Gebruikt en misbruikt, zeg je? Wij prefereren ‘ervaren’. Met een tweedehands terreinauto kom je op plekken waar je anders nooit zou komen. Of kun je daar in ieder geval over fantaseren.

In Nederland is de dichtheid van asfaltwegen hoog en die van onverhard terrein waar je met de auto mag komen, eh, zeer laag. Maar dat geeft niets, want een tweedehands terreinauto is overal nuttig. Bijvoorbeeld om je honden in mee te nemen, je paardentrailer mee te trekken of je hockeykind mee over het gras te rijden. Hier drie prachtexemplaren waarmee je dit alles uitstekend kunt doen. En als je in België woont, kun je er nog uitstekend mee tegen de Ardennen op klimmen ook.

Lada Niva – van pakweg € 3k tot € 22k

Prijs toen: niemand die het precies weet
Voor: Op de goede banden zo goed als onstuitbaar, handig als kleine SUV, veel karakter
Tegen: Er is sinds 1977 weinig veranderd, veel minder modern kun je echt niet rondrijden

De Lada Niva: sinds jaar en dag de trouwe metgezel van menig Europese budget-offroad-scene. En ook de ruggengraat van de Russische ‘hoe kom ik naar m’n werk’-scene sinds hij in 1977 in de Sovjet Unie werd geïntroduceerd door AutoVAZ, als VAZ-2121. Een net exemplaar van deze tweedehands terreinauto vinden is nog niet eens zo heel eenvoudig. Ja, je kunt ze hier en daar voor een appel en een ei oppikken. Maar het is zeer de vraag of je dat moet willen.

Mocht je toch tegen een redelijk fatsoenlijk exemplaar aanlopen, dan is het vaak hooguit een kwestie van een paar deugdelijke banden, misschien een paar minder stugge en langere dempers en wellicht een snorkel, maar dan is ie ook klaar voor zo’n beetje alles wat je voor hem zou kunnen bedenken. En omdat ze bij wijze van spreken in zijn geheel van gietijzer zijn gemaakt, zijn ze zo goed als onverslijtbaar en kapot gaan ze ook niet of nauwelijks. Enig raffinement kun je geheel vergeten. En op de snelweg zijn het (alleen al vanwege het oorverdovende lawaai) niet de gezelligste auto’s.

Natuurlijk kun je, in de beste TopGear-traditie, ook valsspelen. Zoals altijd bij valsspelen moet je er moeite voor doen en zal het niet eenvoudig zijn, maar toch. Hoewel Lada al jaren niet meer bij ons geïmporteerd wordt, zijn er wel bedrijven die ze grijs importeren. In Duitsland en het VK kun je met enig speurwerk ook voor een nieuwe terecht. En dan heb je een nieuwe voor (oké, net iets meer dan, maar we waren aan het valsspelen, nietwaar) tweedehands geld. Valsspelen, zeker, maar leuk valsspelen.

Ariel Nomad – zoveel als je maar wilt uitgeven

Prijs toen: zo’n 40.000 euro, exclusief belastingen
Voor: Er is niets zoals een Nomad. Eerst rally’en in een veld en dan mensen vervelen op een circuit: het kan
Tegen: Kan nooit je enige auto zijn, tenzij je jezelf haat en antivries in plaats van bloed hebt

Ja hoor, daar zijn we weer! Regelmatige lezers van ons magazine weten inmiddels wel dat elke scheet die Ariel laat, door onze Britse collega’s tot op het laatste molecuul wordt opgevangen en via parfumflesjes gesavoureerd wordt. Echt élke gelegenheid om dit sadomasochistische buizengeval op onze pagina’s te krijgen, wordt met beide handen aangegrepen en pas losgelaten als die handen koud, stijf en dood zijn. Nee, wij snappen het ook niet – het zal wel iets zijn dat je leert als je naar school een uniform moet dragen. Of misschien voel je de behoefte om jezelf automobiel te tuchtigen als je een jeugd vol Marmite hebt meegemaakt. Maar we laten ze maar even; ze hebben het al moeilijk genoeg met Boris Johnson. En Prins Andrew. Brexit, ook nog. En vast nog meer.

Goed, de Nomad. Je kunt ze in Nederland niet krijgen, laat staan als je een tweedehands terreinauto zoekt, om de simpele reden dat wij wél hersens hebben. En omdat je in Nederland dus nergens kunt rijden waar geen asfalt ligt. En omdat het verschijnsel ‘trackday’, gezellig met je auto een paar rondjes over een circuit rossen, bij ons zo goed als onbekend is. Maar ja, wij hebben dan ook maar twee circuits, en op het ene woont een prins en het andere is vooral voor motorfietsen. Terwijl ze in het VK aan WO II ongeveer zes miljard verlaten vliegvelden hebben overgehouden. Met dat soort omstandigheden is zo’n Nomad misschien wél leuk. Hoewel… Nee. Gewoon een stom ding voor rare mensen. Maar goed: verhuis naar het westen en je zou ’m kunnen kopen.

Mercedes-Benz Unimog – tussen de € 10k en € 250k

Prijs toen: nogal afhankelijk van specs
Voor: De beste offroader ter wereld die het ook nog aardig doet op asfalt
Tegen: Een moderne Unimog is duur, restwaarde is van graniet. Tikje agrarisch

Oké, we zetten hier een soort van wild card in. De Unimog staat wereldwijd bekend als de beste allround offroader, en wordt dan ook gebruikt als basis voor een ware regenboog aan toepassingen, van militair tot agrarisch en alles wat daar tussenin zit (veel dus). De flexibiliteit van het chassis betekent dat er sinds het oermodel, de Boehringer Unimog 70200, in 1948 verscheen, geen twee gelijke Unimogs zijn gebouwd. Ze kunnen dus alle denkbare vormen aannemen, van campers tot sneeuwschuivers en van brandweerauto’s tot legertrucks, en alle denkbare prijzen hebben. En ze zijn allemaal even goed als er geen weg te bekennen is. Maar zeldzaam zijn ze dus óók (er staan er in ons land op dit moment precies tien te koop) en de kans is 100 procent dat je een en ander moet aanpassen voor je ‘m kunt inzetten als je ideale tweedehands terreinauto.

Onze Britse collega’s vonden bijvoorbeeld een U1300L die ooit dienst deed in het Singaporese leger. Het leuke is dat je zoiets zou kunnen gebruiken om er iets heel anders van te maken – er zijn zat bedrijven die zich daarin gespecialiseerd hebben. Enig punt is hooguit dat ze geen van alle echt goedkoop zijn, en dat het hard kan oplopen naarmate je wensen groter/specifieker zijn. Dit zou bijvoorbeeld een topbasis voor een leuke camper kunnen zijn, maar dan moet je wel over diepe zakken beschikken. Dan heb je ook wel wat – niets, maar dan in zijn letterlijkste vorm, is te vergelijken met rijden in een Unimog. Het is een van de meest specifieke ervaringen die je in de moderne autowereld kunt ondergaan.

Onze tips voor snelle tweedehandsjes al gezien?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)