Het is niet iedereen gegeven mooi te zijn. Sommigen moesten hun familieleden nu eenmaal voor laten gaan. Wat niet wil zeggen dat ze niet over andere kwaliteiten beschikken
De natuur kan wreed zijn. Waar het ene kind uit een gezin alles mee kan hebben (mooi, intelligent en nog lief voor dieren ook), pakt het voor het andere kind nog wel eens wat minder prettig uit. Zul je altijd zien: loens, of een lichte neiging tot het ontwikkelen van acne, obesitas of een combinatie van dat alles. Onder welke categorie valt de Fiat 500L 1.4 T-Jet?
Zo is het ook met de Fiat 500-familie
Er is bijna niemand te vinden die de eerste telg, de reïncarnatie van het aloude rugzakje, niet schattig, aaibaar of op z’n minst gewoon leuk vindt. Alles wat daar zo ontzettend goed ging lijkt bij grote broer, de Fiat 500L, een tikje te zijn misgegaan. Hoewel de familietrekken er ontegenzeggelijk in zitten, kon de 500L duidelijk niet van de taartjes en de patat afblijven. Zijn enige troost, en dat mag een heel schrale heten, is dat er nog een familielid is bij wie het allemaal nóg vele malen erger is: de 500L Living. Waar je bij de L nog vurig kunt hopen dat ie niet op de vliegtuigstoel naast je terechtkomt, neemt de Living gewoon een hele rij in beslag.
Dus hoe zijn de Fiat’s 500L nu?
Goed, de gebroeders L hebben nu een facelift gekregen. En nee: het heeft niet geholpen. Ze ogen nog steeds als een Amerikaans gezin in Disneyland, de anderhalve-liter bekers cola stevig in de knuisten geklemd. De ‘gewone’ is nog immer naamloos, en heeft een chiquer neusje gekregen met van die glimmende puntjes (Mercedes, iemand?) onderin de grille. Wijlen de Trekking heet nu Cross en is stoerder, met plastic randjes rond de wielkasten en rechthoekige neusgaten. De Living sleept zich voortaan door het leven als Wagon.
De binnenkant is stevig veranderd. Het hele dashboard is gewijzigd en meer in de stijl van onechte (en wél fraaie) broer 500X getrokken. Er is een groot 7-inch touchscreen dat voor niet al te veel geld uitstekende TomTom-navigatie biedt. Ook ondersteunt het Apple CarPlay en Android Auto. Het stuur is nieuw, er is een extra schermpje tussen de meters met nuttige info en er is kwistig met 500-logo’s gestrooid. Ook zijn her en der nieuwe materialen en kleuren gebruikt.
Wat is de beste eigenschap van de Fiat 500L?
Gebleven is de manier waarop de 500L zijn uiterlijk compenseert. Je ziet het vaker. Als mensen niet vooraan konden staan toen de schoonheden werden uitgedeeld, was dat omdat ze ergens anders in de rij stonden. Bij de afdeling Aardigheid bijvoorbeeld, of Gevoel voor Humor. Wat de Fiat 500L mist aan mooi, maakt hij goed met ruimte. Heel veel ruimte. Voorin zit je riant en heb je een geweldig uitzicht, zeker door die slimme extra zijruitjes. De 500L loopt over van de opbergvakken en -vakjes (kom daar eens om in een gewone 500). Ook biedt hij héél veel bagageruimte (455 liter, uit te breiden tot 1.480 liter). Ook achterin zit je vorstelijk. Het wordt bevreemdt dat de beenruimte enorm wordt beperkt door de uitklapbare tafeltjes aan de voorstoelen.
En, ook belangrijk. De Fiat 500L rijdt gewoon top. Een tikje stevig gedempt misschien, en het schakelen zou preciezer mogen, maar verder: écht een ding waarin je voor je lol gaat rijden. De Cross staat trouwens íets (2,5 cm) hoger op zijn wieltjes dan de gewone L. Hij kan, dankzij wat aangepaste instellingen van het ESP, die je met een knop kunt selecteren, ook (een beetje) uit de voeten als het asfalt ophoudt.
Specificaties 500L 1.4 T-Jet 16V 120 pk Cross
Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
120 pk @ 5.000 tpm
206 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving voorwielen
6v handbak
Prestaties 0-100 km/u in 12,8 s
top 189 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,3 l/100 km
157 g/km CO2
F Label
Afmetingen
4.270 x 1.800 x 1.679 mm (l x b x h)
2.612 mm (wielbasis)
1.275 kg
50 l (benzine)
455/1.480 l (bagage)
Prijzen
€ 29.395 (NL)
€ 20.600 (B)
VONNIS De 500L is het ultieme bewijs dat uiterlijk ook niet alles is. Een vrolijkmakend innerlijk, gecombineerd met de laatste technologie, veel accessoiremogelijkheden en toffe rijeigenschappen: is dat eigenlijk niet veel belangrijker?
Reacties