We dachten dat we na topografie in groep acht wel klaar waren met rijtjes namen uit ons hoofd leren, maar we mogen weer opnieuw beginnen door de vloedgolf aan nieuwe merken uit China. Eén van de merken die (in tegenstelling tot veel andere) goed van de grond lijkt te komen, is BYD. Niet gek ook, want ze waren zo slim om Louwman (bekend als importeur van Toyota en Lexus) aan te haken als verkopende partij.
Eind 2023 bestaat het gamma al uit vijf elektrische modellen, waarvan deze BYD Dolphin de kleinste is. De Dolphin mag je zien als de lagere versie van de Atto 3 en hij is onderdeel van de zogenoemde oceaanreeks. In deze serie krijgen we ook de Seal. In andere landen verkoopt BYD bijvoorbeeld de Sealion en de Seagull.
Het is maar goed dat niet alle autofabrikanten de naam te letterlijk doorvoeren in het interieur; anders zou er een permanente zwavellucht in de Renault Wind hangen en alle hooikoortspatiënten zich een ongeluk niezen in de Dacia Spring. Maar in de Dolphin kan het niet veel kwaad: de deurklinken binnenin hebben de vorm van een dolfijnflipper en in de middenconsole kun je ook het slimme zoogdier herkennen.
De cabine van de BYD Dolphin is prima in orde
Het scherm op de middenconsole kan – net als in andere modellen van BYD – een kwartslag draaien. Je moet alleen geen gepolariseerde zonnebril dragen, want dan zie je plots niets meer op het display. Het is verder een nogal smaakgevoelig interieur, maar op wat hard plastic na lijkt het kwalitatief in orde.
De rugleuning van de stoel is erg fijn; de zitting mag wat langer. Voor je gevoel zit je nogal ingebouwd, onder meer door hoe het dashboard naar je toe komt, dus daar moet je van houden. Gevoelsmatig zit je in een formaatje Polo, maar volgens BYD is de Dolphin echt een C-segmenter. Er zijn concurrenten die vanbinnen een stuk ruimtelijker aanvoelen.
We missen het spuitgat op zijn hoofd
Aan de buitenkant zou je nog een BYD’tje van een dolfijn moeten herkennen, maar wij zien het niet. Sowieso is het een design dat niet per se gericht lijkt te zijn op de Europese markt. Iets waar wel meer Chinese modellen last van hebben. Wel speciaal aangepast voor Europa is het onderstel.
Voor ons relatief kleine maar kritische marktje monteren ze bij BYD een multi-link ophanging en passen ze de hardheid van het geheel aan. Blijkbaar hebben Europeanen een voorkeur voor een wat stugger onderstel.
Dat we dit onderstel bij een circuit op een behendigheidskoers mogen proberen, schept hoge verwachtingen qua sportiviteit. Maar gelukkig voor je rug valt het allemaal mee; de Dolphin voelt vooral aan als een heel doorsnee hatchback met genoeg comfort en genoeg atletisch vermogen om niet om te vallen bij een rotonde.
De eerste indruk van de BYD Dolphin
Een definitief oordeel kunnen we pas vellen als we ermee op de openbare weg hebben gereden. Met een 0-naar-100-tijd van 7,1 seconden moet je in ieder geval goed met het verkeer kunnen meekomen en de actieradius van 427 kilometer valt ook niet tegen. De instapper komt trouwens maar 340 kilometer ver, maar heeft wel dezelfde 0-100-tijd.
De eerste indruk van de BYD Dolphin is geen slechte. We vermoeden zo dat het uiterlijk in veel gevallen niet per se de doorslaggevende factor zal zijn, maar dankzij ze gunstige prijs van de kleine hatchback zal BYD hier best wat klanten tevreden kunnen stellen. De goedkoopste kost hier 29.990 euro en dan krijg je nog bijna 3.000 euro cadeau van de overheid als particulier.
Specificaties van de BYD Dolphin Comfort(2023)
Motor
1 elektromotor
204 pk
290 Nm
60 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,1 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
ca. 14 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
427 km (WLTP)
Laadtijd
5,5 uur bij 11 kW
29 min. bij 88 kW (80%)
Afmetingen
4.290 x 1.770 x
1.570 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
gewicht n.b.
345 / 1.310 l (bagage)
Prijzen
€ 36.490 (NL)
€ 36.240 (B)
Mensfort heeft op 1 juni 2024 geschreven:
Aan China mankeert niets, usa heeft veel meer bloed aan zijn handen en probeert China weg te praten op argumenten die niet kloppen. Het land met de meeste elektrische auto’s is China. Helaas verkopen die mooie auto’s hier niet want kapitalisme zet 150% bovenop de prijs zodat autohandel stinkend rijk worden. Het milieu telt hier niet, alleen het geld. Voorlopig tijd ik gewoon diesel, tot de regering hier iets aan gaat doen.
Jakkez heeft op 1 juli 2023 geschreven:
Lelijk hok! En dan nog Chinees ook. Nee doe maar niet.
Michael heeft op 30 juni 2023 geschreven:
Zou er nog niet dood in gevonden willen worden…
Conclusie heeft op 30 juni 2023 geschreven:
Goede keuze als je een land wil steunen dat miljoenen Oeigoeren in concentratiekampen stopt, oneerlijk concurreert door export subsidies en IP diefstal en overal en nergens spioneert.
Slechte keuze als je na kan denken en enige moraal hebt.
sinterklaas heeft op 1 juli 2023 geschreven:
Inderdaad, en ASML maar geavanceerde machines leveren voor de fabricatie van chips in China, volkswagen, tesla en mercedes er maar produceren, apple smartphones ook lekker volledig chinees…. en de batterijen hier , chinees, zonnepanelen bijna allemaal chinees……wat hebben we toch weinig moraal……zolang de chinezen onze dure merkauto’s kopen, onze hier gekweekte varkens maar eten (zijn de boeren ook nog tevreden)….erger dan Chinezen zijn de Japanners, Koreanen, zware importheffingen op Europese producten zoals auto’s maar hier alles van hen maar proberen te verkopen….maar Europa is de meest open markt van de wereld
Rik de Jonge heeft op 2 juli 2023 geschreven:
Er is een verschil tussen iets kopen dat in China gemaakt is en iets Chinees kopen terwijl er talloze (betere) alternatieven zijn en waarbij je weet dat China onze industrie kapot wil maken met oneerlijke subsidies en pure diefstal én dat ze die technologie massaal inzetten om te spioneren.
Als je dat verschil niet snapt, heb je een plaat voor je hoofd.
Persoonlijk kan ik me ook niet voorstellen waarom mensen telefoons van Chinese merken kopen. Dan krijg je de spyware van de Chinese geheime dienst standaard meegeleverd.
@rik heeft op 2 juli 2023 geschreven:
Dat bagatalliseren van iets wat slecht is zie je wel vaker bij mensen die onbewust heel goed weten dat ze fout bezig zijn maar het niet toe durven geven. “Maar hunnie doen het ook…..”