Wie in het bezit is van vrouw, kinderen, golden retriever en een vervoerswens, had al vrij veel keus. Nu nog meer, met de Hyundai i30 CW. Ze zijn lekker bezig bij Hyundai. De i30 draait lekker, de i10 zelfs als een gek, als je de importeur mag geloven. Belangrijker…
Wie in het bezit is van vrouw, kinderen, golden retriever en een vervoerswens, had al vrij veel keus. Nu nog meer, met de Hyundai i30 CW.
Ze zijn lekker bezig bij Hyundai. De i30 draait lekker, de i10 zelfs als een gek, als je de importeur mag geloven. Belangrijker is echter dat het stukje bij beetje z´n toch wat anonieme imago van zich af aan het werpen is. Goed, ze zullen zich op familiefeestjes nog altijd niet hoofdschuddend afvragen waar je het toch van doet als je je Hyundai voor de deur zet, maar ga voor de gein eens na waar het merk helemaal vandaan is gekomen. Het is echt nog niet zo lang geleden dat de Koreanen zonder blikken of blozen spul als de Pony en Lantra op de weg zette. En zet daar dan eens de nieuwe i30 CW naast: een wereld van verschil, nietwaar?
We denken dat je sowieso je best zult moeten doen om iemand te vinden die grote bezwaren van esthetische aard tegen de i30 CW heeft. Hij beschikt over alle zaken die bij hedendaags autodesign hip worden gevonden: grote, ver doorlopende koplampen, richtingaanwijzers in de spiegels, vouwen in het plaatwerk op de flanken en zelfs die omhooglopende achterste raamstijl die iedereen (Mondeo, Impreza, Ibiza, Mazda6, noem maar op) tegenwoordig lijkt te adopteren. Geen originaliteitsprijzen voor de i30 CW derhalve, maar ook weer geen kopieerboete – gewoon een keurig nette kleine station.
Die indruk zet zich van binnen naadloos door – allemaal prima voor elkaar. Over het algemeen zijn redelijk hoogwaardige materialen gebruikt, een enkel stukje knisper-knasperplastic daargelaten. De stoelen zitten goed en een comfortabele zitpositie is voor iedereen zonder bochel eenvoudig te vinden. Het ruimteaanbod is voor- en achterin in orde, en ook de bagageruimte is groot genoeg. Er zijn grotere concurrenten te vinden, maar ook massa’s kleinere.
Onze i30CW was voorzien van de ‘medium’-dieselmotor, de 1.6 met 115 pk. Een prima motor; niet te luidruchtig, dorstig of vervuilend, bij de les en vlotjes presterend. Ook hier weer: niets bijzonders, ook niet in negatieve zin. Schakelen, sturen, remmen: van hetzelfde laken een pak. De wegligging past goed bij het karakter van de auto en de doelgroep; solide, met een nadruk op comfort. Het enige opvallende is dat de i30 alles bij elkaar zo ongelooflijk veel degelijker en steviger aanvoelt dan je van de Koreanen gewend bent; het doet nauwelijks meer onder voor de gevestigde orde.
Waar Hyundai wel dicht bij z’n historie blijft, is het prijsniveau; het begint bij 18.745 euro, onze 1.6 CRDi VGT HP DynamicVersion (wat een naam) komt op 23.545 euro. Let wel: radio/cd-speler, usb-aansluiting, elektrische ramen, centrale vergrendeling, deelbare achterbank, enzovoorts: het is allemaal altijd standaard. Zelfs een touch-screen navigatiesysteem krijg je er altijd bij! Dat de bediening daarvan even pielen is, nemen we voor lief, ook omdat we simpelweg te lui zijn om de handleiding te lezen. Kortom: hij doet alles goed, haalt op bijna alle vlakken het niveau van de Grote Jongens en zit bovengemiddeld goed in de spulletjes. Hier gaan veel families blij mee zijn. En een aantal concurrenten een stuk minder.
Reacties