
Het lijkt erop dat 2025 het jaar van de betaalbare volwaardige elektrische auto wordt. In korte tijd zijn er een paar hele sterke gegadigden bijgekomen (Citroën ë-C3, Renault 5) of aangekondigd (zoals de Fiat Grande Panda E, Renault 4 en Volkswagen ID.2). De Hyundai Inster mengt zich nu ook in deze strijd. Wij konden ermee gaan rijden.
Hyundai noemt de Inster een ‘SUV’, maar dat is misschien iets te enthousiast. Het is wel een heel erg handige hatchback met wat crossover-invloeden. De auto doet wat denkwielsen aan een kleine Skoda Yeti of Matra Rancho, of een grote Suzuki Ignis. Lekker guitig, hoekig en daardoor pretentieloos, maar wel stoer. Nu mag dat ook wel, want de concurrentie (met name de Panda en Renault 5) hebben het uiterlijk ook als pluspunt.
Inhoud Hyundai Inster Evolve (2025) review
- Wat is er nieuw aan deze Hyundai Inster?
- Hoe rijdt ie?
- Hoe is het interieur van de Hyundai Inster?
- Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
- Verder nog bijzonderheden?
- Wat is de prijs van de Hyundai Inster?
- Wat kost de Hyundai Inster in de private lease?
- Dus, moet je de Hyundai Inster kopen?
- Hyundai Inster specificaties (2025)
Wat is er nieuw aan deze Hyundai Inster?
In principe is het de Europese versie van de Hyundai Casper, die er al sinds 2021 is. Er zijn twee grote verschillen. Ten eerste is de Inster iets groter: de wielbasis is 18 centimeter groter, qua totale lengte is de Inster 23 centimeter langer en als klap op de vuurpijl is de Inster 1,5 centimeter breder dan de Casper. Grappig detail: de Inster is precies even hoog als dat ie breed is.

Ten tweede kun je de Casper ook krijgen met verbrandingsmotoren, maar de Inster is altijd elektrisch. Dat verklaart ook meteen waarom deze elektrische Hyundai (net als de Kona Electric) niet onder de ‘Ioniq’-vlag valt, dat is alleen voor Hyundai’s die als EV zijn ontwikkeld. Ook bijzonder: het is echt een vierpersoonsauto.
Hoe rijdt ie?
Ken je die mensen die zeggen dat een EV zoveel beter rijdt? De Inster is zo’n auto. Geen kleine brommende driecilinder die je in het goede toerengebied moet krijgen, maar lekker stil zoeven. Op papier zijn de prestaties meer dan prima en op het asfalt eveneens. In de sportstand binnen de bebouwde kom zelfs redelijk vlot. Ondanks die sportstand is het op geen enkele wijze een sportieve auto, op geen enkele manier. De besturing is erg licht en geeft nauwelijks informatie door.

Ook rolt de auto behoorlijk om zijn lengteas: ga je wat enthousiaster de bocht door, merk je dat ie redelijk overhelt. De Inster is vrij hoog, maar dankzij het lage zwaartepunt (de accu zit onderin) blijft de Inster lange tijd stabiel. In principe is het gewoon keurig voor dit prijsniveau. Wel valt op dat de Inster moeite heeft met korte dwarsrichels, die komen nogal hard door. Opvallend: op hoge snelheid op glooiend terrein lijkt hij in zijn element. ’s Avonds met 130 km/u op de snelweg doet hij dat met verve.
Hoe is het interieur van de Hyundai Inster?
Het interieur van de Hyundai Inster bevalt in principe prima. Je zit wat op de bok en de stoelen zijn nogal vlak. Het is geen auto voor hele lange ritten in dat opzicht. In- en uitstappen gaat erg makkelijk. De ruimte is uitstekend voor elkaar. Er is veel hoofdruimte beschikbaar, zelfs voor heel erg lange mensen. Op de achterbank is de ruimte ook erg goed, met vier volwassenen gaat het prima, ook met de benen. Alleen hele lange mensen zullen met hun knie tegen de middentunnel klem zitten.

Qua materialen en afwerking is het gewoon keurig voor elkaar. Er zijn wat goedkope plastics (deurpanelen, dashboard), maar dat hoort in deze klasse. Alles wat je vaak aanraakt (stuur, stengels, knopjes), is beduidend hoogwaardiger, dus storend is het geenszins. De kleur doet wel veel: het lichtere interieur (mogelijk op de luxere uitvoeringen) geeft het geheel meer cachet dan de donkergrijze bekleding.
Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
Het grootste pluspunt is het ruimteaanbod. En hoe volwassen de auto aanvoelt. Over de prijs moeten we het nog gaan hebben, maar de Hyundai i10 maakt ie overbodig. Als je de i10 qua uitrusting gelijk trekt, is deze al duurder dan de Inster. Dan heeft de i10 slechts 63 pk en een handbak.
Het opgegeven verbruik haalden wij bij lange na niet. Nu hebben we niet geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden en was het ook erg koud (rond het vriespunt), maar ook die opgave is niet enorm zuinig. Een verbruik van iets minder dan 15 kWh per 100 kilometer is wat een Audi A6 e-tron tegenwoordig ook al haalt.
Verder nog bijzonderheden?
Ja, je voelt dat de Inster sneller zou moeten kunnen accelereren. Als je volgas vertrekt in de sportstand, voel je na 2-3 seconden wat vermogen erbij komen. Dat zal ongetwijfeld softwarematig geregeld zijn, het voorkomt in elk geval dat je wielspin hebt. Pas als je véél te enthousiast door bochten heengaat, merk je een hintje van wat wielspin zou kunnen zijn.
Wat is de prijs van de Hyundai Inster?
Ja, hier gaat het een klein beetje mis. Wij reden namelijk de meest luxe variant, met de grootste accu en krachtigste motor, de Inster Evolve. Deze kost 28.795 euro. Daarnaast is ie uitgerust met het Winterpack (stoelverwarming, bipsverwarming en warmtepomp) voor 995 euro. Ook het Tech Pack (diverse rijassistenten, draadloos laden en smart key) voor 1.295 euro was aanwezig, evenals metallic lak.

Maar je levert op papier niet zoveel in met die basisversie. Deze heeft dezelfde BorgWarner-motor, maar dan met 95 pk (en evenveel koppel). De kleinere accu (beide een NME-type) is met 42 kWh nog altijd voldoende voor 327 kilometer actieradius, volgens de WLTP. Hij is ietsje langzamer (11,7 naar de 100 km/u en een top van 140 km/u), maar het scheelt wederom niet zoveel.
Wat kost de Hyundai Inster in de private lease?
Dit is typisch zo’n auto die je gaat private leasen. De Hyundai Inster kost dan 344 euro per maand, op basis van een looptijd van 72 maanden en 5.000 kilometer per jaar. We hebben links en rechts op het internet al iets scherpere aanbiedingen gezien richting de 300 euro per maand, maar kijk even goed naar de voorwaarden (soms is het een voorraadauto bijvoorbeeld). De Hyundai is hiermee een van de goedkoopste auto’s in Nederland om te private leasen.
Dus, moet je de Hyundai Inster kopen?
Ja, maar niet deze. Begrijp ons niet verkeerd: al die luxe is leuk, maar heb je het echt nodig op een stadsauto? We zijn eigenlijk vooral benieuwd naar die basisversie, die je voor 24.295 euro hebt. Die heeft 15 inch-wielen, dus wellicht gedraagt deze zich iets beter op dwarsrichels. We zagen al deals voorbij komen met 2.000 euro korting, waarmee de Inster auto’s als de Leapmotor T03 en Dacia Spring overbodig maakt. Eigenlijk doet ie dat nu al, want de Inster is een volwaardige en volwassen auto.

We noemden bij de inleiding de concurrenten van de Hyundai Inster. Die kunnen hun borst goed nat maken. Een Renault 5 mag leuker rijden en de Fiat Panda E er nog beter uitzien, de Inster is vooral een uitstekende allrounder met twee troeven: het ruimteaanbod en de prijs. Dat lijken ons twee hele belangrijke aspecten aan een auto in deze klasse.
Hyundai Inster specificaties (2025)
Prijzen | € 28.795 (NL) / € X (B) |
Aantal motoren | 1 |
Power | 115 pk/85 kW, 147 Nm |
Accu | 49,0 kWh (bruto) |
Aandrijving | voorwielen, traploos | 1v |
Acceleratie | 0-100 km/u in 10,6 s |
Topsnelheid | 150 km/u |
Verbruik | 14,9 kWh/100 km |
Actieradius | 360 km |
Laadtijd | 30 min. bij 73 kW (20-80%) |
Afmetingen | 3.825 x 1.610 x 1.610 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.580 mm |
Gewicht | 1.318 kg |
Bagage | 280 l/ 1.059 l |
Ikke heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Een hippe Dacia Spring blijft nog steeds een lelijk ding. Hele stoere 45kmh bak, foei lelijke auto.
John heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Volgens mijn informatie gaat ie dat niet halen zeker niet met deze winter kou.
17Kwh/100 is realistischer. Bereik zal gemiddeld tussen de 250 en 300 km liggen, wat ruim voldoende is voor de meeste stadsauto.
Martin heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Ik zag deze (misschien wel deze?) gister bij mij in het dorp. Zag er ook in het echt goed uit. Alleen dat blok met die rode vierkante leds achter was me iets te plastic.
Henk heeft op 16 februari 2025 geschreven:
Vooropgesteld: deze auto is oneindig veel beter dan een Dacia Spring en Chinese rommel als een Leapmotor. Maar toch, het valt niet mee. Praktijkverbruik is veel te hoog en het is niet bepaald moeders mooiste. Dan zijn de verschillende Stellantis varianten en de Renault 5 toch aantrekkelijker. Zeker als je dit als 2e auto neemt wat vaak het geval zal zijn.
Reinier heeft op 17 februari 2025 geschreven:
De Inster is efficiënter dan de R5 en de Stellantis auto’s. 14,9 kWh/100 km is een hele nette score waar eigenlijk alle Tesla’s onder duiken.
@reinier heeft op 17 februari 2025 geschreven:
Tenzij je fascistische voorkeuren hebt wil je anno 2025 toch echt niet meer in een Tesla gezien worden…
#teslaschaamte