Wanneer het merk Hyundai niet in Zuid-Korea was uitgevonden, hadden de Nederlanders het gedaan. Nou ja, de kans is klein dat een merk als DAF het zover had gebracht wanneer het nog had bestaan, want de inhaalslag van Hyundai op het gebied van betrouwbaarheid, afwerking en prijs-kwaliteitsverhouding is een prestatie van formaat. Het mooie is dat ze daarnaast niet al te lang geleden met Peter Schreyer een topontwerper hebben ingehuurd om ook de buitenkant van de auto’s aantrekkelijk te maken. En dus zal ook de Tucson het in Nederland vast goed gaan doen. Vooral ook omdat weinig merken zo goed bij de Nederlandse volksaard aansluiten als Hyundai en zustermerk Kia. Rij met ons mee in de Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD.

De eisen van een Nederlandse autokoper

Dat een na laatste is zowel een compliment als een diskwalificatie. Want de gemiddelde Nederlander vindt: een auto moet goed zijn, niet te duur en – de laatste tien jaar eigenlijk pas – ook een beetje leuk smoelen. Rijeigenschappen zijn van secundair belang. Er zijn legio automobilisten die hun auto kochten zonder ooit een proefrit te hebben gemaakt. En echt sportief, scherp, of – zeg maar – leuk wordt het zelden tot nooit in een Hyundai. Een sexy uitstraling? Hallo. Hoofd, maaiveld. En toch is het merk dankzij Schreyer de middelmaat voorbij als het gaat om design. Het woord kek is wellicht wat te frivool om de recente ontwerpen te classificeren, maar aantrekkelijk is het zeker.

Ook de nieuwe Hyundai Tucson oogt goed. In een vorige gedaante heette de auto even ix35, maar dat vonden ze toch wat te R2D2 en dus greep men terug op een bekende naam uit het verleden. En inderdaad, de gedachten aan deze naam roepen positieve herinneringen op. Want gevoelsmatig waren de Hyundai Tucson en de Kia Sportage de auto’s die een jaar of tien geleden eigenhandig de contouren van het midi-SUV-segment bepaalden. Het zou nog lang duren voordat de zogenaamde premiummerken met SUV’s kwamen die enige gelijkenis vertoonden met deze menselijke maat. Deze abrupte naamswijziging is wel voor het laatst overigens, zegt Hyundai, want voortaan hebben alle luxe modellen van de fabrikant een volwaardige naam, terwijl de kleinere auto’s het moeten doen met een letter en een getal (i10, i20).

Wat is er veranderd?

De vroegere Tucson was vooral populair door z’n lage prijzen. Bij de ix35 was het financiële argument niet langer de voornaamste aankoopreden, hij was dan ook duurder, want klanten zagen er meer een bruikbare auto in, eentje met een redelijk aantrekkelijk design. Ook de nieuwe Tucson is geen prijspakker. De vanaf-prijs in Nederland is met 25.995 euro aan de hoge kant in vergelijking met concurrenten als de Nissan Qashqai, Opel Mokka en Renault Kadjar. De Hyundai is zelfs een paar honderd euro duurder dan de Kia Sportage, waarmee ie onderhuids de nodige overeenkomsten heeft.

Bij de overstap naar de ix35 werd de auto al een keer langer, breder en lager, en nu kruipt ie voor de tweede keer richting cross-over. In de breedte meet de nieuwe Tuscon 1,85 meter en de hoogte is 1,65 meter. Maten die ietsjes zijn toegenomen in vergelijk met z’n voorganger. Een weloverwogen keuze volgens Peter Schreyer, die eerder ook Kia’s tekende. Door de drie centimeter gegroeide beenruimte kruipt de Tucson zelfs richting Santa Fe. Achterin is de beenruimte hierdoor bijna fenomenaal. Ook de bagageruimte is fors gegroeid ten opzichte van die van de ix35.

De rugleuning is in twee ongelijke delen neer te klappen waarna er een mooi vlakke laadvloer ontstaat die plaats biedt aan 1.503 liter bagage. Dankzij de brede achterklep kunnen ook grote spullen gemakkelijk worden ingeladen. Het dashboard oogt goed, maar het lijkt erop dat er wat meer hard plastic in het interieur is gebruikt dan bij z’n voorganger.

Hyundai heeft ambities

Dat Hyundai hogerop wil, is ook te merken aan de slimme elektronica aan boord – zij het dat deze zaken vaak optioneel zijn. Zo remt de SUV automatisch voor voetgangers, detecteert ie auto’s in z’n dode hoek, waarschuwt de elektronica voor het wisselen van rijbaan zonder richting aan te geven en kan de auto zichzelf inparkeren. Met Rear Cross Traffic Alert kan de Tucson bij het achteruitrijden zelfs kruisend verkeer achter zich in de gaten houden. Een aantal uitvoeringen is tevens uitgerust met Autonomous Emergency Braking, waarmee de Hyundai automatisch remt als deze met een relatief hoge snelheid een obstakel nadert. Het werkt ongeacht de snelheid en kan tot 70 km/u kop-staartbotsingen voorkomen.

De door ons gereden variant met 1,6-liter turbomotor is krachtig. Maar de grootste progressie van de Tucson zit ‘m in de verfijning. Met name de geluidsdemping is werkelijk voortreffelijk. Jammer genoeg draagt dat ook bij aan een belangrijk nadeel: de Tucson voelt zwaar aan en dat hindert ‘m in de bochten. Met een leeggewicht van 1.534 kilo is de test-Tucson zo’n 90 kilo zwaarder dan z’n voorganger in vergelijkbare uitvoering. De standaardversie weegt precies 99 kilo meer dan de basisuitvoering van de ix35: 1.379 kilo. Opvallend, vooral in een tijd dat veel andere merken experimenteren met lichtere materialen en daarmee zowel groter als lichter worden.

Conclusie?

Voor sportieve rijders is de standaard voorwielaangedreven Hyundai niets, maar dat wordt ook niet beloofd. De besturing is licht verbeterd, maar mist nog altijd wat gevoel. Ook de automaat lijkt wat fine-tuning te kunnen gebruiken. Hij schakelt schokvrij maar twijfelt vaak net iets te lang. Toch is het onderstel van deze in Duitsland gebouwde auto compleet afgesteld op de Europese smaak en dat merk je. Het zompige Koreaans-Amerikaanse stuurgevoel dat de gemiddelde Hyundai tot voor kort karakteriseerde, is verdwenen. Behalve de door ons gereden turbo-variant, heeft de Nederlandse importeur ook nog altijd de reguliere 1,6-liter benzinemotor in het leveringsprogramma. Daarnaast kun je kiezen uit een van de drie dieselmotoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 116 tot 186 pk.

Specificaties Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4WD Comfort


Motor
1.591 cc
viercilinder turbo
177 pk @ 5.500 tpm
265 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 9,1 s
top 201 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,5 l/100 km
177 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.475 x 1.850 x 1.645 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.531 kg
62 l (benzine)
629 / 1.503 l (bagage)

Prijzen
NL € 40.985
BE n.n.b.

VONNIS
Krachtige motor, mooi ontwerp en qua rijeigenschappen prima (oké, de automaat kan verfijnder, maar de wegligging is erop vooruit gegaan). Geen auto voor sportieve rijders, maar een prima, ruime gezinsauto met een sterke motor

Reacties