Is het al tijd om onze schappelijk geprijsde auto af te lossen door een Cee-apostrof-d van modeljaar 2012? Nee. Maar die nieuwe is wel een beste kar.
Oké, voortaan openen we dit soort artikelen niet meer met uitspraken als ‘Kia maakt grote stappen’ en ‘je verwacht het niet van zo’n Koreaanse fabrikant die ons een paar jaar geleden nog met halfbakken rammelkarren opzadelde’. Kia (en Hyundai) zijn groter dan ooit, belangrijker dan ooit, beter dan ooit. Ze zijn hier, ze gaan niet meer weg, en ze doen mee met de beste spelers. Zo is het, en we gaan ons er niet meer over verbazen.
De vraag is dus vooral of je een Ceed moet kopen – in plaats van een Golf of een Focus. Laten we voorop stellen: een buil zul je je er niet aan vallen. De vorige Ceed, die speciaal voor verwende Europeanen werd ontwikkeld en gebouwd, was al een aardig alternatief voor de standaard hatchbacks. Deze nieuwe generatie doet er nét even dat schepje bovenop dat nodig was om er nog maar weinig op aan te kunnen merken.
Kijk die neus nu eens. Die ziet er toch prima uit? Fel en scherp gelijnd, een tikkeltje agressief, zelfs wat snelheid uitstralend. De achterkant weet ons in mindere mate te bekoren, want hij vertoont wel erg veel overeenkomsten met de Opel Astra. Alsof de ontwerpers op dat punt aan vakantie toe waren. Geef ze toch wat vaker vrij, Kia.
Stappen we in, dan zijn we de achterkant alweer vergeten. Dit is – we kunnen niet anders zeggen – een ontzettend net interieur. Serieus mooie materialen waar je ook kijkt, meer ruimte dan voorheen, een prettig stuurtje, dezelfde makkelijk te bedienen topnavigatie die we al kennen uit andere Kia’s en Hyundai’s. Op de stoelen kunnen ook langere personen lekker zitten. De klokken zien er mooi uit, en de snelheidsmeter is zelfs geanimeerd, zoals nog niet zo lang geleden alleen dure Mercedessen dat hadden. Dit maakt indruk.
De Ceed is er in Nederland slechts in twee smaken: een benzine en een diesel, beide 1,6 liter groot. Er zijn wel andere motoren, maar die zijn minder modern – kleiner maar viezer – en daarom voor onze CO2-geobsedeerde markt niet interessant. Kia ontwikkelde zelf een versnellingsbak met dubbele koppeling, wat bijzonder is (ze hadden ‘m ook gewoon ergens kunnen inkopen), en levert deze op de benzine-1.6. Wij rijden de diesel met handgeschakelde zesbak, in Nederland verkrijgbaar vanaf 22.195 euro.
Hierin is het prima filekilometers maken. De pook schakelt prettig, de motor is zachtmoedig en houdt zich fluisterstil. Hij biedt voldoende kracht, al is hij bij lage toeren futlozer dan sommige andere diesels. Een kleinigheid die je ‘m snel vergeeft. Hij is namelijk belachelijk zuinig.
De besturing vergt enige gewenning. Er zijn drie standen die de mate van bekrachtiging bepalen, maar die een afstandelijk gevoel niet kunnen verhullen. Het onderstel is trouwens wel in orde: stevig maar drempelvriendelijk. Op snelheid en in bochten voelt de Ceed stabiel aan. Niet spannend, maar gewoon goed. Als een aardappel-groente-vleesmaaltijd.
Wat we al vermoedden bij een eerste aanblik is inderdaad het geval: de Ceed doet eigenlijk nauwelijks meer onder voor de auto’s waarnaar ie is gemodelleerd. Tel daar een gunstige prijs en een ongekende garantieregeling bij op, en je wordt als bewuste c-segment-shopper haast gedwongen om bij de Kia-dealer langs te wippen.
Kia Ceed 1.6 CRDi 128 pk Super Pack
12/20
Cijfers
0-100 km/u: 11,5 s
Top: 197 km/u
Verbruik: 3,8 l/100 km
Motor: 1.582 cc, viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 128 pk
Koppel: 260 Nm
Gewicht: 1.375 kg
CO2: 100 g/km
Prijs
NL € 27.445
BE € 22.740 (Fusion)
Vonnis
Degelijk vervoer voor mensen die niet iets bijzonders zoeken, maar ook niet aan kwaliteit of luxegevoel willen inleveren. Net een Duitse doorsneemobiel, dus. Geslaagd
Reacties