Ship ahoy! BYD ligt al een tijdje te dobberen voor de Nederlandse kust en is aan land gekomen met de Atto 3. Het Chinese automerk brengt binnenkort een auto op de Nederlandse markt genaamd de Dolphin. De verkoop begint deze zomer en de leveringen starten begin volgend jaar. Vandaag maakt het merk de Nederlandse prijs van de BYD Dolphin bekend.

Laten we de Dolphin voor de aardigheid eens met twee rivalen vergelijken: de Volkswagen ID.3 en de MG 4 Electric. Onder aan dit artikel hebben we een tabelletje gemaakt met de belangrijkste gegevens van de drie elektrische hatchbacks. Zo kun je zelf alvast bepalen welke EV je het meest of minst ziet zitten – op basis van de cijfertjes, dan.

De Nederlandse prijs van de BYD Dolphin

Elke uitvoering van de nieuweling is goedkoper dan 45.000 euro en duurder dan 12.000 euro. Daardoor valt de Dolphin altijd onder de SEPP-regeling, waardoor je 2.950 euro subsidie krijgt wanneer je een nieuw exemplaar koopt. De Nederlandse prijs van de BYD Dolphin begint bij 29.990 euro. Daarvoor krijg je de Active-uitvoering met 95 pk en een 45-kWh batterij die goed is voor 340 kilometer aan actieradius.

Vervolgens biedt BYD de Dolphin Boost aan. Deze versie heeft een 177 pk sterke elektromotor, dezelfde 45-kWh batterij en de kleinste actieradius van allemaal: 310 kilometer. Je betaalt ten minste 32.990 euro voor deze versie.

BYD Dolphin (2023) rijdend schuin voor

De Comfort-versie heeft een 60-kWh batterij en een 204 pk sterke elektromotor. De actieradius groeit hiermee naar 427 kilometer. Voor deze uitvoering ben je 36.490 euro kwijt. De laatste, de Dolphin Design, heeft dezelfde batterij, actieradius en hetzelfde vermogen. Wel krijgt ie zaken mee als Vehicle-to-Load, een draadloze oplader voor smartphones en een panoramadak. Je betaalt er in totaal 37.990 euro voor.

De prijzen van de VW ID.3

Bij Volkswagen kun je voorlopig nog kiezen tussen het originele model en de gefacelifte versie van de ID.3. Zowel de nieuwe als de oude ID.3 heeft een 204 pk sterke elektromotor. Even sterk dus als de sterkste Dolphin.

Bij Volkswagen betaal je 38.990 euro voor de ‘oude’ ID.3 in de goedkoopste uitvoering en 41.990 euro voor de Pro Edition. Deze versies hebben een 58-kWh batterij waarmee je 426 en 428 kilometer ver komt.
De vernieuwde ID.3 Pro Business kost 44.990 euro. Deze heeft dezelfde 58-kWh batterij als de vorige ID.3. De Pro S (47.990 euro) en Pro S Business (49.990 euro) krijgen een 77-kWh batterij die goed is voor respectievelijk 559 kilometer en 557 kilometer actieradius.

Volkswagen ID.3 facelift 2023 schuin voor

De prijzen van de MG 4

De standaardversie van de MG 4 Electric kost minimaal 32.285 euro in Nederland. Daarvoor krijg je een 170 pk sterke elektromotor, een 51-kWh batterij en een actieradius van 350 kilometer. Een treetje hoger kom je de Comfort-uitvoering tegen met 204 pk. Daarnaast groeit de batterij naar 64 kWh, wat goed is voor 450 kilometer rijbreik. Voor de Comfort betaal je 35.795 euro.

De duurst MG 4 is de Luxury. Deze uitvoering heeft een vanafprijs van 37.795 euro. De actieradius krimpt hierbij naar 435 kilometer terwijl de batterij en het aantal pk’s gelijk blijven. Het verschil zit hem met name in 12 centimeter extra hoogte en extra functies zoals een 360-graden camera.

MG4 (2023) zijkant

Dus, welke wordt het?

De goedkoopste BYD Dolphin is een stuk voordeliger dan zijn concurrenten. Daar lever je wel een bekende naam en een kilometer of 100 aan actieradius voor in. Om zwevende kiezers over de streep te trekken, biedt BYD zes jaar garantie aan en acht jaar garantie op de aandrijflijn en de batterij. Gaat dat genoeg zijn om Nederlanders in een Chinese EV te krijgen? Binnenkort zullen we het weten.

BYD Dolphin vs Volkswagen ID.3 vs MG 4 Electric

BYD DolphinVolkswagen ID.3 MG 4 Electric
Afmetingen (l x b x h)Alle uitvoeringen:
4,27 x 1,77 x 1,57 m
Alle uitvoeringen:
4,261 x 1,809 x 1,568 m
– Standard en Comfort:
4,287 x 1,836 x 1,504 m
– Luxury: 4,287 x 1,836 x 1,516 m
Batterij (capaciteit):
actieradius
– Active (45 kWh): 340 km
– Boost (45 kWh): 310 km
– Comfort: (60 kWh): 427 km
– Design: (60 kWh): 427 km
– Pro Advantage (58 kWh):
428 km
– Pro Edition
Advantage (58 kWh):
426 km
– Pro Business (58 kWh):
427 km
– Pro S (77 kWh):
559 km
– Pro S Business (77 kWh):
557 km
– Standard (51 kWh): 350 km
– Comfort (64 kWh): 450 km
– Luxury (64 kWh): 435 km
Vermogen– Active: 95 pk
– Boost: 177 pk
– Comfort: 204 pk
– Design: 204 pk
Alle uitvoeringen: 204 pk – Standard: 170 pk
– Comfort en Luxury: 204 pk
Prijzen– Active: € 29.990
– Boost: € 32.990
– Comfort: € 36.490
– Design: € 37.990
– Pro Advantage: € 38.990
– Pro Edition Advantage: € 41.990
– Pro Business: € 44.990
– Pro S: € 47.990
– Pro S Business: € 49.990
– Standard: € 32.385
– Comfort: € 35.795
– Luxury: € 37.795

Reacties

  • Piet heeft op 16 januari 2024 geschreven:

    VW doet nie aan dit soort praktijken? Hoezo niet? Sjoemel software is oke?

    Reageer
  • Theo heeft op 23 juni 2023 geschreven:

    Hoezo lage prijs? De modellen met een range die in de buurt komt van de ID3 zijn net zo duur. Alleen heb je dan een Chinese bagger bak ipv een Europese auto met bijbehorende bouwkwaliteit.

    Reageer
  • Blegh heeft op 22 juni 2023 geschreven:

    Wat een gedrocht.

    Daarnaast: BYD is een staatsbedrijf dus als je dit koopt steun je de concentratiekampen voor Oeigoeren, steun je Poetin, steun je spionage, steun je IP diefstal en steun je vooral niet mensenrechten.

    • Seprium85 heeft op 26 april 2024 geschreven:

      Volkswagen en concentratiekampen gaan ook niet echt lekker samen maar goed. Omdat het Chinees is, is het ineens allemaal bagger. Doe je laptop, telefoon, tv, en weet ik veel wat nog meer dan ook maar weg. Niet dat ik ook maar enige interesse heb in deze auto. Het ging mij meer om de trieste pure Nederlandse hypocriete antwoorden.

      Reageer
    • Tineke heeft op 23 juni 2023 geschreven:

      Je moet je vanwege meerdere redenen kapot schamen als je zoiets koopt…!!

      Reageer
    Reageer
  • R.L.B. heeft op 22 juni 2023 geschreven:

    BYD is een oplichters bedrijf.
    Er staan 10.000 nieuwe electrische BYD weg te roesten op een enorm veld in China.
    Op kenteken gezet, maar nooit verkocht.
    VW doet niet aan dit soort praktijken.
    Het is een solide bedrijf die hard werkt om een goed product op de markt te zetten.
    Ja, je betaalt meer, maar je krijgt meer.
    Hoeveel BYD garages zijn er in Europa?
    Wie heeft al een eeuw ervaring in auto’s bouwen?
    Welke dealer vindt je in bijna elke stad ?
    Precies!

    • Seprium85 heeft op 26 april 2024 geschreven:

      Toyota!!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)