De over het algemeen vrij breed aanvaarde stelling dat slechte auto’s niet meer worden gemaakt, werd door de eerste Ford Ecosport keihard in z’n gezicht uitgelachen. Hij reed belabberd en leek met punaises, paperclips en Velpon in elkaar te zijn gezet.

Inmiddels heeft Ford ingegrepen

De productie is verplaatst naar de Roemeense Ford-fabriek (waar eerst de B-Max werd gemaakt). Hij is op zesziljard punten aangepakt en de hamvraag is natuurlijk: heeft het geholpen? Het hamantwoord: ja en nee. Allereerst was élke verandering aan de Ford Ecosport 1.0 Ecoboost 140 pk ST Line per definitie een verbetering, dus zo’n opgave was het niet. Maar zonder gekheid: Ford heeft zijn uiterste best gedaan en dat is niet tevergeefs geweest. Het belangrijkste is dat de Ecosport nu alleszins acceptabel rijdt. Hij stuurt uitstekend, met het eenliter driecilindertje, dat nu desgewenst 140 pk levert, is niets mis. Hij ligt aanzienlijk beter op de weg dan je op grond van zijn hoogte zou verwachten. Dat verwachtingspatroon wordt trouwens in hoge mate geschapen door de krankzinnig hoge zit – hoger op de bok kun je aan deze kant van een Range Rover niet zitten. Daardoor zit je trouwens wel steeds tegen de rand van het dak aan te kijken, maar dat terzijde.

Het is het een of het ander

Bij het standaard exemplaar borrelt het gevoel op dat je bij elke bocht omvalt. Het feit dat dat niet gebeurt, leidt tot een soort aangename mix van opluchting en verbazing. In deze ST Line, die iets steviger gedempt is dan de gewonere Ecosports, kun je zelfs heel aardig de bocht door zonder dat de boel enorm gaat overhellen. Je levert daar wel; comfort voor in.
Het interieur komt voor een groot deel uit de nieuwe Fiesta. Inclusief het in drie groottes leverbare, fraaie touchscreen. Ook diens optionele en prima Bang & Olufsen-audio kan in de Ford Ecosport 1.0 Ecoboost 140 pk ST Line worden gehangen. De bagageruimte is best riant, en dankzij de verplaatsbare bodem kun je zelf over een vlakke laadvloed beschikken als je de achterbank neerklapt. Tot zover: alles in orde. Maar dat was het dan ook.

Het is het gewoon net niet

Als je wat beter gaat kijken blijkt ook de Europese Ecosport niet al te denderend in elkaar te zijn gezet. Paneeltjes die niet aansluiten, grote kieren tussen sommige carrosseriedelen en een deur voor achterinzittenden die alleen met enig geweld te sluiten is, verraden al een hoop. Ook in deze nieuwe Ford Ecosport 1.0 Ecoboost 140 pk ST Line zitten weer hele bergen plastic die in een vorig leven waarschijnlijk koffiebekertje waren. En weer uitgerekend op de plekken die je veel aanraakt. De bovenkant van het dashboard, waar nooit iemand aan zit: mooie, zacht aanvoelende kunststof. Maar leun even tegen de zijkant van het portier en het dunne spul daar veert meteen een paar centimeter naar binnen. We zullen het wel nooit begrijpen. Een ander duidelijk nadeel is de ruimte op de achterbank. Hoofdruimte te over, maar benen zijn aanzienlijk minder welkom. Voor kinderen gaat het, maar volwassen vrienden ga je er niet mee maken. Ook bijzonder, in deze tijd en zeker voor een voorloper als Ford: veiligheidshulpjes als botswaarschuwing en hou-je-baan-hulp zijn op de Ecosport niet mogelijk.

Specificaties Ford Ecosport 1.0 Ecoboost 140 pk ST Line



Motor
998 cc
driecilinder turbo
140 pk @ 6.000 tpm
180 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,8 s
top 188 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,2 l/100 km
119 g/km CO2 [energielabel C]

Afmetingen
4.096 x 1.765 x 1.653 mm (l x b x h)
2.519 mm (wielbasis)
1.280 kg
52 l (benzine)
356 / 1.238 l (bagage)

Prijzen
€ 26.055 (NL)
€ n.n.b. (B)

VONNIS
Het blijft een moeizaam geval, die Ecosport. Je krijgt het gevoel dat Ford Europa er alles aan heeft gedaan om er nog iets van te maken en daar aardig in is geslaagd. Maar als het basismateriaal kurk is, kun je nog zo veel doen: kurk blijft het

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)