‘Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar’, wil het hardnekkige stigma. Eh, kijk eens naar de jaren ’80, toen letterlijk alles ielig en hoekig was. Of naar de zeepvormen van de jaren ’90. Elke periode kent zijn eigen designtrends, maar als er één merk is dat daar nu op vooruit probeert te lopen, is het Hyundai.
De i20 oogt brutaal binnen z’n segment, het front van de Tucson is meer dagrijverlichting dan grille. En kijk eens naar het Amerikaanse gamma: de ooit zo brave Elantra en Sonata zien eruit als aliens. Maar de verrassendst vormgegeven Hyundai van dit moment moet de Ioniq 6 zijn. Terwijl EV’s qua herkenning en beleving juist steeds sterker op design leunen, brak Hyundai geheel met de richting die door de geprezen Ioniq 5 werd ingezet en ging doodleuk opnieuw naar de tekentafel.
De Ioniq 6 zet de Hyundai-trend door
Niet gehinderd door zelfopgelegde beperkingen verscheen er een banaanachtige druppelvorm die met een weerstand van slechts 0,21 Cw door de lucht klieft. Dat is een van de laagste waarden voor productieauto’s, vlak achter duur spul als de Lucid Air en Mercedes EQS. Of je de Ioniq 6 nu mooi vindt of niet, hij is in ieder geval interessant.
Net als z’n platformgenoten beschikt hij over een 800-volt elektrisch systeem, met alle voordelen van dien (sneller laden, lager gewicht, minder koeling nodig). Extra toekomstbestendigheid in de vorm van V2L- en V2H-functies, waarmee je stroom aan andere apparaten of aan je huis kunt teruggeven, is ook aanwezig. Hyundai en Kia blijven met dit pakket hoge ogen gooien in deze prijsklasse.
Net als z’n broertjes kun je de Hyundai Ioniq 6 RWD krijgen met één of twee elektromotoren en met een 53-kWh of 77,4-kWh accupakket. Voor deze test rijden we de versie met grote accu en enkele motor achterin, goed voor maar liefst 614 WLTP-kilometers.
De cabine van Ioniq 6 komt uit de toekomst
Het interieur oogt in eerste instantie fris, maar bij nadere inspectie is het een mix van vele structuren en materialen. Niet heel rustgevend, wel futuristisch, en in het donker fraai verlicht. Het zicht naar buiten is rondom uitstekend en de stilte is magnifiek; weinig luchtweerstand, dan krijg je dat.
Prettig toeven dus, al zitten we op de stoelen licht voorovergebogen en kan het head-up display voor onze testredacteur van 1,83 meter niet goed worden ingesteld. De cameraspiegels, met schermpjes bij de A-stijlen, zouden we achterwege laten – dat kan gelukkig.
Na elke keer starten moet je met zes handelingen in het infotainmentscherm de snelheidswaarschuwing uitschakelen, anders begint de auto luid te piepen zodra je een fractie harder rijdt dan de toegestane limiet. Dat is niet uniek voor deze Hyundai; het is iets nieuws van de Euro NCAP. Daar vinden ze gepiel op een scherm tijdens het rijden (want bij het starten vergeet je het geheid uit te schakelen) kennelijk minder gevaarlijk dan een paar kilometer per uur te hard rijden. Een kwestie van een heimelijke softwareaanpassing bij de dealer, hopen we, want dit is niet bevorderlijk voor je bloeddruk.
Wat kost de Hyundai Ioniq 6 RWD?
Het blijkt uiteindelijk een smetje op onze tijd met de Hyundai Ioniq 6. Z’n onderstel maakt hem soms wat onrustig, maar hij neemt z’n bochten vlot en is – vooral door die stilte – simpelweg een heel prettige auto om mee onderweg te zijn. Hij is ruim zat (al heeft ie, verrassend genoeg, een gescheiden kofferruimte), haalt met gemak meer dan 450 kilometer op een lading en laat zich bij de juiste paal in een noodtempo weer volladen.
Zoek je een EV die boeiend in elkaar steekt en vooraanstaande techniek biedt voor niet al te gek geld (vanaf 46 mille, 50 in België), dan zou je zomaar bij deze kunnen uitkomen.
Specificaties van de Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh RWD Lounge (2023)
Motor
1 elektromotor
228 pk
350 Nm
77,4 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,4 s
top 185 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,3 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
614 km (WLTP)
Laadtijd
ca. 4,5 uur bij 11 kW
18 min. bij 350 kW (10-80%)
Afmetingen
4.855 x 1.880 x 1.495 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
1.910 kg
401 + 45 l (bagage)
Prijzen
€ 58.895 (NL)
€ 62.499 (B) – Balance
Reacties