Kia Ceed GT: 1e rij-indruk

De Kia Ceed GT is nog niet af, maar we mochten er alvast even in rijden

Kia Ceed GT
Kia Ceed GT interieur
Kia Ceed GT
Kia Ceed GT
Kia Ceed GT interieur
Kia Ceed GT

Dit is geen GTI?

Nope, geen GTI. Niet eens een ware GT, als je daar een klassieke coupé onder verstaat. Maar laten we niet blijven hangen bij historische definities. De Kia Ceed GT is een hot hatchback. Of eerder… een lauwe hatchback.

Hij heeft een 1,6-liter turbo met 204 pk. Geen waardige tegenstander als je hem plaatst tegenover de steeds vlotter wordende hete hatchbacks van nu. Neem als voorbeeld de Hyundai i30 N met 275 pk.

Is het wel genoeg kracht om ons op te hitsen?

Nou, nét. We hebben in een prototype gereden en de scherpe randjes moeten nog weggewerkt worden. Toen we de Kia Ceed GT in een hoge versnelling met lage toeren lieten accelereren, kwam de kracht niet in een gelijkmatige stroom, maar in moeilijke golfjes. De motor lijkt over het algemeen niet zo enthousiast.

Als je ‘m intrapt, komt ie een beetje slaperig over en ook op z’n toppunt mist ie passie. In het midden van het toerenbereik is de turbo wel bijzonder nuttig, eerlijk gezegd. Een sportstand (alleen beschikbaar op de versie met DCT-automaat) maakt het gaspedaal gevoeliger. En een klep in de uitlaat zorgt voor een hartverwarmend basgeluid bij hogere toeren. Een geluid dat overigens wel versterkt wordt via de speakers. Dat is dan weer jammer.

De derde en vierde versnelling van de handbak zijn aan de korte kant, wat de acceleratie ten goede komt. Dus die 204 pk, mits je ze goed gebruikt, zouden genoeg plezier op moeten leveren. Tenminste, als het onderstel een goede match is.

En is dat zo?

Grotendeels. De auto stuurt net zwaar genoeg en is makkelijk te besturen. Dieper de bocht in komt een interessante connectie tussen je banden en je handen aan het licht. De goede balans in de GT laat blijken dat Kia en moederbedrijf Hyundai dit soort dingen steeds beter onder de knie krijgen. De matige motorkracht is ergens jammer, maar verkleint natuurlijk wel de kans op hinderlijke aandrijfreacties in je stuur.

Kleine oneffenheden voel je, zoals je zou verwachten bij 18-inch wielen. Maar omgaan met grotere obstakels is als een tweede natuur voor de vering en dempers, hoewel ze in de normale Ceed lager en stijver zijn. Om eerlijk te zijn is het geluid van de banden het grootste probleem van dit onderstel. Misschien lag het aan de performance-gerichte Michelin Pilot Sport 4-banden.

Hoe is het met de looks gesteld?

De Kia Ceed GT is subtiel opgedoft. Hij heeft geen brede wielkasten, maar de voor- en achterbumpers zijn wel nieuw. Aan de achterkant vind je een dubbele uitlaat. De dorpels bevatten rode strepen en ook het gaas in de grille is rood.

Vanbinnen is het standaard piekfijne Kia Ceed-dashboard onbewerkt gebleven, maar de stoelen en pedalen kregen een passende sportieve look. Daarnaast heeft het onvermijdelijke, maar op zich best welkome, rode stiksel zijn weg gevonden in de cabine.

Jouw spaarcenten waard, dus?

Dat ligt eraan wat voor prijskaartje er aan de Kia Ceed GT komt te hangen. Eindigt hij als een (soort van) hot hatch voor een fractie van de prijs van een echte, dan is het wellicht tijd om ‘m serieus te overwegen. Maar als hij maar een klein beetje minder gaat kosten dan een serieuze hot hatch, loop dan weg en kijk niet meer om.


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws