Koppige club, die Jaguar-fans. En dat is maar goed ook. Toen de F-Pace aan het firmament verscheen, kregen we van Jaguar-zijde resoluut te horen dat er dus geen nieuwe stationwagens van Jaguar meer zouden verschijnen. Wilde je een lifestyle-achtige Jag met veel bergruimte? Dan werd je naar de SUV verwezen. Maar toen werd het merk er door een hoop mensen op gewezen dat de F-Pace te breed was. En ook nog eens te hoog voor honden om erin te kunnen springen. Kon er wellicht toch een XF-station komen, alstublieft? Dat kon. Rij met ons mee in de Jaguar XF Sportbrake 25t AWD R-Sport.
Het resultaat van Jaguars herziene modellenpolitiek is een uiterst begeerlijke wagen. De enorme F-type-achterlichten garneren een achterkant met meer gratie dan het iets te uitgerekte achterste van de XF-sedan. Pas wel op voor de nogal prominente uitlaatpijpen van de R-Sport, die met opzet lijken te zijn gemonteerd om een ring in je schenen te branden als je je in de platte, lage bagageruimte buigt. Die ruimte is 25 liter groter dan die van de sedan in de vijfzitsopstelling, en kan met wat omklapwerk van het achtermeubilair worden opgerekt tot 1.700 liter. Dat zijn nagenoeg de cijfers van de nieuwe BMW 5 Touring, al blijft de enorme Mercedes E-klasse nog altijd de ruimste stationwagen in deze klasse.
En de mensen achterin de Jaguar XF Sportbrake?
Meer naar voren hebben de achterpassagiers veel meer hoofdruimte gekregen, en boven die hoofden bevindt zich ‘s werelds grootste glazen dakpaneel, een onderdeel van de gigantisch lange lijst opties die de prijs van de auto enorm kunnen opstuwen.
Je zou niet denken dat de Sportbrake 135 kilo zwaarder is dan de vierdeurs. Hij rijdt nog steeds beter dan alle concurrenten in z’n klasse. En zoals alle XF’s – zoals alle Jaguars, eigenlijk – heeft ie de bekende makkes. Het model is pas twee jaar oud, maar het interieur doet al gedateerd aan, met goedkope knoppen en een infotainmentsysteem dat nou niet direct uitblinkt door zijn flexibiliteit. Geen integratie voor je Apple- of Android-telefoon, vooralsnog, en het navigatiesysteem is toe aan een upgrade. De viercilinders zijn niet zo krachtig of schoon als die van de nieuwste Duitsers, maar deze Ingenium-benzinemotor is wel stiller dan in de XE’s die we hebben gereden. Er is iets meer rijgeluid dan in de sedan, wat te verwachten valt met een soort klankkast achter je rug.
Dus, conclusie over de Jaguar XF Sportbrake?
De Sportbrake rijdt met plezier en zwier, wat ‘m tot een uiterst verleidelijke auto maakt. Overigens is deze AWD-versie in Nederland en België niet te krijgen in combinatie met de 25t-benzinemotor. Onze tip: neem genoegen met achterwielaandrijving en ga meteen voor de magnifieke diesel-V6. Dat is de motor die je echt wilt, in de auto die er is gekomen omdat de mensen ‘m wilden.
Specificaties Jaguar XF Sportbrake 25t AWD R-Sport
Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
250 pk @ 5.500 tpm
365 Nm @ 1.200 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 245 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,8 l/100 km
155 g/km CO2
Afmetingen
4.954 x 1.880 x 1.496 mm (l x b x h)
2.960 mm (wielbasis)
1.705 kg
74 l (benzine)
565/1.700 l (bagage)
Prijzen
€ 69.040 (NL) – RWD
€ 55.900 (B) – RWD
VONNIS
Het mes snijdt aan alle kanten: deze Sportbrake is een nog betere XF dan de sedan, en een geweldige stationcar als je lekker rijden belangrijker vindt dan laadcapaciteit. En het is weer eens wat anders dan die eeuwige SUV’s
Reacties