Hij ziet eruit als een busje, maar deze Lexus LM – Luxury Mover – maakt in werkelijkheid gebruik van dezelfde bouwsteentjes als de NX en RX, die SUV’s dus. Waarmee hij een heel wat acceptabeler structurele stevigheid en een beter weggedrag belooft, al hoef je nu ook weer geen flitsende reflexen te verwachten. De LM is er in een vier- of zevenzits configuratie.
Dat wil zeggen: als je niet in Nederland of België woont, want onze importeurs zien (althans voorlopig) weinig kansen voor deze lichtelijk megalomane vervoersvorm. Dat betekent dat concurrenten als de Mercedes V-klasse zich voorlopig geen zorgen hoeven te maken.
Lexus LM is niet zozeer mooi, maar er staat wel wat
Het is ook voor de zich zo goed mogelijk openstellende toeschouwer nog knap lastig om de LM mooi te noemen. Maar met die spindle-grille, de enorm schuine voorruit, alle hoeken en vouwen en de L-vormige led-balk die over de gehele breedte van de achterkant loopt, zal ook die persoon moeten toegeven: er staat wél wat. De ophanging heeft dubbele wishbones achter, met adaptieve dempers die zijn uitgerust met ‘frequentiegevoelige kleppen’. Qua dempende maatregelen tegen geluiden en trillingen kan hij zich meten met een Rolls-Royce Phantom.
Er zijn vijf rijmodi voor de Lexus LM, met Rear Comfort als belangrijkste; deze gaat het steigeren en duiken bij het optrekken of afremmen tegen. De aandrijflijn is de bekende 2,5-liter Atkinson-viercilinder die ook in de NX en RX wordt gebruikt. Hij is gekoppeld aan twee elektromotoren voor een totale vermogensopbrengst van 250 pk en een koppel van 239 Nm. De prestaties zijn ‘op z’n elfendertigst’ en hoewel de traploze transmissie even onaangenaam is als altijd, heb je er eigenlijk alleen bij stevig accelereren écht last van.
Omotenashi
Het draait voornamelijk om het interieur. De LM steunt op het vertrouwde Lexus-principe van omotenashi, een Japans begrip dat de traditionele waarden van gastvrijheid, comfort en gemak omvat. Daarnaast zegt het merk zich te hebben laten inspireren door de businessclass en nog luxere vormen van luchttransport. De stoelen van de LM houden het zichtveld van de passagiers stabiel om wagenziekte tegen te gaan, en speciale materialen in de constructie reduceren laagfrequente trillingen. Daarbij zijn de stoelen verwarmd, geventileerd en voorzien van zeven verschillende massagestanden.
De rest van het compartiment voor de achterpassagiers is in alle opzichten indrukwekkend in de Lexus LM. Het is behoorlijk bling, maar op een niet al te overdreven manier, en de gebruikte materialen zijn allemaal zeer hoogwaardig. Elke inzittende heeft een eigen uitneembare tablet op smart-phonegrootte die controle biedt over de stoelen, audio, de klimaatregeling, het elektrische dak en de blinderingen van de zijruiten, plus veertien gradaties sfeerverlichting.
Mark Levinson 3D Surroundsysteem
De vierzits versie van de LM heeft een met een glazen ruit afgescheiden passagiersgedeelte waaronder zich een 48-inch ‘ultrabreed’ scherm bevindt. Je kunt het als één groot filmscherm gebruiken, maar ook in tweeën splitsen, zodat je allebei iets anders kunt bekijken. De bijbehorende audio is een 3D-surroundsysteem van Mark Levinson (absolute topkwaliteit) en er is zelfs een redelijk grote koelkast aan boord.
Lexus is niet gegaan voor absolute stilte achterin, omdat dat beklemmend en te veel van het goede zou zijn. Maar de isolatie, luchtdichte afdichtingen, akoestisch glas en actieve ruis-onderdrukking – het draagt allemaal bij aan een haast kloosterachtig gevoel van kalmte aan boord van de Lexus LM. Kortom, heel erg verfrissend om te zien dat dit soort auto’s tegenwoordig nog gewoon gebouwd worden. Het is eigenlijk de ideale gezinsauto.
Prijzen:niet leverbaar (NL/B)
Motor: 2.494 cc, viercilinder hybride
Power: 250 pk/ 239 Nm
Aandrijving: vier wielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 8,7 s
Topsnelheid: 190 km/u
Verbruik: 7,4 l/100 km
Uitstoot: 163 g/km CO2
Afmetingen: 5.131 x 1.859 x1.946 mm (l x b x h)
Wielbasis: 3.000 mm (wielbasis)
Tankinhoud: 60 l (benzine)
Gewicht: 2.315 kg
Bagageruimte: 110 / 1.190 l (bagage)
TH3 ST1G heeft op 1 december 2024 geschreven:
de neus van BMW is wat maar dit is toch wel heel erg …erg