‘Koop de krachtigste versie.’ Het is advies dat je van TopGear redelijkerwijs kunt verwachten, maar het is in het geval van deze PHEV lastig om het er niet mee eens te zijn. We rijden de Jeep Renegade 4xe met 240 pk – want ja, waarom zou je eigenlijk de versie met 190 pk kopen? De krachtigste versie kost maar 2.000 euro meer en is rijker uitgerust met led-verlichting, 19-inch wielen, getint glas, een achteruitrijcamera en nog wat extraatjes. Qua verbruik en wegenbelasting (halftarief!) is het allemaal om het even. Alleen de stoerdere Trailhawk stoot één gram CO2 te veel uit om in aanmerking te komen voor 50 procent korting op de wegenbelasting.
De Jeep Renegade 4xe krijgt exact dezelfde aandrijflijn als de tegelijk geïntroduceerde Compass. Dat betekent een 1,3-liter viercilinder met een turbo die 130 of 180 pk produceert, met daarop een kleine elektromotor. De benzinemotor is verantwoordelijk voor de voorwielen, terwijl nog een andere elektromotor van 60 pk de achterwielen laat draaien. Ons was altijd verteld dat je het vermogen niet zomaar bij elkaar mag optellen, maar in dit geval mag dat blijkbaar wel.
Tussen de voor- en achterwielen is er geen fysieke verbinding. Op de plek waar bij vierwielaangedreven non-hybrides een cardanas zit, plaatst Jeep het accupakket. Door het slimme wegstoppen van de 400 kilo aan hybridespul is het ruimteverlies in de kofferbak slechts een kleine 20 liter. Aan de buitenkant onderscheidt de PHEV zich met een blauw randje rond het Jeep-logo, een extra klep voor de stekker en 4xe-badges.
Is de Jeep Renegade 4xe onderscheidend?
De techniek en de werking ervan is allemaal redelijk uitwisselbaar met de concurrenten, op dat gebied niets bijzonders. In de hybridemodus bepaalt de auto welke krachtbron hij aanspreekt en er is een modus om volledig elektrisch te rijden, of juist niet. Dit werkt allemaal feilloos en soepel. Door de 240 pk komt de Renegade heel aardig van zijn plek, ondanks het gewicht van 1.770 kilo. Het comfort is prima en in bochten gedraagt de Renegade 4xe zich voorbeeldig, en hij is net even wat lolliger en speelser dan de technisch identieke, maar grotere Compass.
De prijs van de Jeep Renegade 4xe is met 42.990 euro wel wat aan de forse kant voor een SUV uit het b-segment. Een Kuga PHEV kost bijvoorbeeld bijna 8.000 euro minder en het liefje van Nederland, de Captur, kost als PHEV bijna 9 mille minder. Deze auto’s zijn in de basis een stuk nieuwer (de Renegade komt oorspronkelijk uit 2014) en dat merk je bij de afwerking van het interieur. Bij de Jeep kom je nog veel hard plastic tegen, en dit is de laatste auto die nog dit Uconnect-systeem gebruikt voordat Fiat met een nieuw infotainmentsysteem komt. De graphics zijn dus wat aan de gedateerde kant, het werkt niet altijd even snel en er mist wat moderne functionaliteit – toch jammer, gezien de aanschafprijs. Overigens moeten we zeggen dat de schermen in de Ford en de Renault ook niet altijd even snel of vlekkeloos werken.
De Renegade kan nog steeds offroad
De Renegade is dan wel weer een stuk sneller dan de rest en met de 4xe zou je best een serieus potje kunnen offroaden. Een plas van 40 centimeter Jeep, eh, diep is geen enkel probleem voor de kleine stoerling. Parkeren in een ondergrondse garage na de zondvloed moet dus prima lukken. Boven alles kijkt de Jeep Renegade 4xe je aan met een snoet waar je lastig nee tegen kunt zeggen. Hij is stoer en knuffelbaar tegelijk, dat gaat maar voor weinig auto’s op. Qua uiterlijk is het wel de guitigste PHEV van dit moment. Én je kunt toch zeggen dat je een Jeep rijdt – dat is anno 2020 nog steeds best stoer.
Jeep Renegade 4xe S (2020)
Motor
1.332 cc
viercilinder turbo hybride
240 pk @ 5.750 tpm
270 + 250 Nm @ 1.850 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,1 s
top 199 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,2 l/100 km
50 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.236 x 1.805 x 1.692 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.770 kg
36,5 l (benzine)
330 / 1.277 l (bagage)
Prijzen
€ 44.990 (NL)
€ 39.800 (B)
Reacties