De keuze om een kleine crossover te kopen, zou ons niet heel licht vallen. Gelukkig is deze Jeep Renegade 1.4 er om het meest kneuzige autosegment toch een beetje interessant te maken

Kleine crossovers en SUV-achtigen zijn populair. Hoe dat komt? Doordat heel veel babyboomers, empty-nesters en andere door marketing benoemde bevolkingsgroepen met centjes collectief hebben bedacht dat ze een hoge zit nodig hebben. Maar dan wel graag in combinatie met een handelbaar formaat en een bescheiden verbruik, alstublieft, dank u wel. Het gevolg: talloze uitwisselbare designpropjes in felle kleuren die ‘avontuur!’ en ‘activiteit!’ zouden moeten schreeuwen, maar eigenlijk eerder iets uitdragen als ‘ik wil wel, maar ik kan niet’ of ‘verlos me uit m’n lijden’.

Of misschien is dat gewoon hoe wij het zien. Nee, bij TopGear zijn we niet per se heel gecharmeerd van de enorme lading mini-SUV’s die de laatste tijd over ons wordt uitgestort. Het zijn auto’s die niet zo goed rijden als kleine autootjes kunnen rijden, niet zo zuinig zijn als hun afmetingen doen vermoeden, niet zo praktisch zijn als échte SUV’s en bovendien in het eerste het beste hoopje modder of sneeuw vast komen te zitten. Oftewel: per saldo heb je er helemaal geen fluit aan, en toch staat iedereen ervoor in de rij. Het zijn net een soort fidget spinners op wielen, al vrezen we dat deze trend niet per se heel snel zal overwaaien.

Wat heeft Jeep uitgespookt?

Maar er is een uitzondering, een hoog en hoekig stoeikarretje dat ons hoop geeft en laat zien dat kleine crossovers ook best leuk kunnen zijn. De Jeep Renegade oogt, mits uitgevoerd in een goede kleurcombinatie (zeg, legergroen met zwart), zowaar noest in plaats van snoezig. Als je de forse, mannelijke deurgreep beetpakt en plaatsneemt op de hoge stoel achter het dikke stuur, waan je je – met die rechtopstaande voorruit en steile a-stijlen – in een soort mini-tankje. Hij heeft rubberen vloermatten, robuuste bekleding en vrachtwagenbuitenspiegels. In veel details zie je ofwel de kenmerkende Jeep-grille met zeven sleuven, ofwel een rotsig of modderig patroontje terug. De park­opzichtershumor spat ervan af.

Welke techniek is in de Jeep Renegade 1.4 toegepast?

Onze testauto, de Jeep Renegade 1.4,  heeft de minst krachtige 1.4 MultiAir aan boord, met een automaat met dubbele koppeling erachter. Het is een aandrijflijn die goed z’n werk doet. Toch vertoont hij niet het karakter  dat de auto eromheen wel heeft. Het geluid van de motor is vrij vlak, de respons wat dof. De techniek biedt je niet echt iets om van te houden. En dan is dit ook nog eens geen vierwielaandrijver (die kost in Nederland meteen tien mille extra dankzij de BPM, wat natuurlijk volstrekt belachelijk… ach, laat ook maar).

Gelukkig stuwt de MultiAir je wel behoorlijk vlot vooruit. De DDCT-bak gedraagt zich, bijvoorbeeld door de uitstekende, geheel niet kunstmatig aanvoelende kruipneiging, beter dan menig andere dubbelkoppeltransmissie. De Renegade is stil. Er is zat ruimte aan boord en het stugge onderstel duwt en port als dat van een Wrangler. De Limited-uitvoering geeft je alles wat je hartje begeert. Denk aan rijstrookassistentie tot adaptieve cruisecontrol en van stoel- en stuurverwarming tot uitgebreide infotainment met Beats-audio.

Is deze Jeep Renegade 1.4 het leukste wat er in deze klasse rondrijdt? Wat ons betreft wel, al wordt het ‘m eerlijk gezegd ook niet heel moeilijk gemaakt.

Specificiaties Jeep Renegade 1.4 MultiAir 140 pk DDCT Limited


Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
140 pk @ 5.500 tpm
230 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 11,0 s
top 181 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
137 g/km CO2 E Label

Afmetingen
4.236 x 1.805 x 1.667 mm
(l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.280 kg
48 l (benzine)
351 / 1.297 l (bagage)

Prijzen
€ 33.350 (NL)
€ 29.300 (B)

VONNIS
Hij mag dan in Italië gebouwd worden op dezelfde basis als de Fiat 500X, toch is de Renegade tof en stemt ie ons vrolijk. Neem een van de goedko­pere versies, met veel zwart in plaats van chroom, in een ruige kleur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)