in Duitsland – en de prima acceleratiecijfers (0 naar 100 in 6,8 seconden) verifieerden. Een gecombineerd vermogen van 313 pk met 450 Nm koppel zorgt daarvoor. Overigens worden alle vier de wielen permanent aangedreven.
Omdat de CO2-uitstoot van de BMW X5 PHEV onder de 80 g/km zit, kent ie in Nederland 14 procent bijtelling. Alleen dit jaar nog trouwens. Vanaf 2016 wordt dat 21 procent – dus wees er snel bij, want je bespaart er een leuke vakantie mee.
Wat gaat de BMW X5 kosten?
De prijs voor deze wonderlijke techniek in combinatie met een ruime, luxe BMW is alleszins acceptabel: vanaf 81.000 euro in Nederland, vanaf 71.950 euro in België, en daar zit dan al BMW’s meest uitgebreide navigatiesysteem bij in.
Het enige nadeel is z’n gewicht: met 2.205 kilo is ie 160 kilo zwaarder dan een in prijs vergelijkbare 3,0-liter diesel en dat merk je tijdens het rijden. Hij is minder scherp, helt wat meer over en bovendien moet ie in z’n normale Comfort-stand lang nadenken over welke stappen ie moet ondernemen als je het gaspedaal vol intrapt. Terugschakelen, alle accu’s en de motor volop aanspreken: het vergt twee tellen. Het is het waard om in stilte door je woonplaats te kunnen zoeven,
Specificaties BMW X5 xDrive40e PHEV
14/20
Motor
1.997 cc
viercilinder turbo hybride
313 pk @ 5.000 tpm
450 Nm @ 1.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,8 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,3 l/100 km
77 g/km CO2
A-label
Afmetingen
4.886 x 1.938 x 1.762 mm (l x b x h)
2.933 mm (wielbasis)
2.205 kg
85 l (benzine)
500 / 1.720 l (bagage)
Prijzen
NL € 81.000 (14%)
BE € 71.950
Het vonnis
Slim en relatief schoon rijden in een grote BMW is mogelijk met deze PHEV. Het gaat wat ten koste van de rij-dynamiek, maar daar krijg je een heel groen gevoel voor terug dankzij het slimme navigatiesysteem en 31 kilometer rijden op accu’s
Reacties