De Ranger heeft een uitgebreide make-over gekregen, en om het eens allemaal op een opwindende manier anders dan anders te doen, wordt in Europa de beste versie gelanceerd vóór het normalere spul. Dus wat is er veranderd ten opzichte van de vorige? Het antwoord is, kortweg: veel. Het meeste. Bijna alles.
In het ladderchassis hangt nu om te beginnen een nieuwe V6-benzine-motor met twee turbo’s die 292 pk vermogen levert en 491 Nm koppel, via vierwielaandrijving die nu elektronische sperdifferentiëlen voor en achter heeft en een nieuwe tweetraps tussenbak, een automaat met niet minder dan tien versnellingen en een geheel nieuwe ophanging.
De 2,0-liter diesel blijft trouwens ook in het gamma, voor als je wel de stoere looks en bizarre terreinkwaliteiten wilt hebben, maar niet per se zit te wachten op een verbruik van een liter of 14 per 100 kilometer.
Het uiterlijk van de Ford Ranger Raptor
Visueel zul je de nieuwe niet snel met de oude verwarren. De neus wordt bijna in zijn geheel in beslag genomen door de grote FORD-grille, die bijna letterlijk tussen haakjes wordt gezet door de led-koplampen die het front breder doen lijken dan het is. De standaardwielen zijn van het offroad-type en worden omhuld door BF Goodrich-terreinbanden en brede wielkasten van het kaliber ‘onverzettelijk’.
Uiteraard wordt ook deze Ford Ranger Raptor in onze omstreken weer uitsluitend geleverd als bedrijfsauto met grijs kenteken. Zonder de belastingvoordelen die dat met zich meebrengt, zou de pick-up bij ons waarschijnlijk ergens in de buurt van de 20 miljoen euro hebben gekost; nu blijft die teller bij een zeker voor bedrijven alleszins aanvaardbare 54.700 euro steken (57.490 euro in België).
Prestaties van de nieuwe Ranger Raptor
En daarvoor krijg je een doorgaans briljant apparaat. Je zou er hobby’s van gaan nemen die je anders nooit zou hebben overwogen – gewoon, om hem maar goed te gebruiken. En hij kan 2.500 kilo trekken, dus de caravan is ook in goede handen. De V6 onder de kap is goed voor een sprintje naar 100 km/u in net onder de 8 seconden.
Dat is pittig voor een pick-up, en de elektronisch opgeleukte uitlaat (je kunt de modi met een knop op het stuur wijzigen) maakt interessante geluiden. Hij zal onder supercars niet veel slachtoffers maken, maar is vlot zat om het onderstel in de problemen te brengen, en is tegelijkertijd bijzonder indrukwekkend.
Zeker als je hem naar asfaltloze plekken brengt, waar hij zowel bij de langzame steen/modder/zand-praktijken imponeert als bij stoffige hogesnelheidsfeestjes. Er is een scala aan elektronische hulpjes die je maar wat graag de held laten spelen, en áls je hard gaat over ruig terrein, zul je je realiseren dat dit eigenlijk eerder een soort enorme rallyauto op steroïden is.
In de Ford pick-up
Het interieur, zeer rijk aan heerlijke gewone knoppen, is uitstekend, met een haarscherp 12-inch display dat rechtop staat en onder meer Fords Sync 4 en de toegang tot een B&O-stereo herbergt. De uitrusting laat verder niets te wensen over en de stoelen zijn uitstekend.
De nieuwe Raptor is in zijn soort een machine die het moeiteloos tegen al zijn rivalen kan opnemen en je al snel een avontuurlijk ‘ik kan alles’-gevoel geeft. Als je op zoek bent naar ‘iets anders’ en een KvK-nummer hebt, zou dit weleens helemaal jouw ding kunnen zijn. Als je er maar tegen kunt dat je bij de pomp nooit op veel wisselgeld hoeft te rekenen.
Specificaties van de Ford Ranger Raptor (2023)
Motor
2.956 cc
V6 biturbo
292 pk @ 5.500 tpm
491 Nm @ 2.300 tpm
Aandrijving
vier wielen
10v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,8 l/100 km
315 g/km CO2 G Label
Afmetingen
5.360 x 2.028 x
1.926 mm (l x b x h)
3.270 mm (wielbasis)
2.454 kg
80 l (benzine)
veel (bagage)
Prijzen
€ 54.700 (NL)
€ 57.490 (B)
Reacties