De jongste deelnemer in de Japanse race om de perfecte supercar is de NSX. Alleen heeft Honda nog wel even te gaan voordat zijn vlaggenschip serieus kan meedoen om de prijzen.
Dat je bij de eerste kennismaking al je best moest doen om hem mooi te vinden, was nu niet direct het beste begin. Toen de internationale autopers zich in januari van dit jaar in Detroit verzamelde om getuige te zijn van de zogenaamd dramatische onthulling van de Acura Advanced Sports Car Concept – na een lange, taaie speech van de grote baas van Honda, Takeo Fukui – leek het drama vooral te schuilen in het contrast tussen de hoge verwachtingen en de teleurgestelde reacties achteraf. Maar die teleurstelling betrof eigenlijk niet de auto.
Er was niemand in het gezelschap die deze vervanger van de NSX afschuwelijk vond, maar er was ook niemand volledig ondersteboven van het uiterlijk. En dat is jammer. Met dit nieuwe model wil Honda voorop gaan in de strijd die de Japanse autofabrikanten met elkaar hebben aangeknoopt om de beste supercar te maken. Maar helaas kreeg Honda met zijn creatie dus niet de ontvangst waarop vooraf was gerekend of gehoopt.
De auto werd ontworpen door het team van John Ikeda bij de Acura Design Studio in Los Angeles. In eerste instantie werd het model voorgesteld aan een zorgvuldig geselecteerde groep potentiële klanten, waarna de media en bezoekers van autoshows de nieuweling mogen gaan besnuffelen. De reacties lopen tot nu toe uiteen van ‘wel aardig’ tot ‘redelijk’, dus zal het nieuwe boegbeeld van Honda terug moeten naar de tekentafel. Officieel was deze ASCC bedoeld als studiemodel. Een motor of werkende mechanische systemen zijn dan ook achterwege gebleven. Door een flater te slaan heeft Honda dan misschien toch een doel bereikt. De designers gaan opnieuw het bos in en zullen aan de slag gaan met verse klei en geslepen potloden, waarna ze in oktober ongetwijfeld op de proppen komen met iets heel nieuws dat net op tijd klaar is voor de Tokio Motorshow. Honda heeft al laten weten dat het vastbesloten is om verder te gaan met dit project.
Mooi. De bedoeling is dat de nieuwe NSX net als de Lexus LF-A de beschikking krijgt over een van de Formule 1 afgekeken V10 met een cilinderinhoud van ongeveer vijf liter en een vermogen dat rond 450 pk zal liggen. Die motor zal gewoon voorin worden gemonteerd en alle vier de wielen aandrijven. Je kunt er vergif op innemen dat de hele auto volgepropt zal worden met allerlei hoogtechnologische fratsen, iets waar de heer Fukui al even fijntjes aan refereerde.
De wedstrijd tussen Banzai-bakken als de GT-R, de LF-A en de NSX krijgt in Tokio dus een vervolg. We moeten alleen nog even geduld hebben om te zien of Honda deze keer zijn huiswerk wel goed doet.
Reacties