Je kunt Rolls-Royce niet van bescheidenheid betichten met de claim dat zij de beste auto ter wereld maken. En als je kijkt naar luxe, afwerking en cachet, dan kun je ze ook moeilijk ongelijk geven. Maar is een Rolls dan niet vooral het beste statussymbool op wielen? Of het beste verlengstuk van… nou, goed. Je zou kunnen stellen de beste auto ter wereld – als je puur kijkt naar een ding dat je van A naar B brengt – aan meer eisen moet voldoen.

Bijvoorbeeld dat ie minder dan een half miljoen kost, en dat ie ietwat ruigere omgevingen niet schuwt. We durven te zeggen dat de Dacia Duster altijd al een mooie gooi deed naar de titel. Het maakt niet uit waar je hem neerzet, hij voelt zich er thuis. Je komt hem tegen in een sneeuwstorm in IJsland, in een zandstorm in Marokko of gewoon in het centrum van Zaandam. Dat doet een Toyota Hilux ook allemaal, maar niet voor deze prijs.

Is de Dacia Duster 140 Hybrid Extreme wel nonchalant genoeg?

Als je voor een beschaafd budget één auto voor de rest van je leven moest kiezen, waarbij het minder uit zou maken of de wereld zou vergaan, dan koos je de Duster. De grote vraag is nu: kan de nieuwe Duster in de voetsporen treden van de oude? Eerst even het design. De vorige Dusters waren zo cool omdat ze daar niet hun best voor deden. De nieuwe is ontworpen om er ruig uit te zien; dat maakt hem minder nonchalant en misschien iets minder sympathiek.

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme grijs (2025) zijkant rechts schuin achter op zandpad

Maar anderzijds ziet ie er niet uit als een auto die maar zo’n 25.000 euro kost (18.990 euro in België). Voor wie het nog bijhoudt: dat is goedkoper dan een Volkswagen Polo, en dan heb je een SUV van een segmentje hoger. Vóór de Nederlandse fiscus langskomt, kost ie trouwens slechts 15.000 euro. Voor dat geld heb je de handgeschakelde en Eco-G in de Essential-uitvoering met voorwielaandrijving.

Wit met stalen velgen is de perfecte configuratie voor de Duster

Stiekem is die Essential-uitvoering de utilitaire uitvoering die je wilt, in het wit en met stalen velgen. Kost weinig én je komt 1.000 kilometer ver als je zowel de LPG- als de benzinetank vult. Je krijgt dan vier speakertjes, nog nét airco, maar op de plek van het scherm in het dashboard prijkt een telefoonhouder. De radio zie je op het schermpje tussen de analoge tellers en bedien je met knoppen op het stuur. De wat gangbaardere keuze is een uitvoering hoger.

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme grijs (2025) zijkant links voor gebouw op binnenplein

Dan betaal je net geen 2.000 euro méér en heb je gewoon een schermpje achter het stuur, een schermpje op het dashboard, elektrische ramen achterin en 17-inch velgen. Wil je vierwielaandrijving, dan krijg je altijd de mild-hybride met 130 pk. Maar voor deze test rijden we met de Dacia Duster 140 Hybrid Extreme, een zogenoemde full hybrid met vier versnellingen voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor.

De zuinigste motor is niet de fijnste

Dit is de zuinigste uitvoering, maar het is wat ons betreft niet de fijnste aandrijflijn. De motor begint onder een beetje last al te loeien en ook heuvel-afwaarts rollen gaat gepaard met een hoop geluid. We willen de schuld hiervoor bij de automaat leggen, maar ook daarbuiten voelt de aandrijflijn buitengewoon lui aan. De handgeschakelde mild-hybride is slechts 0,2 seconde sneller van 0 naar 100 km/u, maar is onderweg vooral een stuk meer bij de les. Deze versie is bovendien zo’n 3.000 euro goedkoper in België en Nederland.

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme grijs (2025) zijkant links schuin voor rijdend op gravelpad

De nieuwe Duster is wat stugger dan zijn voorganger, waardoor hij volgens Dacia beter stuurt. Maar hij is vooral ook iets minder comfortabel dan eerst. Dat merk je met name bij drempels, daar is de landing soms wat stroef, maar verder valt er goed met de ophanging te leven. Ook hierbij kan het overigens helpen om de goedkopere uitvoeringen met meer band en minder velg te kiezen.

Knalharde plastics voor de Dacia Duster Hybrid 140 Extreme

De Dacia Duster zal de enige auto zijn waarbij we zeggen dat zijn interieur gelukkig weer uit knalhard plastic bestaat. Net als bij de rest van de auto is het design hierbinnen een stuk blokkeriger geworden, maar dat staat hem erg goed. Het infotainmentsysteem op het dashboard in deze Extreme-uitvoering is niet het snelste ter wereld, maar je hoeft in ieder geval geen menu’s door te worstelen om de temperatuur van de airco aan te passen. Daar heeft de Duster ouderwetse knoppen voor.

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme grijs (2025) interieur dashboard

Dus: de beste auto ter wereld? Dat misschien niet. Hij verslaat de Volvo XC40 niet qua comfort, de Toyota Prius niet qua zuinigheid en broertje Sandero niet qua betaalbaarheid. Maar ‘de beste betaalbare auto voor overal ter wereld’, die titel mag de Dacia Duster 140 Hybrid Extreme wel dragen.

Prijs: € 32.840 (NL) / € 27.690 (B)
Motorinhoud: 1.598 cc
Motortype: viercilinder hybride
Power: 141 pk/104 kW, 148 Nm
Aandrijving: voorwielen, 4v + 2v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 10,1 s
Topsnelheid: 154 km/u
Verbruik: 5,0 l/100 km
CO2-uitstoot: 113 g/km
Tankinhoud: 50 l (benzine)
Afmetingen: 4.343 x 1.813 x 1.661 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.657 mm
Gewicht: 1.455 kg
Bagage: 472/1.545 l

Reacties

  • Aha heeft op 29 januari 2025 geschreven:

    Dus je koopt een Dacia, want lekker goedkoop en dan ga je die duurder maken met allerlei zaken die deze niet nodig heeft?! Om vervolgens altijd 78 te rijden op een weg waar je 80 mag, net als alle andere Dacia rijders? Typisch geval ‘al draagt een aap een gouden ring’…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)