Je kunt lachen om kleine crossovers, maar ze lachen zelf het laatst. De komende jaren groeit deze klasse in Europa explosief. Steeds meer mensen overwegen zo’n drempelriddertje; vooral jongeren, en dat is een groep die je als autobouwer graag naar je toe trekt. Een beetje merk, kortom, schopt z’n hatchbacks de hoogte in en zorgt dat het erbij is. Ford doet het met deze Ford EcoSport.

Het is dus op z’n zachtst gezegd apart dat Ford voor deze veelbelovende klasse niet een mooi nieuw model vol Fiesta– en B-Max-genen ontwikkelde, maar juist een rudimentair, in India gebouwd geval van de Braziliaanse markt viste en met een paar wijzigingen in onze showrooms parkeerde. Dat gaat ‘m niet worden natuurlijk. Dat blijkt wel uit het feit dat Ford in twee jaar slechts 40.000 EcoSports in Europa verkocht. Ter vergelijking: een dergelijk aantal Mokka’s weet Opel in drie maanden te slijten.

De Ford EcoSport is fijn vernieuwd

Toch geeft Ford niet op: we moeten en zullen met z’n allen aan de Ford EcoSport. Dus haalden ze het omstreden reservewiel van de achterklep. Voor de liefhebber is het er nog wel, maar als optie. Ze voerden een hoop verfijningen door. Belangrijke zaken als geluidsisolatie werden onder de loep genomen. Maar bijvoorbeeld ook de stoelbekleding en de demper die de achterdeur bijstaat. Die duwde ‘m voorheen tegen de dichtstbijzijnde auto of muur; nu houdt ie ‘m netjes op een kier.

Er is een Winter Pack met stoel-, spiegel- en voorruitverwarming. Vanaf januari kun je navigatie krijgen, plus DAB-radio en een achteruitrijcamera. Wat niet veranderde is de achterhaalde lay-out met duizend knopjes en een mini-schermpje. Het knalharde kliko-plastic van het dashboard en de deurpanelen blijven ongewijzigd. Het interieur wordt zo meteen een segment of drie naar beneden gesleurd.

Hoe rijdt de nieuwe Ford EcoSport?

Op z’n minst reed de Ford EcoSport niet verkeerd en rijdt ie nu nog iets beter. Ford verlaagde het onderstel met tien millimeter, verstevigde wat ophangingsdelen en gaf de besturing een vijf procent kortere ratio. Dit alles zorgt voor heel aardig bochtengedrag. Het komt in de buurt bij de dynamiek waar Ford in Europa om bekendstaat. Al valt daardoor wel extra op hoe plat de stoelen zijn.

De EcoBoost-motor met 125 pk, nu klaar voor de Euro 6-norm, is nog altijd een snoepje. Hij laat zich inderdaad niet overdreven hard horen. Hij is gewillig en zuinig en heeft voldoende aan een handgeschakelde vijfbak. Je kunt ook automaat-rijden met een turboloze 1.5 (112 pk) of dieselen met een TDCi met 95 pk.

We hebben gezocht, maar naast de motor valt er bij de Ford EcoSport ook na deze opfriskuur weinig te jubelen. We vinden dat ie er leuk uitziet. Dat was al zo, natuurlijk. Hij is best ruim en praktisch, met genoeg been- en hoofdruimte voor volwassen passagiers. Maar dat laatste hebben concurrenten ook, en die zijn stuk voor stuk hoogwaardiger.

Specificaties Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125 pk Titanium


Motor
999 cc
driecilinder turbo
125 pk @ 6.000 tpm
170 Nm @ 1.400 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 12,7 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,4 l/100 km
125 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.273 x 1.765 x 1.665 mm (l x b x h)
2.519 mm (wielbasis)
1.250 kg
52 l (benzine)
333 / 1.238 l (bagage)

Prijzen
NL € 21.695 (25%)
BE € 20.600

VONNIS
De EcoSport is geen slechte auto, maar een kleine Ford-crossover had zo veel beter kunnen zijn. Sterker: dat had gemoeten, want ook zonder reservewiel kan ie de concurrentie niet bijbenen

Reacties