De opkomst van allerhande SUV’s heeft de positie van de Jaguar XE er niet makkelijker op gemaakt. Nou had de baby-Jag toch al een uitgangspositie die qua uitzichtloosheid prima het begin van een van Tom Cruise’ Ethan Hunt-vehikels zou kunnen zijn. Het arme model moet het immers opnemen tegen grote onaantastbaarheden als de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse. Plus dat er nog wel een paar andere concurrenten zijn (Volvo S60, of denk eens aan een Renault Talisman of Peugeot 508). Om over het al gemelde, nog immer groeiende aanbod aan SUV’s maar te zwijgen. Kortom: veel drukker dan in dat segment kan het niet worden… Welkom!
Je zult dus van héél goeden huize moeten komen om ook maar het kleinste kansje te maken. Nou is Jaguar een uitstekend huis, maar een spetterend succes kun je de XE tot nu toe niet noemen. Dat had veel te maken met die concurrentiepositie, maar, eerlijk is eerlijk, ook met het feit dat de Jaguar XE hier en daar wat steken liet vallen. Zo was het interieur vijf jaar geleden al verouderd, om maar wat te noemen.
Het interieur is weer up-to-date
En dus is dat het eerste dat ze hebben aangepakt bij de Jaguar XE P300. Ze zijn voortvarend te werk gegaan. Zo is de hele meterboel nu digitaal, met een stevige Virtual Cockpit-vibe. Ook het infotainment is geheel nieuw, naar voorbeeld van de I-Pace; hij snapt nu dus ook wat ie moet doen als je een iPhone of Samsung Dinges aansluit. Ook zijn er andere moderne snufjes als een head-up display en een binnenspiegel die in een beeldscherm (voor de camera achter) kan veranderen, kun je draadloos opladen, et cetera. Alles is keurig afgewerkt, het dashboard is met leer bekleed – heel Jaguaresque, dus. Wat helaas (maar logischerwijs) gebleven is, is de wat beperkte ruimte op de achterbank. Daarin onderscheidt hij zich trouwens nauwelijks van de meeste van zijn -tegenstrevers.
Het rijden in de Jaguar XE P300 blijft een feestje
Rijden deed de XE al goed, en de nieuwe doet dat nog iets beter. Het onderstel, met de uitstekende combinatie van dubbele draagarmen voor en een multilink-ophanging achter, is bijzonder comfortabel. Verrassender is dat hij, als je een beetje met ’m aan het gooien en smijten slaat, hij dat óók erg leuk blijkt te vinden. De Jaguar XE P300 lijkt tegenstrijdig, comfortabel en toch sportief, maar het is een typische Jaguar-eigenschap die veel gevoel voor goed afstellen verraadt. Dat kun je trouwens zelf ook nog naar eigen smaak aanpassen. De Dynamic Mode zorgt voor een vinniger reactie op het gaspedaal, sportievere schakelmomenten en een (iets) steviger besturing. De 2,0-liter benzinemotor levert naar keus 250 of 300 pk, de dieselmotor 180 pk. De motoren zijn standaard gekoppeld aan een achttraps automaat die de kracht naar alleen de achterwielen of, tegen extra betaling, naar alle wielen voert.
De prijs is van de XE is nogal fors
Een ander ‘probleem’: de XE is en blijft een Jag, dus ontzettend premium en zo, en dus ook niet goedkoop. Het begint bij 57.380 euro (42.890 euro in België); dat is fors, al moet daarbij dus wel gezegd worden dat ook die goedkoopste Jaguar XE al bijzonder riant is uitgevoerd. Leren bekleding, 18-inch wielen, die automaat, achteruitrijcamera: het zit erop. Voor mensen die meer willen, zijn er nog S-, SE- en HSE-uitvoeringen, die je allemaal nog iets sportiever kunt laten ogen met het -R-Dynamic pakket. En dan loopt de prijs leuk op.
Aan de auto hoeft het niet te liggen, en hij kan op zich ook weinig doen aan de niet zo begerenswaardige positie waarin hij nu eenmaal verkeert. We wensen de Jaguar XE P300 dan ook veel succes met het van zich afslaan van SUV’s en andere concurrenten. En ach: in die Tom Cruise-films komt het toch ook allemaal altijd goed?
Specificaties Jaguar XE P300 AWD R-Dynamic S
Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 5.500 tpm
400 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,7 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km
167 g/km CO2
E label
Afmetingen
4.678 x 1.850 x 1.416 mm (l x b x h)
2.835 mm (wielbasis)
1.690 kg
63 l (benzine)
549 l (bagage)
Prijzen
€ 69.270 (NL)
€ 52.640 (B)
Reacties