Kies je voor een MPV, dan kun je net zo goed meteen de lease op je eigen leven opgeven. Er is niets dat harder schreeuwt naar de buitenwereld dat ze je als een verloren zaak mogen beschouwen. Je bent een slaaf van je familie, vervult geen functie meer op aarde buiten het tevreden houden van je kinderen en je wederhelft. Je bent een louter functioneel radertje in het ecosysteem. Het is over.
Dit zijn de vooroordelen die sinds jaar en dag kleven aan MPV’s. En terecht ook: een zaaddodender vervoersmiddel zijn we in al die tijd dat de automobiel bestaat nog niet tegengekomen. Door de opkomst van de SUV zijn grote busjes de afgelopen jaren naar de achtergrond verdwenen en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. We zijn als mensheid die fase van droge functionaliteit wel voorbij; we dragen immers ook geen tuinbroeken meer.
Ford is dapper, want ze houden hoop en vernieuwden hun S-Max (die een pluim verdient vanwege z’n vastberadenheid om aan MPV-rijden enige vorm van lol te geven) en de Ford Galaxy volledig. Hoewel het klassieke busjesrecept van de laatste (hoog, hol, vakjes voor al je lekkende viltstiften en uitgekauwde dropjes) niet enthousiasmeert, gaan we toch rijden met een ultraluxe Titanium-uitvoering. Wat denk je? We zijn binnen twee minuten om. Als je jezelf dan toch moet verplaatsen, waarom dan niet in iets dat lijkt op je woonkamer?
Hoe ziet de nieuwe Ford Galaxy eruit?
De nieuwe Ford Galaxy is ruimer, stiller en comfortabeler dan ooit. Hij heeft een dashboard waarop kleuters kunnen kamperen, een voorruit als een Imax-scherm en een hoeveelheid isolatie waar je u tegen fluistert. In dit geval hangt er een fluweelzacht schakelende Powershift-automaat met dubbele koppeling achter de al evenzo romige 2,0-liter diesel.
Op deze testauto is AWD gemonteerd die de achterwielen onmerkbaar bijschakelt als het nodig is. Sturen gaat licht en bij de eerste beweging direct, daarna wat marshmallow-achtig. Dat laatste geldt ook voor het onderstel, dat mede dankzij de integral link-achterwielophanging van de Mondeo de meeste hobbel-ellende wegpoetst. Het is alsof de hele auto in olie drijft, zo vloeiend verloopt alles.
Wat heeft de Galaxy nog meer te bieden?
Er is een mooi groot en duidelijk Sync 2-scherm, nu eens zonder glimmend vette-vinger-plastic eromheen, en zoals elke nieuwe Ford is de Galaxy voorzien van meer veiligheidssystemen dan je aankunt. En inderdaad: bij de eerste de beste vluchtheuvel gaan er alweer dertig lampjes en alarmpjes af en zetten we de hele santekraam maar weer uit. Verspilde techniek.
Dat laatste smetje ten spijt is de Ford Galaxy ons opperbest bevallen. Oké, het is en blijft een busje en busjes zijn niet cool. Maar, jongelingen: je kunt wel zes vrienden meenemen en met z’n allen dusdanig uitgerust op je bestemming aankomen dat je met gemak de hele nacht door kunt feesten. Zo’n doel heiligt het middel.
Specificaties Ford Galaxy 2.0 TDCi 180 pk Powershift AWD Titanium
13/20
Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
180 pk @ 3.500 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,6 s
top 203 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
149 g/km CO2
C-label
Afmetingen
4.848 x 1.953 x 1.747 mm (l x b x h)
2.849 mm (wielbasis)
1.741 kg
70 l (diesel)
300 / 2.339 l (bagage)
Prijzen
NL € 61.545 (25%)
BE € 42.208
Het vonnis
Gelukkig heeft Ford ook een scherpe S-Max – zo krijgt de Galaxy alle ruimte om zijdezacht te zijn. Relax je raak vanaf 42.345 euro (35.950 euro in België)
Reacties