Bijzondere realisatie: in Nederland is geen enkele auto van het oer-Amerikaanse Jeep leverbaar met een V8-motor of een zescilinder. Zelfs de nieuwe Grand Cherokee, een beul van bijna vijf meter lang, komt naar Nederland met een viercilinder. De laatste strohalm van pure benzinemotoren is de nederige 1,3-liter van de Compass en de Renegade, maar daar mag je binnenkort niets dan goeds meer over spreken. Vanaf dat moment is elke Jeep geëlektrificeerd.

De 1,3-liter viercilinder verandert in een efficiëntere hybride met een 1,5-liter viercilinder en elektromotor met 20 pk en 135 Nm in de transmissie. De dynamo op de benzinemotor dient nu ook als de startmotor. De accu meet 1,8 kWh en opladen gaat zonder stekker. Het is mogelijk om lage snelheden volledig elektrisch af te leggen, maar hier is de Jeep Compass E-Hybrid heel eigenwijs: er zijn geen rijmodi om uit te kiezen, dus de auto bepaalt zelf wanneer de benzinemotor aanhaakt.

De Jeep Compass E-Hybrid rijdt (een stukje) helemaal elektrisch

In de praktijk komt het erop neer dat je elektrisch het parkeervak uit rijdt, stilletjes beweegt in de rij voor het stoplicht en de langzaam rijdende files elektrisch aflegt. Bij heel rustig optrekken knapt de elektromotor het klusje zelfstandig tot zo’n 30 km/u, maar als je al iets meer gas geeft, springt de benzinemotor graag bij. Gevoelsmatig zou een elektrische topsnelheid van 55 km/u wat logischer zijn, zodat je binnen de bebouwde kom wat meer elektrisch kunt rijden. Aan de andere kant zijn de eerste meters altijd het onzuinigst.

Het overschakelen van puur elektrisch naar twee samenwerkende krachtbronnen gaat niet altijd vloeiend. Soms lijken de motoren even te twijfelen alsof ze elkaar in een krappe gang tegen komen (‘Na u!’ – ‘Nee, na ú!’). Hierdoor wordt een constante input van het gaspedaal niet altijd beantwoord door een lineaire acceleratie. Op andere momenten reageert de boel juist wat bokkig. Het is niet ’s werelds vloeiendste hybride aandrijflijn. En ook niet de snelste, trouwens. 

Remmen gaat ook niet zo soepel

Het remmen is al evenmin een feest van souplesse. Dat gaat deels met de elektromotor om energie terug te winnen en deels via de remschijven. Als je voorzichtig remt, vertraagt hij vaak te zacht, maar als je iets meer pedaaldruk uitoefent, dan duikt ie ineens te hard.

Positiever is dat de Jeep Compass E-Hybrid is te bestellen als Upland (niet afgebeeld). Op de buitenkant smeert Jeep dan de chique kleur Matter Azur en de grilletjes zijn bronskleurig. Deze uitvoering gebruikt materiaal van Seaqual voor het interieur. Dit bedrijfje vist plastic uit de zee en maakt daar duurzame bekleding van.

Een fantastisch idee waarvoor we graag wat extra rietjes gebruiken en in de zee gooien (geintje, natuurlijk). De stoelen met dit spul zitten voortreffelijk en het stuk stof op het dashboard is een fijne afwisseling van leer of nepkoolstofvezel. De rest van het interieur ziet er prima afgewerkt uit, en tegenwoordig zit er een volledig digitaal dashboard achter het stuur dat er goed uitziet, maar waar best iets meer informatie op getoond mag worden.

De prijs van de Jeep Compass E-Hybrid

De vanafprijs van de Jeep Compass E-Hybrid stijgt ongeveer 2.500 euro naar 41.140 euro. Overweeg om voor de 4xe te gaan. Deze plug-in hybride heeft wel de power die anders tekortschiet, rijdt wat soepeler omdat hij meer op de elektromotor kan rijden en kost zo’n 6.000 euro extra. Maar met de huidige benzinegekte kun je dat best weleens terugverdienen.

Specificaties Jeep Compass E-Hybrid (2022)


Motor
1.469 cc
viercilinder turbo hybride
130 + 15 pk @ 5.500 tpm
240 + 135 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,0 s
top 193 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
128 g/km CO2
Afmetingen
4.404 x 1.874 x 1.629 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.500 kg
55 l (benzine)
424 / 1.270 l (bagage)
Prijzen
€ 41.140 (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)