Eens iets heel anders, dit. Er zijn best wat mensen die er plezier in hebben om een straatauto offroad te laten gaan – denk aan MX-5’jes met een liftkit en noppenbanden. Maar wat als je het andersom wilt doen? Het Nederlandse Sam’s Garage kreeg het idee om Jeeps klautericoon, de Wrangler, wat asfaltmanieren bij te brengen. Waarom? Nou, waarom niet?
Sam’s Garage is het project van de pas achttienjarige Sam van Vollenhoven – inderdaad, koningshuiskenners, de zoon van Prins Bernhard van Oranje. Samen met zijn vader en enkele experts geeft hij vorm aan zijn droominterpretatie van de Wrangler.
Het doel van de Jeep Wrangler 392 van Sam’s Garage
‘Ik vind het een gaaf model, maar in Nederland heb je veel meer aan vertrouwenwekkende prestaties op het asfalt dan aan terreinvaardigheid’, zegt de parttime coureur. ‘We willen hem beter laten rijden en meteen iets echt onderscheidends neerzetten.’
Terwijl Niels van Roij van Heritage Customs zich buigt over het naar wens verfraaien van de auto – de bumpers en aanraakpunten als de deurhendels zijn van koud metaal, de lak is betoverend en binnenin word je haast bedwelmd door alcantara en fijnzinnige details – kijkt Bas Koeten Racing naar de vettige kant. ‘De racerij is ons vak en als we een straatauto doen, werkt dat erin door’, zegt Koeten. ‘Het begint bij wielen, remmen en banden, en dan gaan we stapsgewijs verder tot we een balans bereiken die aansluit bij het doel – in dit geval sterk verbeterd rijgedrag op de openbare weg.’ Motorisch is dit exemplaar standaard, maar er wordt gewerkt aan een versie met 840 pk. Hitsige Hellcat-geluiden.
Rijden met de speciale Wrangler op het circuit
Ik probeer Sam’s Wrangler 392 op het circuit van Zandvoort. De snelheidsbegrenzer is verwijderd en de uitlaten staan wijd open; bovendien rolt de auto op zelfontworpen 20-inch velgen met flinke Brembo’s erachter. De schokdempers zijn vervangen door actieve exemplaren die de carrosserie in bochten en bij het remmen in toom moeten houden. Bedenk: in de basis is dit nog steeds een hoge wiebel-offroader met een loeizwaar ladderchassis en starre assen.
Oh, de hilariteit. Een schermpje op het dashboard laat zien wat de dempers precies doen en hoewel ik echt geen tijd heb om die info te bekijken, vóél ik het wel. Gerlach, Scheivlak, Bocht 9 en 10 – de Jeep bijt zich vast en weigert te kantelen. ‘Op het gas!’ Vanaf de bijrijdersstoel bestookt Tom Coronel me met zijn kenmerkende race-enthousiasme. Ik wring de V8 uit en slinger ons met hamerend geweld richting de Hans Ernst-bocht. ‘Later remmen!’
De sterke remmen van Wrangler
Dit klopt niet met wat ik denk dat kan. Dik 2.300 kilo aan Jeep vertraagt zo hard dat de vooras begint te klapperen. Het insturen op Pirelli P Zero’s gaat scherper dan ik ooit bij een Wrangler heb gevoeld, ongeacht de snelheid. Het is aardig schipperen: de stuuroverbrenging is lang en de automaat en het stiekem actieve ESP weten niet altijd even goed wat ze meemaken.
Het is een work in progress, beaamt Koeten. De meesten zullen bij Sam’s Garage aankloppen voor wat optische of technische aanpassingen aan plug-in 4xe’s, maar het is mooi om het leggen van de puzzel van de ultieme asfalt-Wrangler van dichtbij mee te maken.
Als iemand die deze Jeep juist om zijn simpele, eerlijke modderkunde hoog heeft zitten, had ik niet verwacht snel warm te lopen voor een versie die zo voorbijgaat aan die insteek. Maar het is altijd een goed plan om een auto uit zijn comfortzone halen. Zeker als niet alleen het idee, maar ook de uitvoering een brede grijns oplevert.
Specificaties van de Jeep Wrangler 392 door Sam's Garage
Motor
6.424 cc
V8
476 pk @ 6.000 tpm
637 Nm @ 4.300 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-96 km/u in 4,5 s
top n.b.
Verbruik (gemiddeld)
15,7 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.785 x 1.874 x 1.892 mm (l x b x h)
3.007 mm (wielbasis)
>2.315 kg
81 l (benzine)
784 / 1.908 l (bagage)
Prijzen
op aanvraag
Reacties