Wil je grote auto’s verkopen terwijl iedereen steeds kleiner gaat rijden, hang er dan een bescheidener motor in. Honda zit goed op te letten en rust de nieuwe CR-V uit met een 1.6 i-DTEC diesel, waarmee je niet hoeft af te zien.
Van de fabrikant die in 2012 de meeste voertuigen met verbrandingsmotor ter wereld maakte – al merk je daar in Nederland niet zo heel veel van, zeker niet als het gaat om auto’s – mag je verwachten dat ze wat betreft verbruik en uitstoot bovenop de laatste ontwikkelingen zitten. We vonden het al best knap dat Honda voor de CR-V met de naar verhouding enorme 2,2-liter dieselmotor een gemiddelde van 5,6 l/100 km wist neer te zetten, maar tegenwoordig kan het zelfs SUV-rijders niet zuinig genoeg zijn. Daarbij was een CO2-uitstoot van 149 g/km, hoewel indrukwekkend voor een dergelijke auto met vierwielaandrijving, belastingtechnisch niet direct gunstig te noemen.
Het redmiddel: de 1.6 i-DTEC, Honda’s compacte dieselblokje met 120 pk en een romig koppel van 300 Nm. De CR-V krijgt deze motor enkel in combinatie met voorwielaandrijving. Dat is sneu, maar zorgt wel mede voor een flink lager gewicht (minus 116 kilo) en een uitstoot van slechts 119 g/km. Dat maakt dat de auto qua prijs plots behoorlijk interessant wordt: Honda meldt dat de CR-V 1.6 i-DTEC in Nederland ongeveer evenveel zal kosten als de benzine-basisversie. Rond de 30.000 euro, dus. Dat is wel even 14.000 euro minder dan de 2.2 met vierwielaandrijving, voorheen de enige diesel-optie.
Voor dat geld krijg je een flinke SUV die rijdt als een gewone auto. Dat is een groot compliment, dat Honda dankt aan hun opvatting dat de meeste CR-V-klanten Civics of Accords gewend zijn, en dus een strak rijgedrag verwachten. Bij de 1.6 konden ze de motor lager plaatsen, en werd aan de achterkant een dikkere stabilisatorstang toegevoegd. Van overhellen is nauwelijks sprake, het geheel voelt licht en wendbaar aan en ook de zitpositie doet – los van het hoge uitzicht – aan een braver model denken.
De motor zelf is wat rumoeriger dan we van de grote dieselbroer gewend zijn, maar zorgt wel voor vlotte, vanzelfsprekende prestaties en een mooi rechtlijnige krachtsopbouw. De zesbak laat zich kort en sportief schakelen. We zijn minder te spreken over de korte zittingen van de stoelen, en het onderstel is op sommige wegen aan de harde kant, maar dat zijn kleinigheden. De afwerking is netjes, de binnenruimte riant, en het uiterlijk; tja, daar kun je over twisten. Het blijft toch een beetje de Kim Kardashian onder de SUV’s, en niet iedereen valt daarvoor. Doe jij dat wel, dan zou je vanaf eind oktober een CR-V 1.6 i-DTEC kunnen gaan kopen. Hij zal je niet tegenvallen.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
13/20
Motor
1.597 cc
viercilinder turbo
120 pk / 300 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 in 11,2 s
top 182 km/u
Verbruik/milieu
4,5 l/100 km
119 g/km CO2
Afmetingen
4.570 x 1.820 x 1.685 mm (L x B x H)
2.630 mm (wielbasis)
1.541 kg
58 l (diesel)
589/1.669 l (bagage)
Prijzen
NL n.n.b. (25%)
BE n.n.b.
Het vonnis
Honda maakt van een kloeke crossover-SUV een zuinige ruimtewagen die rijdt als een hatchback. Wij zouden een 4WD willen, maar eigenlijk is deze instapdiesel alles wat je nodig hebt
Reacties