We begonnen deze review oorspronkelijk zo: je moet de Fisker Ocean niet zozeer zien als een auto, maar als een gok. Op dit moment verkeert Fisker financieel in zwaar weer – heel zwaar weer. Het merk zou kunnen overleven. Maar misschien ook niet. Inmiddels weten we dat Fisker (opnieuw) failliet is verklaard. En als je het durft, kun je in Nederland voor minder dan 40.000 euro er eentje kopen. Let wel: als ie stukgaat, dan heb je een mooi tuinornament.

Fisker is natuurlijk het geesteskind van de Deense ontwerper Henrik Fisker. De man verdiende wat ons betreft eeuwigheidswaarde door voor BMW de Z8 en voor Aston Martin de DB9 en Vantage te tekenen; auto’s waar zeker de Britten designtechnisch nog altijd op drijven. Daarna begon hij voor zichzelf en kwam met de Fisker Karma, een plug-in hybride avant la lettre (of een EV met bereikvergroter, net wat je wilt) die in Nederland nog redelijk aardig werd verkocht.

De eerste keer duurde ook niet lang

Maar de populariteit van de Karma duurde niet lang: er ontstonden de nodige financiële problemen en de boel werd verkocht aan een Chinese firma, waarna Henrik in Amerika opnieuw begon. Goed, die Ocean dus. Het is een elektrische SUV, ontworpen in Californië, gebouwd in Oostenrijk, met één of twee motoren (286 of 573 pk) en een 73 of maar liefst 113 kWh groot accupakket, waarbij het laatste een WLTP-bereik van 707 kilometer belooft.

Fisker Ocean Achterkant

De grote rivaal is de Tesla Model Y, maar gezien de huidige prijzen kun je daar alles van een MG 4 en Hyundai Ioniq 5 tot Audi’s Q8 e-tron en BMW’s iX ook toe rekenen. Er zijn drie uitrustingsniveaus, die van Sport (43.900 euro) via Ultra (58.900 euro) naar deze Extreme lopen. De meeste rivalen zijn met dit soort specs en uitrusting al gauw een procent of 30 duurder.

De eerste indruk van de Fisker Ocean

De Ocean is een stevig maar fraai apparaat dat goed in elkaar gezet en begerenswaardig aanvoelt. Ga echter wat beter kijken en je ziet een aantal dingen die wat wringen met die eerste indruk. De deurhendels zien er goedkoop uit en voelen ook zo aan, het stuur is veel te dik en sommige kunststoffen zijn nogal ondermaats. Daaraan kun je duidelijk zien dat Fisker op een gegeven moment door het ontwikkelings-budget heen was.

De software achter het 17,1-inch touch-screen kan nog niet overweg met Apple CarPlay en ook naar adaptieve cruise control zul je vergeefs zoeken. En zo zijn er nog een paar kleine dingetjes die relatief eenvoudig te verhelpen zouden moeten zijn. Wat natuurlijk nooit meer gaat gebeuren nu Fisker al failliet is verklaard.

De Fisker Ocean is wel ruim

Maar het binnenste is ruim en aantrekkelijk, en hoewel ie beslist niet het laatste woord heeft als het gaat om praktisch gebruiksgemak of opbergmogelijkheden, zal de familie de wat minder grote bagageruimte graag voor lief nemen als je ze uitlegt dat je daardoor niet om de haverklap hoeft te stoppen om bij te laden. Al is die grote batterij ook weer niet de meest efficiënte; in de praktijk zul je er zo’n 500 kilometer ver mee komen, bij een verbruik van 1 kWh per om en nabij de 4 kilometer.

Hij is meer dan vlot zat en het onderstel kan prima overweg met de 573 pk’s die er op worden losgelaten. Hou er wel rekening mee dat de remmen wat sponzig aanvoelen. Er zit wat turbulentie in de ophanging op wegen die wat minder goed zijn geplaveid, maar dat is bij wel meer EV’s van 2,5 ton het geval. Deze is in ieder geval een stuk levendiger dan de meeste. Daarnaast is hij makkelijker in het gebruik dan een Tesla Model Y, luxueuzer vanbinnen en ook nog eens beter in elkaar gezet.

Maar op dit moment zou er eigenlijk wel een groot bord met ‘koper, opgepast’ bij hem geplaatst moeten worden. Prima auto, groot risico.

Specificaties Fisker Ocean Extreme (2024)


Motoren: 2
Power: 573 pk/421 kW, 737 Nm
Accu: 113,0 kWh
Aandrijving: vier wielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 4,2 s
Topsnelheid: 200 km/u
Verbruik: 16,5 kWh/100 km
Actieradius: 707 km
Laadtijd: 26 min. bij 250 kW (20-80%)
Afmetingen : 4.774 x 1.982 x 1.632 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.921 mm
Gewicht: 2.400 kg
Bagage: 476 l

Reacties

  • Kevin heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Pure waanzin dat er nog verkopers zijn die deze voor zoveel geld hier durven verkopen.
    Zoals vermeld 15-20k in Amerika is geen uitzondering.
    En batjes van onder de 10k vallen er ook te vinden.
    Het is een mooie auto maar jammer genog is mijn tuin te klein

    Reageer
  • Not Musk heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Tot op heden is Fisker nog steeds niet failliet (CH7) maar in reconversion modus, indien 400Millioen$ wordt gevonden, kunnen de resterende 12000 Oceans welke nog in parts liggen bij Magna Austria worden afgewerkt.

    Het zijn vooral Hedgefunds welke Fisker de das hebben omgedaan.

    Reageer
  • EV-fan heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    In de VS is de waarde van een volledig functionerende Ocean nu gezakt tot $15-20k,en eentje die gebricked is gaat voor $3-5k. In NL zijn de prijzen onduidelijk, maar het is wel duidelijk dat de modellen waarvoor bijna €40k gevraagd wordt, niet verkopen. Zodra duidelijk wordt dat reparaties wel mogelijk zijn en er wel onderdelen te koop zijn, dan zal de waarde weer stijgen.

    Reageer
  • Henk heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Ik heb nog nooit een auto gehad welke zo lekker rijd als deze fisker.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)