Wie jarig is viert feest, hoor je weleens. En dus komt Jeep in het jaar waarin de Grand Cherokee 30 kaarsjes uitblaast met een nieuw model. Eentje dat ook nog eens lekker toekomstbestendig moet zijn, want hybride. Of dat ook zo is?

Een beetje autokenner weet: de Jeep Grand Cherokee mag zich met recht één van de grondleggers van de moderne SUV noemen. Groot, capabel, luxe, sportief. Of zijn dat geen zaken die je verwacht bij een nieuw topmodel van Jeep? Natuurlijk wel. En dus zijn de verwachtingen automatisch hoog als Jeep een nieuwe telg binnen de Grand Cherokee-familie aankondigt.

Met de vijfde generatie vinkt het merk in ieder geval qua intenties al de vier genoemde elementen af. De nieuwste Grand Cherokee is een uit de kluiten gewassen, rijk uitgevoerde, behoorlijk rappe jongen die belooft zich ook naast het asfalt te kunnen redden. Ook in de enige motorisering die Nederland en België aandoet: de 4xe Plug-In Hybrid.

Een hybride aandrijflijn in een Jeep Grand Cherokee zeg je?

Jazeker, dat lees je goed. Voor ons hier in Europa geen fijne V6 of moddervette V8 meer in de Grand Cherokee. Wij krijgen een 2,0-liter viercilinder turbo, bijgestaan door een elektromotor. Gecombineerd leveren die twee je een vermogen op van 380 pk. Waarmee de 4xe op het gebied van vermogen zijn Amerikaanse broeders, de 3,6-liter Pentastar V6 en 5,7-liter Hemi V8, toch vrij ruim overklast.

Nog iets wat de Amerikanen wel krijgen en wij niet: een optionele derde zitrij. Zij mogen met zijn zevenen in de Grand Cherokee, wij moeten het stellen met maximaal vijf mensen op twee zitrijen. Het is oneerlijk verdeeld in de wereld, al kunnen we met een afwezige derde zitrij prima leven. Dat die Hemi helemaal niet tot de mogelijkheden behoort, vinden we een stuk spijtiger. Al was het maar vanwege het geluid.

Natuurlijk snappen we prima waarom de achtcilinder deze kant van de grote plas niet bereikt. Iets met verbruik en uitstoot, en de onvermijdelijke effecten daarvan op de aanschafprijs in Nederland. Gelukkig zorgt deze deels geëlektrificeerde Grand Cherokee ervoor dat we toch weer kunnen kiezen voor een Jeep in plaats van Duits premium, om maar iets te noemen. Dat is namelijk de concurrentie waarop Jeep zijn pijlen tegenwoordig richt met dit model.

Het interieur van de Grand Cherokee is fraai

In de Summit Reserve-versie die wij rijden, wordt snel duidelijk hoe het merk dat aanpakt. Veel leer, echt hout, patroonstiksels, schermen, een high-end audiosysteem, sierlijsten en hoogglans schitteren je tegemoet zodra je instapt. We moeten zeggen: dat interieur is fraai, rijk maar niet overdadig en keurig afgewerkt. Alles werkt, zit op logische plekken en is doordacht. De klimaatbeheersing met fysieke knoppen verdient wat ons betreft bonuspunten. Niks zo irritant als onder het rijden in een menu moeten zoeken hoe je de temperatuur naar beneden brengt. Zo’n ouderwetse knop is zo gek nog niet.

  • Jeep Grand Cherokee 4xe hybride interieur
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Grand Cherokee 4xe hybride interieur stuur
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Grand Cherokee scherm met vinger
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Grand Cherokee hybride stoelen hoofdsteun
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Grand Cherokee hybride speaker
    Foto: © Stellantis
  • Jeep Grand Cherokee 4xe hybride interieur
  • Jeep Grand Cherokee 4xe hybride interieur stuur
  • Jeep Grand Cherokee scherm met vinger
  • Jeep Grand Cherokee hybride stoelen hoofdsteun
  • Jeep Grand Cherokee hybride speaker

Niet alleen op de deurpanelen en het dashboard vind je trouwens hout – mits je dat aanvinkt op de optielijst. Ook op het stuurtje word je desgewenst getrakteerd op bijpassende houtafwerking. Met écht hout dus, geen plak-troep. We zeggen overigens bewust ‘stuurtje’, want de auto zelf mag dan best groot zijn, het stuur is compact en beefy. Als in: je hebt genoeg om van en vast te houden, maar obees is ie ook weer niet.

Goed, zo’n stuur zit er niet alleen om lukraak te bepotelen of mooi te wezen. Met een stuur moet je sturen en dat deden we, in de omgeving van het Spaanse Malaga. We kunnen je vertellen: in de Spaanse zon komen dat opvallende front met kenmerkende grille, die strakke lijnen en de typerende trapezevormige wielkasten uitstekend tot hun recht. Je ziet in één oogopslag dat dit een Jeep is. En laat dat ook precies de bedoeling zijn.

De grote Jeep voelt niet enorm

In het Spaanse heuvellandschap staat de hybride Jeep Grand Cherokee zoals verwacht zijn mannetje. Hij is gretig, zelfs in de meest economische rijmodus en vaak voel je niet eens dat je met een kolos van bijna 2,5 ton op pad bent. Sterker nog, in de sportiefste stand sleurt de Jeep je binnen zeven tellen vanuit stilstand naar de 100 km/u. Een prestatie van formaat, wat ons betreft.

Ook in de bochten voelt de Jeep veel kleiner en handzamer aan dan ie in werkelijkheid is. Hij stuurt strak en laat zich prettig positioneren. Je weet dat er veel gewicht wordt verplaatst, maar dat is niet overdreven merkbaar. Wel zouden we de 21-inch sloffen die er nu onder liggen omruilen voor een bescheidener velgmaat. Deze forse jongens geven oneffenheden op de weg net iets te duidelijk door. En dat ondanks de semi-actieve demping.

Jeep Grand Cherokee 4xe hybride rijdend schuin achter

Echt offroad zijn we met deze luxe Amerikaan niet geweest, maar offroad-light deden
we wel en dat kan hij prima aan. Je hebt voldoende bodemvrijheid (200 millimeter) om te kunnen spelen en je te amuseren. Mocht je door flinke plassen willen rijden: hij kan tot 61 centimeter diep, 10 centimeter dieper dan z’n voorganger. Voor het ruigere werk zouden we je eerder de Trailhawk-uitvoering aanraden dan onze Summit Reserve. Met name omdat de Trailhawk een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras heeft, waardoor het koppel niet alleen tussen de voor- en achterwielen wordt verdeeld, maar ook tussen het linker- en rechterachterwiel.

Alle Grand Cherokees zijn te zien op deze auto

Jeep zou Jeep niet zijn als de Grand Cherokee niet bomvol easter eggs zou zitten. De designers van de auto hielden de lippen stijf op elkaar over het aantal gebbetjes en de plaats waar je ze kunt vinden. Wij verklappen er vast eentje: op het linker achterruitje vind je, heel subtiel, de silhouetten van alle generaties Grand Cherokee van de afgelopen 30 jaar. Toch leuk, nietwaar? Het kan overigens een minstens even grote uitdaging zijn om alle aanwezige veiligheidssystemen in de auto te lokaliseren. We dagen je uit; het zijn er 110.

Of de Jeep Grand Cherokee het Duitse premiumspul aankan, valt te betwijfelen. Europeanen gaan immers nogal prat op de geliefde gründlichkeit. Maar de ingrediënten zijn er wel degelijk. En toch: zo’n Jeep koop je vooral omdat je Jeep tof vindt en je dus iets wilt rijden waar Jeep op staat. En omdat hij in je budget past. Dat laatste blijft een ding, want een ton (of 93.000 euro in België) is nog steeds serieus geld.

Specificaties van de Jeep Grand Cherokee 4xe Plug-In Hybrid Summit Reserve (2024)


Motor
1.995 cc
viercilinder turbo hybride
380 pk @ 5.250 tpm
400 + 245 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,3 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,6 l/100 km
66 g/km CO2
Afmetingen
4.914 x 1.968 x
1.858 mm (l x b x h)
2.964 mm (wielbasis)
2.409 kg
94 l (benzine)
533 l (bagage)
Prijzen
€ 103.700 (NL)
€ 93.000 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)