Hoewel eerdere opmerkingen van onze kant over Cupra’s grootspraak klaarblijkelijk weinig effect hebben gehad – in hun recente uitingen vergelijken ze zichzelf nota bene met de oerknal, in de zin van ‘eerst was er niets, toen kwamen wij’ – moet gezegd dat hun auto’s wel steeds interessanter worden.

Het van Seat afgesplitste merk richt zich duidelijk op een nieuwe generatie die niets met de stoffige vervoersmiddelen van de vorige te maken wil hebben. ‘Wij verkopen emoties’, zegt Cupra. ‘Wij zijn het zwarte schaap.’ Een van de vehikels voor die emoties moet de UrbanRebel worden, een elektrisch stadsautootje dat in 2025 verschijnt.

De Cupra UrbanRebel Racing is een maf rallyprototype

Cupra belooft een lengte van iets meer dan 4 meter, 440 kilometer bereik en een 0-naar-100-tijd van 6,9 seconden in de sportiefste versie met 234 pk. Afgaande op de conceptcar mag je je daarnaast mogelijk opmaken voor een epilepsie-opwekkende hoeveelheid knipperende lichtjes en animaties aan boord. Nog veel liever gaan wij af op de twee prototypes die hier vandaag voor onze neus staan.

Ze luisteren naar de naam UrbanRebel Racing en het zijn de knotsgekste rallyauto’s die je in tijden hebt gezien. In het verlengde van hun Extreme E-bezigheden leek het Cupra aardig om hun beoogde succesnummer wat modderige stunts te laten uithalen.

De testlocatie

Daarom staan we hier vandaag midden op het Circuit de Catalunya bij Barcelona, waar niet geheel toevallig een rallycrossbaan naast ligt die samen met een stuk circuit een waardige testlocatie vormt. Klein puntje: het regent, en de auto’s staan op droogweerbanden. Oh, en ze hebben een piekvermogen van slechts 435 pk.

We beloven rustig aan te doen, maar kunnen uiteindelijk ook niet anders: we mogen een rondje op wandelsnelheid achter een Seat Ateca rijden. Cupra kan natuurlijk niet hebben dat een overenthousiast mediafiguur even een van de twee onbetaalbare prototypes de poeier in rijdt, dus we snappen het – maar hier kunnen we vrij weinig uit afleiden.

Wat kunnen we wel zeggen over de Cupra UrbanRebel Racing?

Goed, je voelt de urgentie van de twee elektromotoren die maximaal 764 volt gevoed krijgen en 12.500 toeren kunnen draaien. En je krijgt een idee van de lichte, directe besturing, het luid gierende geluid en de nogal vreemd ver naar links geplaatste pedalen.

Maar er is verrassend genoeg toch nog best wat grip, waardoor een ondeugend zijwaarts uitstapje maken er ook niet in zit. Althans, niet zonder de Ateca een bumperkusje te geven en allerlei mensen boos dan wel teleurgesteld te maken.

Op de passagiersstoel

Dan neemt testrijder Jordi Gené plaats achter het stuur voor een kort en krachtig taxiritje. Nou zeg, hem vertrouwen ze wel… En terecht. De Cupra gaat er met krabbelende bandjes vandoor en we verbazen ons over de remkracht op het natte, gladde asfalt.

Dan worden we over het onverhard gesmeten en voelen we ons alsof we in een soort enorme centrifuge vol grind zitten. Op een heuvel komen we kort los van de grond, waarna we opnieuw op het asfalt belanden en Gené de auto in een 180-graden megavierwieldrift smijt, om de tent met aanwezigen heen.

Met stomende banden zet hij de UrbanRebel aan de kant en geeft ons een hand: ‘You like it?’ We grijnzen breed en glunderen bij het waanidee dat we in de toekomst op deze manier heel groen en verantwoord onze weekboodschappen zullen doen.

Specificaties Cupra UrbanRebel Racing (2023)


Motor
2 e-motoren
435 pk (piek)
510 Nm
30 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
Actieradius (opgave)
n.b.
Laadtijd
n.b.
Afmetingen
4.250 x 1.983 x 1.460 mm (l x b x h)
2.600 mm (wielbasis)
1.230 kg
bagageruimte n.v.t.
Prijzen
niet te koop

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)