Ooit testten we de vorige i10, waarna we een week niet konden ophouden met gapen. Bij deze nieuwe generatie is merkbaar beter geprobeerd om er iets van te maken. Hyundai’s kleinste wil hogerop, en dat lukt ‘m.
Niet dat er ooit iets mis was met de i10. Het ding deed wat ie moest doen: droog vervoer bieden aan kruiswoordpuzzelende geraniumliefhebbers die een busabonnement te decadent vonden. Hij was best ruim, volslagen anoniem, gemakkelijk te parkeren en goedkoper in bezit en onderhoud dan een ruwharige teckel. Hij voldeed precies aan de wensen en verwachtingen van mensen die eigenlijk helemaal geen auto wilden hebben.
Nu is er een geheel nieuwe groep kopers tot het a-segment doorgedrongen, die het wel degelijk iets kan schelen waar ze in rijden. Mensen die nog niet zo lang geleden in grotere modellen met een rijke uitrusting rondtoerden, maar nu op zoek zijn naar iets bescheideners. Crisis, belastingen, milieu – je weet hoe het gaat. Zoals we gewend zijn van het moderne Hyundai, letten ze goed op en zijn ze er als de kippen bij wanneer er een groter publiek te trekken valt. De nieuwe i10 is gevormd naar de wensen van downsizers; en dan bedoelen we niet dat ze er simpelweg een paar elektrische ramen in hebben gezet.
De i10 ziet er nog steeds minuscuul uit, maar is acht centimeter gegroeid. Vier mensen van 1,85 meter kunnen er opvallend goed zitten zonder het al te benauwd te krijgen, en de bagageruimte is riant. De afwerking van het interieur verdient een pluim; zo heeft Hyundai er een punt van gemaakt om geen gelakt metaal te laten zien en alle schroeven netjes te verstoppen, iets wat in deze klasse niet zo gebruikelijk is. Behalve in de instapversie (9.995 euro in Nederland) krijg je altijd automatische airco en een aardige radio met mp3/usb, en er zijn optiepakketten met zaken als led-dagrijverlichting, bochtenverlichting, Bluetooth en knopjes op het stuur. Er is zelfs een specifiek op de i10 gericht privélease-programma. Hoe volwassen wil je het hebben?
Ook het rijden in de i10 maakt indruk. Voor ons heeft de Volkswagen Up een nieuwe standaard in dit segment gezet wat betreft het aanvoelen als een grotere auto, maar de i10 doet er nauwelijks voor onder. Hij is stil en comfortabel, de 1.0 driecilinder is beschaafd en klinkt best leuk. Het motortje is op snelheid niet bepaald kwiek en sturen en schakelen verloopt wat wollig, maar dat zijn bij een auto als deze slechts details. De i10 is met recht een klasse opgeklommen, en laat zich dusdanig ontspannen rijden dat het ons pas weer begint te dagen als we uitstappen: oh ja, we zaten in een klein autootje.
Applaus dus voor Hyundai, dat de nieuwe eisen van de Europese budgetkoper juist lijkt in te schatten met deze frisse en complete i10. Oh: en een extra pluspunt omdat ze niet doen alsof ie hip en jong en begeerlijk is.
Hyundai i10 1.0i Comfort Plus
14/20
Motor
998 cc
driecilinder
66 pk / 94 Nm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 in 14,9 s
top 155 km/u
Verbruik/milieu
4,3 l/100 km
98 g/km CO2
Afmetingen
3.665 x 1.660 x 1.500 mm (L x B x H)
2.385 mm (wielbasis)
908 kg
40 l (benzine)
252/1.046 l (bagage)
Prijzen
NL € 11.995 (20%)
BE n.n.b.
Het vonnis
De i10 wurmt zich enthousiast naar voren in het a-segment. Hij is doordacht en verfijnd, en in een chique kleur met een paar mooie velgjes ziet ie er heel aardig uit. Downsizen maar
Reacties