De vorige Citroën DS5 was het net niet helemaal. Dat zat 'm niet in het uiterlijk, dat wat ons betreft nog altijd meer karakter bezit dan menig schilderij in het Louvre. Nee, het waren details als het steenharde onderstel en (in sommige uitvoeringen) de hopeloze semi-automatische versnellingsbak.

Vier jaar na z'n introductie komt Citroën nu met een ingrijpende facelift: zoals je op deze bijzonder duidelijke foto's kunt zien, is het gehele front van de auto veranderd, op dezelfde manier dat Peugeot dat onlangs deed met de 508. Misschien is je opgevallen dat het Citroën-logo uit de grille verdwenen is; dat komt omdat DS vanaf nu als een apart merk wordt neergezet. Een beetje zoals Fiat met Abarth doet, maar dan hopelijk succesvoller.

Aan het onderstel werd de nodige aandacht besteed, maar we moeten niet vergeten dat Citroën dat ook vorig jaar al deed met een tussentijdse update. Toch beloven de Fransen verbeterd comfort dankzij een langere slag in de dempers en PLV-technologie (pre-loaded linear valve) dat voor een geleidelijkere demping zorgt. Klinkt zweverig.

Gebleven zijn de fantastische lijnenvoering en het weelderige interieur, dat ogenschijnlijk de insteek heeft om bij het eerste oogcontact meteen merkbinding voor het leven te bewerkstelligen. De nieuwe DS5 krijgt een modern aanraakscherm mee dat de functie van twaalf middenconsole-knoppen overneemt en naast ingebouwde navigatie en entertainment ook het beeld van je smartphone kan spiegelen. Er zijn nieuwe veiligheidsdingetjes en de DS5 heeft voortaan zelfs een eigen app.

De DS5 is vanaf juni te krijgen met drie BlueHDI-diesels (120 en 150 pk met zesbak en 180 pk met zestraps automaat) en met de THP 165 benzinemotor met zestraps automaat. Later dit jaar volgt nog een THP 210 met handgeschakelde zesbak. Verder is er nog de zuinige Hybrid 4×4, maar aangezien die technisch hetzelfde lijkt te zijn als voorheen – en dus gebruikmaakt van de trage ETG-transmissie – zouden we daarbij wegblijven. Ook al omdat z'n bijtellingsvoordeel ten opzichte van de heerlijk soepele diesels (die allemaal de 20 procent halen) alweer even verdampt is.

Reacties

Meer van TopGear