Jaguar bouwt een knotsgekke supersedan die het sportauto-territorium benadert. Tijd om hem tegen het Beierse licht te houden – in de vorm van de BMW M3 CS
Hoe hardcore is de Jaguar Project 8? Dit zeggen de Britten er zelf over: ‘de snelste sedan op de Ring’, ‘het Engelse antwoord op de Porsche 911 GT3’, ‘de krachtigste Jaguar ooit’. Koolstofvezel-keramische dingen hier, racepakket daar, veel downforce, met rolkooi en vierpuntsgordels; zo’n 170.000 euro (exclusief belastingen), en er worden er maar 300 van gemaakt. Dan weet je dat.
Maar: hoe hardcore is hij nou precies? Daar komen we zo op terug, eerst echter even een wat meer relevante vraag: waarom? Waarom zou je een sportauto willen die de vorm heeft van een sedan? Waarom zou je dan niet gewoon meteen een echte sportauto nemen? We zetten hem tegenover zijn Duitse concurrent: Jaguar Project vs BMW M3 CS.
De Jag vs de Bimmer
Laten we Jaguar vooralsnog even het voordeel van de twijfel gunnen – de meeste supersedans zijn dezer dagen immers halve sportwagens, dus mocht de Jaguar Project 8 op de een of andere manier de M3 CS weten te verslaan, dan wordt het behoorlijk interessant. Bekend is het verhaal dat BMW de M3 zo ontwikkelde dat hij identiek zou rijden aan de M4 coupé. Toen kwamen er op de vierdeurs versie dezelfde upgrade-opties beschikbaar: eerst een Competition-uitvoering, gevolgd door deze CS-versie.
Om eerlijk te zijn: laatstgenoemde biedt niet echt waar voor z’n meerprijs ten opzichte van een reguliere M3. Ja, wat meer vermogen, aangepaste ophanging, meer koolstofvezel, een beperkte oplage en een prijskaartje dat nog altijd niet officieel bekend is, maar reken op om en nabij de 160.000 euro (de Belgische prijs zal uiteraard een stuk lager liggen). Anderzijds: wel is ie bijzonder, mooi uitgevoerd en sowieso een enorme klap goedkoper dan de Jaguar.
Dit is een racewagen
Maar kijk toch nog eens goed naar die Jaguar Project 8. Vooral naar z’n heupen. En dan naar de inhammen in de wielkasten, achter de achterwielen, naar de vreemde belettering, naar die eigenaardig geperforeerde voorkant. En vervolgens naar z’n interieur. Je kunt ’m als vierzitter kopen – wat mensen zullen doen die hun betere helft er nog van moeten overtuigen dat dit een gezinsauto is – maar het feit dat een rolkooi, vierpuntsgordels en een brandblusser optioneel zijn, vertelt een ander verhaal.
Misschien kun je de Jaguar Project 8 wel beter uitleggen aan de hand van zaken die je niet kunt zien. Vink je de rolkooi aan, dan neemt de torsiestijfheid toe met liefst 27 procent. Dat betekent dat de standaard Jaguar Project 8 een relatief wiebelig ding is, zodat het beste compromis wellicht is om je kinderen stevig vast te binden aan de rolkooi. Maar ook wiebelig is een relatief begrip. Het grootste deel van de ophanging is nieuw: de veren, de schokdempers, de naafbussen, de wiellagers en de stabilisatorstang. Hij zal dus ook zonder rolkooi niet direct uit elkaar donderen.
De M3 CS is een lichtgewicht
Laten we om te beginnen eens rijden in de BMW M3 CS, want dan kunnen we de nieuwe Brit straks afzetten tegen een bekend Duits ijkpunt. De CS is prettig van grootte, niet te breed, biedt een goed zicht rondom en stoelen die veel steun geven (met gaten erin zodat het lichaam gekoeld wordt); het enige negatieve binnenin is het nogal kinderlijke, onhandig dikke stuur. Matblauw staat ’m goed, en onder de welgevormde kap van de CS bevindt zich een oude bekende, maar die twin-turbo zescilinder heeft wel 140 pk en 100 Nm minder dan z’n supercharged rivaal. Maar het feit dat de Jaguar Project 8 niet minder dan 1.745 kilo weegt, suggereert dat Jaguar nou niet echt heeft ingezet op een laag gewicht: het steekt flets af tegen de 1.585 kilo van de BMW M3 CS.
Lichte paniek in de BMW
Heb je de BMW eenmaal voorbij de 4.000 tpm en in de Sport Plus-stand, dan voelt hij onbehoorlijk snel aan en is hij echt een wildebras. Dat gaat zo ver dat het tamelijk onwaarschijnlijk is dat je zult denken: hm, ik zou nog best 140 pk extra kunnen gebruiken. Je voelt het onderstel zich aanspannen, strak en star worden, terwijl de achterwielen de wielbasis proberen te comprimeren. Omdat dat niet lukt, raakt het elektronische differentieel ietwat overenthousiast en vindt het koppel zijwaarts een uitweg door de kont van de BMW dwars te laten uitzwaaien. Als de stabiliteitscontrole uit staat, welteverstaan. De M Dynamic-modus staat toe dat je een beetje paniekerige adrenaline krijgt toegediend, maar grijpt tijdig in voordat je bloeddruk te hoog wordt.
Het Scherpe karakter van de Duitser
Dit ontstaat allemaal omdat er te weinig speling in de ophanging zit van de BMW M3 CS. Er is slechts een zijdelingse, waggelende beweging waar te nemen, alsof de M3 op hete kolen rijdt, en hoe harder je de dempers instelt, hoe heter de kolen worden. Hij wordt al trekkeriger en stekeliger naarmate je harder gaat, en dat vraagt veel van je. Daar kun je iets op tegen hebben, maar je kunt er ook dankbaar in meegaan: want hoe soepel en gelikt je ook probeert te rijden, de BMW M3 CS houdt je altijd op het scherp van de snede. Dat is nu eenmaal hoe zijn karakter in elkaar zit.
De vooras gedraagt zich echt geweldig (niet in de laatste plaats omdat dat de enige as is die je kunt vertrouwen). De besturing is positief en precies, en de grip bij het ingaan van een bocht is sterk. Wees echter gewaarschuwd dat de ophanging kleine oneffenheden meteen doorgeeft aan de besturing, zodat de auto zich op hobbelige wegen wat wringend gedraagt. En dat terwijl hij danst op voornoemde hete kolen. Nee, saai is het nooit met de BMW M3 CS.
De Jaguar Project 8 is de gentleman
Wie zou ooit hebben gedacht dat de Jaguar Project 8 de meer beheerste en beschaafde van deze twee zou zijn, de minder veeleisende om te rijden? Dat verwacht je aanvankelijk niet. Je bekijkt ’m, je gespt jezelf in, je start de grommende V8 en snijdt de weg aan. De bevestiging van de gordel tikt metalig tegen de rolkooi, het gaspedaal smeekt je om je voet harder neer te drukken, en de ophanging – nou, de Comfort-modus in de Jaguar Project 8 is een beetje als de Sport Plus-modus in de BMW. Niet wat betreft stijfheid, maar wel omdat dat de modus is waarin de auto zich het minst op z’n gemak lijkt te voelen.
Dus schaam je niet, bepaal zelf de instellingen, haal diep adem, zet je schrap, kietel het gaspedaal, en ontdek vervolgens dat de Jaguar Project 8 werkelijk betoverend goed is. Nee, echt: geweldig.
Hij vloeit, zorgt even goed voor z’n voor- als z’n achterkant en verdeelt het vermogen tussen de assen intuïtief. Er zit eenheid in de wijze waarop hij beweegt – waar de BMW enorm veel aandacht vroeg en zelfs dan nog niet zo meegaand reageerde.
De Brit is geweldig afgesteld
Maar we moeten dat weggedrag niet verwarren met zachtheid. Hier is iets meer aan de hand: dit is een prachtig stukje afstelling, resulterend in totale controle. En dat is wat je wilt met 600 pk aan boord van een compacte sedan. De supercharger raakt uit de mode, maar deze auto komt met twee redenen waarom dat ding toch zeker populair zou mogen blijven: de directe gasrespons en een kolossale hoeveelheid koppel. Bij 2.500 tpm komt hij los, met elke omwenteling accelereert hij sneller dan je voor mogelijk hield, vergezeld door een diepe grom en een kermende krijs.
Jaguar mist scherpe feedback
Jaguar had de overbrenging wel wat kunnen inkorten. Niet dat dat per se moet, maar het zou ’m nog net wat gewilliger maken. En dan zijn er nog wat echte problemen, waarvan het grootste toch wel de besturing is. Die zorgt ervoor dat de voorkant van de auto doods aanvoelt in vergelijking met de zo levendige BMW M3 CS. De informatie krijg je in deze auto via de ophanging – wat inhoudt dat je billen en rug de feedback ontvangen in plaats van je handen, en dat betekent dat je niet de exacte details voelt die je wilt als je een bocht in stuurt. De achttraps automaat is ook niet zo snel als de dubbele koppeling van de BMW.
Dus, Jaguar XE SV Project vs BMW M3 CS – wie wint?
Wat ons het meest verbaast, is het hele spectrum waarin je de Jaguar Project 8 kunt gebruiken. Z’n gepolijste manieren bij lagere snelheden, de stilte op kruissnelheid. Dat zet ons aan het denken: hoe denkt Jaguar dat deze auto gebruikt zal gaan worden door z’n eigenaren? Als een auto voor de dagelijkse kilometers? Dat zou hij prima kunnen.
Maar van de andere kant bekeken: moet hij niet ook een halo-auto zijn, moet hij niet ook de aandacht vestigen op het technisch kunnen van het merk, moet hij niet ook publiciteit trekken? Al die doelen zijn valide, uiteraard, en daarbij: Jaguars afdeling Special Vehicle Operations (SVO) houdt wel van iets aparts. Een elektrische E-type, de V8 Defender, de eTrophy-raceversie van de I-Pace, de Project Seven-roadster: dat is een eclectisch (je zou kunnen zeggen geweldig) gamma.
Deze auto misstaat allerminst op die lijst. Goed nieuws dus: we zouden niet zo snel een andere sedan kunnen bedenken waarmee we een mooie, lege weg liever zouden aanvallen. Dus als we moesten kiezen, Jaguar Project 8 vs BMW M3 CS? Dan gaan we voor de Jag.
Specificaties Jaguar XE SV Project 8
Motor
5.000 cc
V8 supercharged
600 pk @ n.b. tpm
700 Nm @ n.b. tpm Aandrijving
vier wielen
8v automaat Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 322 km/u Verbruik (gemiddeld)
11,0 l/100 km
254 g/km CO2 Afmetingen
4.713 x 2.075 x 1.436 mm
(l x b x h)
2.835 mm (wielbasis)
1.745 kg
tankinhoud n.b.
450 l (bagage) Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
Specificaties BMW M3 CS
Motor
2.979 cc
zescilinder biturbo
460 pk @ 6.250 tpm
600 Nm @ 4.000 tpm Aandrijving
achterwielen
7v automaat Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 280 km/u Verbruik (gemiddeld)
8,5 l/100 km
198 g/km CO2 Afmetingen
4.671 x 1.877 x 1.424 mm
(l x b x h)
2.812 mm (wielbasis)
1.585 kg
60 l (benzine)
445 l (bagage) Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
Vonnis: Jaguar
Wat een machine, deze XE Project 8. Hij ziet er misschien nogal intimiderend uit, maar onderhuids klopt een goed hart. Uiterst snel, gecontroleerd en zelfs beter geschikt voor gebruik op de openbare weg dan op het circuit
BMW
Sommigen doen de CS af als een ietwat te mild optiepakketje. Wij niet: de M3 CS is strakker en gecontroleerder dan de standaard M3, maar z’n geprikkelde gedrag op de weg zorgt ervoor dat het oppassen geblazen is
Reacties