Zo fier als ze er ooit op waren, zou je haast denken dat Citroën er plots niets meer mee te maken wil hebben: DS is voortaan een apart merk. Voor de gelegenheid kreeg de DS 5 (die nu dus gewoon ‘5’ heet) een facelift.

Bij de presentatie van de vernieuwde DS 5 wordt hoog opgegeven over de stijl, het karakter en de innovatie die afdruipt van de oorspronkelijke Citroën DS van 60 jaar geleden. Er spreekt trots en ambitie uit, maar al snel voelt het geforceerd, alsof men stante pede dezelfde mate van waardering voor het nieuwste model wil afdwingen. Er wordt eindeloos gehamerd op hoe bijzonder het merk wel niet is (‘wij zijn avant-garde’, ‘wij volgen nooit de geplaveide weg’) en er is een tenenkrommend slechte slogan aan de DS 5 gehangen: ‘a concept car on wheels’. Want normaal gezien staan conceptcars, zoals je weet, op enorme rollen drop.

Luister eens, DS: deze auto was al een van de mooiste ontwerpen van de afgelopen jaren en ook de facelift is nog altijd beeldschoon. Al die borstklopperij heeft ie helemaal niet nodig. We vinden ‘m zo ook wel prachtig. Echt.

We vluchten weg van de holle Franse frasen en gaan een rondje rijden. Naast drie roomzachte, 20 procent bijtellende BlueHDi-diesels en de Hybrid 4×4 is er tot later dit jaar slechts één benzineversie: de THP 165 met zestraps automaat. Deze aandrijflijn is prima op zijn taak berekend, laat alleen even van zich horen bij vlot accelereren en nestelt zich daarna op de achtergrond. De koppelrijke BlueHDi’s zijn nog altijd de beste match, maar met de benzineversie is het bepaald niet afzien.

De nieuwe DS 5 krijgt koplampen met een combinatie van led en xenon, betere connectiviteit en een eigen My DS-app. Bovendien werd er veel werk gestoken in het onderstel. Nadat de scherpste randjes er al met een tussentijdse update af waren gevijld, krijgt deze DS 5 nu langere dempers en iets dat pre-loaded linear valve-technologie heet. Het maakt ‘m nog altijd niet ouderwets zacht, maar dat is de insteek ook niet; er zit in ieder geval een zekere mate van gemoedelijk comfort in die aansluit op de weelderige luxe.

Het interieur is onverminderd schitterend, met zacht leer in een horlogebandpatroon en de meest originele vormgeving sinds het colaflesje. Niet alles is even handig – het nieuwe controller-loze aanraakscherm zit nogal ver weg, het overzicht over de carrosserie is minimaal, achterin is het nogal krap – maar in zo’n fantasievolle omgeving houd je al snel op met zaniken over dat soort futiliteiten en ben je simpelweg blij dat iets als dit bestaat.

Of deze DS 5 z’n verre, verre voorganger mag aangrijpen om zichzelf van een portie status te bedienen? Om de dooie dood niet. De klassieke DS was revolutionair, verlicht en ongekend geniaal, en dat is de DS 5 allemaal niet. Wat ie wel is: een geïnspireerd ontwerp dat z’n best doet om uit te blinken tussen alle doffe eenheidsworst. Dat is op zichzelf al prijzenswaardig en behoeft geen gebakken marketinglucht.


DS 5 1955 THP 165



Motor

1.598 cc

viercilinder turbo

165 pk @ 6.000 tpm

240 Nm @ 1.400 tpm



Aandrijving

voorwielen

6v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 9,5 s

top 202 km/u



Verbruik (gemiddeld)

5,9 l/100 km

135 g/km CO2

B-label



Afmetingen

4.530 x 1.871 x 1.504 mm (l x b x h)

2.727 mm (wielbasis)

1.404 kg

60 l (benzine)

465 / 1.288 l (bagage)



Prijzen

NL € 40.690 (25%)

BE € 32.240 (So Chic)



Het vonnis

De DS 5 blijft een indrukwekkende verschijning en is danig verbeterd en verfijnd ten opzichte van de vorige versie, met meer comfort en moderne snufjes. Wil je lijnrecht het tegenovergestelde van duf Duits? Zoek niet verder

Reacties

Meer van TopGear