De inmiddels aardig bekende Kia cee’d is er nu ook met start-stopsysteem. Dat bespaart maar liefst 20 procent. Op je bijtelling, welteverstaan.
In de strijd om brand-stofverbruik, groene labels en fiscale bijtelling gooit Kia de cee’d ISG in de ring. ISG staat voor Intelligent Stop & Go wat zoveel wil zeggen dat de motor afslaat als je stilstaat en uit zichzelf weer aanslaat als je wilt rijden.
Het start-stopsysteem is niet nieuw. Andere fabrikanten, zoals BMW, introduceerden al eerder modellen met dit systeem, maar in het C-segment van auto’s in deze prijsklasse is het niet heel gebruikelijk.
De werking is vrij eenvoudig: als je stopt, voor een verkeerslicht bijvoorbeeld, slaat de motor uit zichzelf af als je de versnelling in z’n vrij zet en op de rem trapt. Zeker als je in druk stadsverkeer je kilometers maakt, scheelt dat een hoop stationair gedraai van de motor. Dat moet uiteindelijk resulteren in een verminderde uitstoot van CO2 (minus 6 procent) en een verminderd brandstofverbruik (minus 15 procent in de stad, gemiddeld zo’n 6 procent).
Die verminderde CO2-uitstoot zorgt ervoor dat een gemiddelde uitstoot van 137 g/km wordt gehaald: de overheid heeft bepaald dat voor benzineauto’s die onder 140 g/km blijven, slechts 20 procent bijtelling geldt in plaats van 25 bij vuilere auto’s. Dat betekent dat het leasen van een cee’d door een relatief lage aanschafprijs ineens gunstiger voor je portemonnee kan zijn dan een Prius of hybride Civic, al scheelt het slechts een paar euro per maand.
De daling van het gemiddeld brandstofverbruik valt wat tegen. Natuurlijk, als je in de stad voortsukkelt, scheelt het aanzienlijk, maar door de bank genomen, is de besparing marginaal. Niet dat dat erg is, het geeft je een groen gevoel in een auto te rijden met een slim start-stopsysteem dat remenergie omzet in accustroom, zodat ook die minder brandstof vraagt.
Wij reden de SW-versie van de cee’d in bijzonder koud, Hollands weer – dus met de airco op ‘behaaglijk warm’ en voor de test ook de radio en verlichting aan. Dat slurpt lekker stroom uit de accu die niet wordt bijgeladen als je stil staat. De motor is dan uit. Maar het wordt niet koud binnen, de radio valt niet uit en de lichten blijven branden want Kia heeft natuurlijk een veiligheidsmarge ingebouwd: indien de accu minder dan 75 procent geladen is, start de motor uit zichzelf om te voorkomen dat de accu leeg raakt. In Nederland zul je daar vast niet meer dan twee dagen per jaar last van hebben.
Het systeem werkt verbluffend goed. Als de cee’d zichzelf uitschakelt, hoef je alleen maar de koppeling aan te raken en de motor start direct, haast onmerkbaar. Je rijdt er net zo snel mee weg bij een stoplicht als wanneer je met draaiende motor staat te wachten; het verschil in tijd is echt verwaarloosbaar.
Mocht je het hele systeem desondanks onprettig vinden, dan kun je het altijd uitzetten. Heb je mooi een bijtelling van 20 procent zonder dat je met die eco-hightech wordt opgezadeld. Niemand die je controleert.
Reacties