Vergeef het ons als we niet altijd alles meer even helder op het netvlies hebben als het aankomt op EV’s. De laatste maanden verschijnen er elke dag ongeveer zes nieuwe stekkerauto’s die allemaal hetzelfde rijden en hetzelfde beloven. Onderscheid qua motorkarakter is verleden tijd, de vormen en het knoploze infotainment zijn eender. Is dat met de Cupra Born VZ ook het geval?

Want wij die al deze machientjes proberen en dienen te beoordelen, merken dat het aandachtig maken van aantekeningen tijdens een rit belangrijker is dan ooit – anders verwordt het in ons hoofd tot één grote brij van ADAS en aflopende daklijnen. We kunnen erover miepen, maar als de onderzoekers van al deze merken het bij het rechte eind hebben en dit inderdaad is wat iedereen wil (zou het?), valt er weinig tegenin te brengen.

Nodige lichtpuntjes

Toch zijn er voor de liefhebbers ook de nodige lichtpuntjes: vrolijke retro–ideeën of performance-uitspattingen die zorgen dat het leven interessant blijft. Zo heeft Cupra, bekend van ‘wij zijn rebels, wij zijn anders dan alle anderen’, zijn elektrische Born een oppepper gegeven. Waar de standaardauto een soort ID.3 met praatjes is, heeft deze Cupra Born VZ met een vermogen van 326 pk daadwerkelijk een hoop extra oempf in huis. Maar alleen oempf maakt een auto nog niet vermakelijk.

Onlangs testten we Cupra’s nieuwe Tavascan VZ, een grote crossover met rijeigenschappen die niet per se aansloten bij zijn vlotte label. We stappen daarom met enige terughoudendheid in de opper-Born, maar worden al meteen aangenaam verrast. In tegenstelling tot bij de Tavascan is dit interieur niet geïnspireerd op de huig van Predator; het is juist een kalm en strak geheel, voorzien van aangename kuipstoeltjes met verantwoorde Seaqual-bekleding.

Cupra Born VZ (2024) interieur dashboard

Prima zitpositie in de Cupra Born VZ

Het draagt eraan bij dat de Born al aanvoelt als een overzichtelijk en handelbaar maatje voordat je een meter hebt gereden. De zitpositie is prima, het tellerschermpje beweegt mee als je de stuurkolom verstelt. En je passagiers kunnen ook nog eens fatsoenlijk achterin zitten – niet per se meer een gegeven in deze klasse. De elektrische specs van de Born VZ zouden de grootste actieradiusangstige gerust moeten stellen.

Met de nieuwe 79-kWh accu geldt een WLTP-opgave van 570 kilometer bereik, waarbij je met 170 kW kunt snelladen – van 10 naar 80 procent in minder dan 30 minuten. Overigens komen we tijdens onze testrit op een flink minder florissante voorspelling uit qua kilometers, maar dat ligt niet aan de auto. Rijden met de Born VZ blijkt namelijk, enigszins tegen onze verwachting in, dolle pret.

In de naam van rijplezier (in een elektrische auto?)

Ondanks zijn niet geringe gewicht komt de Cupra Born VZ lichtvoetig over en de nodige onderstelaanpassingen zorgen voor een consistent weggedrag en neutrale, voorspelbare reacties. Als je hem uitdaagt, begint ie zelfs een beetje met z’n achterkant te wiebelen. Waar de hoop op een toch minstens licht voelbaar achterwielaangedreven karakter bij eerdere auto’s op dit platform subiet de kop werd ingedrukt, laat Cupra het doorschemeren, in de naam van het rijplezier.

Het merk zegt ook extra aandacht te hebben besteed aan het remgevoel. We geloven het zo, want dat is (ook weer in tegenstelling tot bij de Tavascan) dik in orde bij de Cupra Born VZ. Er zijn verschillende recuperatiemodi – vier standen plus een Auto-instelling – die je met flippers achter het stuur kunt bedienen: perfect. De besturing en het (instelbare) onderstel zijn in balans, maar zijn beide niet overdreven hardcore.

Cupra Born VZ (2024) groen zijkant rijdend bergwand

Geen tijgertje met circuitambities

Dat is ook nergens voor nodig: met een 0-naar-100-tijd van 5,6 seconden is de Born VZ rap, maar geen tijgertje met circuitambities. Was de gewone Born ook al zo leuk? Die beoordeling is ergens in eerdergenoemde brij verloren gegaan. Maar het stemt ons vrolijk dat we nog op deze manier overvallen kunnen worden door gevoelens van plezier en blijheid, in een segment waar iedereen eigenlijk vooral z’n best doet om hetzelfde neutraliserende pakket te maken.

De instapversie van de Cupra Born begint bij 38.990 euro (in België zelfs boven de 40k), dus je kunt op je klompen aanvoelen dat de VZ geen goedkope propositie zal zijn. En inderdaad: je bent in Nederland minimaal 49.990 euro lichter om jezelf Cupra Born VZ-eigenaar te mogen noemen. Pittig, maar dan heb je wel – de exotische (hier niet verkrijgbare) vijfcilinder Formentor niet meegerekend – Cupra’s tofste auto van het moment voor je deur staan.

Prijzen: € 49.990 (NL) / € 53.160 (B)
Aantal motoren: 1
Power: 326 pk/240 kW, 545 Nm
Accu: 79 kWh
Aandrijving: achterwielen, traploos
Acceleratie:  0-100 km/u in 5,6 s
Topsnelheid: 200 km/u
Verbruik: 14,7 kWh/100 km
Actieradius: 599 km
Laadtijd: 26 min. bij 185 kW (10-80%)
Afmetingen: 4.324 x 1.809 x 1.540 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.766 mm
Gewicht:  1.999 kg
Bagage: 385 l

Reacties

  • Berry van Dinteren heeft op 9 november 2024 geschreven:

    Niet zo gek. De hele ID serie heeft zich inmiddels ontwikkeld tot prima auto’s en dus zijn de broertjes en zusjes ook goed. Voor het geld wat je betaalt de beste keuzes in hun segment. Ja, dus ook (veel) beter dan de Tesla’s en Koreaanse alternatieven, kan ik uit ervaring vertellen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)