Sommige mensen die je in het leven ontmoet, laten een onuitwisbare indruk achter. Neem nou Fred, zo’n figuur dat we geregeld op verjaardagen tegenkwamen. Fred kon het presteren om op de zaterdagavond tijdens de ontknoping van een spannend potje Monopoly op te staan, te verkondigen dat hij het saai vond en te vertrekken. Zonder beleefd excuus. Hij deed precies nul moeite om het mooier te maken dan het was, en juist daarom werd hij zo gewaardeerd. Dacia, en daarmee de Dacia Duster, is Fred op wielen.

Onlangs vernieuwde Dacia de Duster. Vervingen ze het harde plastic dashboard door een van mooi zacht spul? Doe niet zo gek. Adaptieve cruisecontrol? Getsie. Een sportmodus dan? Boeiend. Nee, de Duster kreeg alleen de broodnodige upgrades. Alleen dingen die de klant echt nodig heeft.

Nodig waren nieuwe lampen rondom, zodat hij bij de rest van de modellen past. Kleine aerodynamische wijzigingen en ecobanden maken de Duster minder dorstig. Deze all-season banden hebben een sneeuwvlokje, dus een wissel voor de maanden met de R is niet meer nodig. Heel praktisch. Slankere hoofdsteunen verbeteren het zicht naar voren en de armsteun tussen de voorstoelen is hoger en breder. En de knoppen van de cruisecontrol zitten nu óp het stuur, een vraag vanuit de klanten.

Beperkt aantal versies voor Nederland

In Nederland serveert Dacia een op maat gemaakt menu. De benzineversie met 90 pk komt niet hierheen en ook de diesel valt buiten de dieetwensen. De 100 pk sterke Bi-Fuel die zowel een LPG- als een benzinetank meeneemt, vervangt beide varianten. Met de facelift vergrootte Dacia de LPG-tank met 50 procent, waardoor je na een dubbele tankbeurt en met een vriendelijk voetje pas 1.235 kilometer verder weer hoeft te tappen. Het enige wat je inlevert bij deze versie, is het reservewiel. Helaas is het niet mogelijk om een reservewiel achter op de Duster te krijgen – dat zou hem behoorlijk goed staan.

Het wisselen tussen LPG en benzine in de Dacia Duster gaat met een druk op de knop links op het dashboard. Bij de vorige versie was de knop meteen ook de brandstofmeter van het gas, maar nu toont de boordcomputer gewoon het LPG-peil. Het voelt allemaal minder als een nagedachte.

De Dacia Duster accelereert sneller op LPG

Het omschakelen tussen de twee brandstoffen gaat ongemerkt. Wel is er een klein prestatieverschil: op LPG duurt het sprintje naar de 100 (noem het gerust een drafje) ruim een seconde korter. Daarbij moeten we zeggen dat de Duster een stuk kwieker voelt dan zijn 0-naar-100-tijd van bijna 14 seconden doet vermoeden. De driecilinder met 100 pk pakt onderin gretig op en als je niet te lui schakelt, is er heel goed mee te leven.

De fiscus wil graag iets meer maandelijks zakgeld zien van LPG-rijders, dat is eigenlijk de enige keerzijde. Met de huidige benzineprijzen ligt het omslagpunt een stuk minder hoog dan bij een diesel – zo ergens rond de 6.000 kilometer per jaar.

Weinig mis mee

Verder is de Dacia Duster vooral nog steeds heel prima. De stoelen zijn in orde, de geluidsisolatie is goed genoeg en het veercomfort net zo. Het geluid uit de speakers is ook oké. Het enige echte minpuntje is dat de auto zich nogal laat leiden door het wegdek en hier en daar wat zoekerig is. Vooral bij snel optrekken wil hij graag zelf een kant kiezen.

Sinds de facelift biedt Dacia voor het eerst een Duster aan met een automaat en 150 pk – uiteraard zonder onnodige flippers achter het stuur. Dit is geen vooroorlogse schudbak, maar gewoon een moderne automaat van Renault, wat het een bijzonder fijne aandrijflijn maakt voor de Duster. Mag het ietsje meer kosten, overweeg dan zeker deze nieuwe automaat.

Specificaties Dacia Duster TCE 100 Bi-Fuel GPF (2022)


Motor
999 cc
driecilinder turbo
100 pk @ 4.600 tpm
170 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 13,8 s
top 168 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,9 l/100 km
126 g/km CO2, B-label
Afmetingen
4.341 x 1.804 x 1.693 mm (l x b x h)
2.673 mm (wielbasis)
1.371 kg
50 / 51 l (benzine/LPG)
478 / 1.623 l (bagage)
Prijzen
€ 18.890 (NL)
€ 16.490 (B) – Comfort

Advertentie

Reacties

  • Jos says at 6 juli 2022:

    Eind februari 2022 heb ik voor het eerst een spiksplinternieuwe Dacia Duster met G3 installatie gekocht. Eerlijk gezegd had ik wel wat twijfels over trekkracht en dan met name in de bergen. Ben met 100 km op de teller naar Zuid-Spanje gereden. Staat nu 8000 op de teller. Ik kan nu maar 1 ding zeggen: prima auto! Rijdt lekker, zit goed, veel laadruimte. De turbo hoor je lekker grommen als je wat pittiger wilt rijden. Bergen neemt ie met gemak. Absoluut geen slome auto! En met de LPG tank is het lachen bij iedere tankbeurt. Ben erg blij en tevreden met mijn mooie Duster Prestige.

    Reply
  • jef says at 15 mei 2022:

    Waarom moet ik de eerste keer 1000 tot 1500 km maken voor ik op gas mag rijden wie weet het

    Reply
  • Dennis says at 17 januari 2022:

    Zag dat de Dacia duster Bifuel met 100tce motor een trekvermogen heeft van 1500kg (geremd).

    Is het daarmee ook een goede caravantrekker?

    Reply
  • best opvallend says at 10 januari 2022:

    bij elk dacia bericht zijn er een hoop mensen die altijd moeten roepen hoe blij ze er mee zijn… stagiaires bij de importeur met tijd over??? valt echt op!!

    Reply
  • Pipo says at 10 januari 2022:

    Blij dat ik duster rij

    Reply
  • Chellie says at 10 januari 2022:

    Sinds een week deze duster (demo model) en tot op heden zeer tevreden. Ik rijd 82 waar ik 80 mag en 134 van ik 130 mag (boetes vind ik nou eenmaal zonde geld 🤷‍♀️) en mijn verbruik ligt rond de 7/100

    Enige minpuntje vind ik de dashboard verlichting die je niet kan dimmen, verder prima bakkie, en tenminste waar voor je geld. Oh en ik rijd circa 30000 km per jaar dus durf mijzelf zeker een frequente autorijder te noemen

    • Dan ben je helemaal gek says at 10 januari 2022:

      Voor veel minder geld rijd je in een tweedehands auto die veel meer auto is. Bonuspunt is dat je niet voor aap rijdt.

      Reply
    Reply
  • Ralph says at 9 januari 2022:

    Autohatende Dacia rijders ?
    Misschien in het verdorven Nederland,
    Maar een Dacia rijder in Frankrijk is geen auto hater.
    En langzaam gaat de Dacia ook niet.
    Het is een ik doe normaal, praktische,
    vervoermiddelen.
    Die de plattelands padjes niet schuwd.
    Het is ook niet de auto die ( normaal gesproken ) bovenop je gaat rijden en
    lichtsignalen geeft dat hij er langs moet.
    Als iedereen Dacia zou rijden, zou het aantal ongelukken met 50 procent afnemen.
    Dacia rijden is geen auto hater,
    Hij, Zij, Omzijdig ( 😁 ) is meestal wat ouder, en vestandiger, dan de opgefokte Audi, Mercedes, BMW rijder.
    Een Dacia rijder.

    • Pierre says at 9 januari 2022:

      Als iedereen Dacia zou rijden, zou het aantal ongelukken met 50 procent afnemen? Al die treurige figuren die geen auto kunnen rijden maken nu al meer dan genoeg brokken.

      Reply
    Reply
  • Willem johan says at 9 januari 2022:

    Ik rij sinds 1 jaar de TCI130pk. 20d km , gemiddeld 6.0l/100km.

    • Vraagje says at 9 januari 2022:

      Komt dit doordat je net als alle andere autohatende Dacia rijders niet harder dan 75 rijdt waar je 80 mag en 99 op de snelweg?

      • Selie Peter says at 9 januari 2022:

        Waarom zou men – met een Dacia of gelijk welk ander merk- niet aan 75 km/u mogen rijden waar 80 km/ u is toegelaten?
        80 is in dat degal de maximum snelheid, niet de verplicht aan te houden snelheid.

        • Kees says at 9 januari 2022:

          Omdat jullie daarmee alle andere weggebruikers irriteren en dat gevaarlijk gedrag uitlokt. Dacia bestuurders zijn 100x erger dan petjes in een oud Golfje.

          Reply
        Reply
      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie