Weinig mensen zullen beweren dat een vermogen van 653 pk in je enorme crossover aan de magere kant is. Maar ‘weinig’ is niet ‘geen’. Voor het handjevol kleurrijke types dat echt het onderste uit de kan moet schrapen, en daar nog voor wil betalen ook, bouwt BMW deze XM Label Red. Het is de minst subtiele auto die we hebben getest sinds die keer dat we in een oranje Hummer H2 zaten. En in deze voelen we ons eerlijk gezegd méér opgelaten.

Wanneer je je in een XM op straat begeeft, zeg je daarmee niet per se ‘ik ben een mensenmens’. Sterker nog, hij lijkt bedoeld als welgemeende stomp op de ogen van iedereen die je tegenkomt. We merken dat we daarom in de overdreven sociale modus schieten en medeweggebruikers standaard voorrang geven, ook als ze die helemaal niet hebben. Je moet toch wat om het universum aan je kant te houden.

Scooter-tempo voor de BMW XM Label Red

De ‘gewone’ XM heeft 653 pk – de XM Label Red heeft 748 pk. Dat niet alleen: het plug-in hybride koppeltotaal stijgt van 800 naar 1.000 Nm. En als je denkt dat dat een kwestie was van de elektra opwaarderen, heb je het mis. De V8 met dubbele turbo’s heeft nu 585 in plaats van 489 pk en 750 in plaats van 650 Nm. Hiervoor werden onder meer het uitlaattraject, de turbo’s en de olietoevoer herzien en werd de krukas verstevigd. De elektromotor in de achttraps transmissie (die ook gebruikmaakt van de versnellingen) levert 197 pk en 280 Nm, wat genoeg is om in de vol-elektrische modus met scooter-tempo bij het stoplicht weg te trekken.

BMW XM Label Red (G09) zwart (2024) rijdend achterkant

Met alle techniek actief dendert de Label Red in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u, wat achter het stuur een onwerkelijke ervaring is. Heb je alle rij-instellingen in het scherm eenmaal zoals je ze hebben wilt, heb je ongeveer een kilometer de ruimte, nemen je passagiers niet net een slok van iets plakkerigs? Trap dan op het gas en verbaas je, nadat je je nekwervels weer op hun plek hebt gekraakt, over de lenigheid waarmee deze kolos vooruitkomt.

Hot Hatch-achtige oogwenk

Sowieso is de XM capabel in zijn weggedrag: de ophanging houdt de carrosserie actief rechtop en dankzij snelle besturing en meesturende achterwielen zijn bochten in een hot hatch-achtige oogwenk voorbij. Er zijn mensen die vinden dat dit alles tegen een onaanvaardbare prijs komt, namelijk een gebrek aan comfort. Maar misschien moet je, als je met alle geweld het topmodel van M wilt rijden, ook niet miepen als je daarin een beetje door elkaar wordt geschud.

BMW XM Label Red (G09) zwart (2024) interieur zwart rood

Dankzij de forse batterij kun je tot 83 kilometer elektrisch rijden, waarna je in iets meer dan 4 uur de lading weer naar 100 procent kunt brengen via een 7,4-kW wallbox. Of je drukt op de M Hybrid-knop op de middenconsole en kiest voor de modus eControl, waarbij de benzinemotor de accu tot 80 procent oplaadt en daar houdt. Handig als je een stuk snelweg wilt wegkauwen voordat je weer uitstootvrij door de bebouwde kom rolt. Minder handig is dat de boel weer in de hybridestand springt als je even een van de twee M-knoppen op het stuur hebt gebruikt om wild accelererend de snelwegoprit te nemen. En dat je dan na een half uur cruisen met een muziekje aan ontdekt dat je de accu bijna leeg hebt gereden.

Leren loungekussentjes

Er zijn best een paar van dit soort eigenaardigheden aan de BMW XM Label Red. Zoals het feit dat de twee brede displays scheef voor je neus staan, of dat er wel is gedacht aan een vreemd gevormd plafond met sfeerverlichting en leren loungekussentjes op de achterbank, maar niet aan een fatsoenlijke plek om je laadkabel op te bergen.

BMW XM Label Red (G09) zwart (2024) interieur achterbank kussen

Maar het grootste bezwaar blijft voor ons de styling, die in het geval van de Label Red tot ongekende bizarro-niveaus wordt opgekrikt (al is die lippenstift gelukkig niet verplicht). Er is werkelijk geen denkbaar scenario waarin wij deze auto zouden verkiezen boven de heerlijke, fraaiere en beter rijdende X5 M Competition. Maar wie weet ben jij wel iemand die per se het onderste uit de kan moet hebben. In dat geval: veel plezier met je opper-XM en rij er vooral heel hard mee weg. Ver weg.

Specificaties BMW XM Red Label (2025)


Prijzen: € 204.280 (NL) / € 204.300 (B)
Motorinhoud: 4.395 cc
Motortype:  V8 turbo hybride
Power: 748 pk/550 kW, 1.000 Nm
Aandrijving: vier wielen, 8v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 3,8 s
Topsnelheid: 250 km/u
Verbruik: 1,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 40 g/km
Tankinhoud: 69 l (benzine)
Afmetingen: 5.110 x 2.005 x 1.755 mm (l x b x h)
Wielbasis: 3.105 mm
Gewicht: 2.795 kg
Bagage: 527/1.820 l

Reacties

  • Ruben heeft op 5 januari 2025 geschreven:

    Beste Suv qua prijs/kwaliteits verhouding op dit moment.. iedereen die ik laat rijden, beamen dat dit een monster is! Neem een testrit of bekijk hem bij een dealer en je zal versteld staan. Een auto ver voor zijn tijd qua looks, vele zijn er helaas nog niet klaar voor wat uiterlijk betreft, dit zijn echter alleen mensen die de auto niet live gezien hebben van dichtbij. Veel haat omdat het zichzelf durft te zijn.

    • Sander heeft op 6 januari 2025 geschreven:

      Sorry, maar Hot Wheels mogen van mij lekker 1:64 schaal blijven.

      Reageer
    Reageer
  • Nick heeft op 5 januari 2025 geschreven:

    BMW heeft de uitgesproken styling met name voor de Chinese markt geintroduceerd. Schijnbaar is het voor China ook te extreem gezien de verkopen. Dit is toch ook een absoluut gedrocht.

    Reageer
  • Björn heeft op 4 januari 2025 geschreven:

    En wie gaat dat lelijk hok kopen? Want zelfs de Amerikanen moeten dat gedrocht niet hebben.

    • Suggestie heeft op 4 januari 2025 geschreven:

      Rappers, drugsdealers, profvoetballers, volkszangers, etc..

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)