Dat de in 2011 gelanceerde Citroën DS5 een plaatje is – en een welkome aanvulling op de Duitse overheersing in het luxere segment – wisten we al. Maar hij reed bepaald niet comfortabel en z’n automaat was beroerd.

De DS5 blijft toch een beetje een vreemde eend in de bijt. Hij is groot en biedt binnenin plek voor vier of vijf volwassen, z’n afwerking is luxueus en van hoge kwaliteit en hij is bijzonder praktisch door z’n ruime opzet. Eigenlijk het aloude liedje: een goede concurrent voor auto’s als de BMW 5 GT, Audi A6 Avant en Volvo V60, maar dan veel goedkoper. Toch: veel minder verkopend ook. Waar zit ‘m dat in?

Vroeger – tot zo’n vijf jaar geleden wellicht zelfs – was het antwoord daarop simpel: na vijf jaar krijg je voor je BMW, Volvo of Audi nog wat geld terug, maar voor elke Franse auto die langer dan drie meter is helemaal niks. Kwaliteit: niets anders dan dat uiterst belangrijke en vaak pas na een aantal jaren zichtbare aspect speelt daarbij een rol. En dan hebben we het niet over een DS of over een 504 of over een, nou ja, iets van Renault dat langer dan een jaar heel bleef. De afgelopen 30 jaar is de Duitse auto-industrie simpel weggelopen van de Franse door kwalitatief betere auto’s te bouwen. Maar, hoewel het gat groot is, de Fransen proberen dat gat te verkleinen – Citroën met de DS-lijn voorop.

Nou leek Citroën bij de lancering in 2011 met de DS5 alles voor elkaar te hebben, bleek ie knoerthard geveerd! Oh, en de automaat was van een nogal bonkerige soort. Het feit dat we drie jaar moesten wachten op behoorlijke aanpassing van deze euvels geeft aan dat Citroën het niet zo belangrijk vond, ofwel het volslagen met ons oneens was. Maar nu, gelijktijdig met de komst van een nieuwe, 180 pk sterke en relatief schone dieselmotor, heeft de DS5 andere schokdempers die ‘m comfortabeler maken zonder z’n rijdynamiek te verliezen, en bovendien een automaat die beter snapt wanneer ie aan het werk moet en wanneer niet.

Twee relatief simpele ingrepen en een boterzachte, uiterst soepele diesel met ruim vermogen en vooral veel koppel (400 Nm) maken de DS5 ineens wel helemaal bij de pinken. De fraaie vormen en materialen om je heen komen plots veel beter tot hun recht – nu je niet meer uit je stoel getrild wordt, terwijl je nog steeds best flink een bocht kunt nemen. De aanpassing van de schokdempers lijkt ook een preciezer gevoel in het stuur te geven en dat komt de rijbeleving verder ten goede. Waarmee de DS5, zeker als BlueHDi 180, ineens weer een zeer goede aanbieding wordt.


Citroën DS5 BlueHDi 180 So Chic



14/20



Motor

1.997 cc

viercilinder turbo

180 pk / 400 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v automaat (sequentieel)



Prestaties

0-100 in 9,2 s

top 220 km/u



Verbruik/milieu

4,4 l/100 km

114 g/km CO2, C-label



Afmetingen

4.530 x 1.871 x 1.504 mm (l x b x h)

2.727 mm (wielbasis)

1.515 kg



60 l (diesel)

465 / 1.288 l (bagage)



Prijzen

NL € 43.470 (25%)

BE € 39.935



Het vonnis

Mooie, gracieuze Franse limousine die qua vorm een tikje afwijkt van de rest, maar het leven daardoor wel wat vrolijker maakt. Rijdt inmiddels meer dan goed, wat wil een mens nog meer? Een 5 GT? Nee

Reacties