Goed gezien: het is inderdaad de nieuwe Kia Optima 1.7 CRDi DCT7. Groot, goed uitgerust, comfortabel en meer dan ooit in staat om premium-minnende figuren bij Europese merken vandaan te snoepen. Ben jij al vatbaar voor z’n tijgerneusje?
Waar is de nieuwe Optima vernieuwd?
Als je één auto zou moeten noemen waar geen enkele vezel in je lijf ook maar enigszins naar uit heeft gekeken, is de nieuwe Kia Optima ongetwijfeld een kanshebber voor de titel. Geheel onterecht overigens. De vorige was al uitstekend, deze is alleen maar weer beter geworden. Koreaanse auto’s plegen dat generatie op generatie te doen. Wereldwijd is de Optima een succesnummertje voor Kia. Maar op de een of andere manier komen we ‘m in Europa nog niet heel vaak tegen. Aan wie ligt dat?
Kia heeft het Duits aangepakt. De nieuwe Optima is haast niet van de vorige te onderscheiden. Voorbumper en koplampen lijken nauwelijks te zijn gewijzigd, maar schijn bedriegt. Er veranderde een hoop. De Optima groeide in alle richtingen en zijn raampartij werd verder naar achter doorgetrokken. De carrosserie is 50 procent stijver door meer gebruik van ultrasterk staal en lijmtechnieken. De toch al geringe herrie in het interieur werd fractioneel teruggedrongen. Volgend jaar komt er een plug-in hybride, een sportieve GT en bovendien een Wagon. Die laatste zal z’n kansen hier zeker verhogen.
Kia heeft hem volgestouwd met techniek
Kia ontwikkelde zelf een nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling en hing deze achter hun verbeterde 1,7-liter CRDi-dieselmotor. Prima. De motor kreeg extra kracht onderin de toeren, snel wordt de Optima er niet van: dat hoef je met 141 pk op 1.530 kilo ook niet te verwachten. Stil en smooth is ie wel, zuinig en schoon ook.
Veel werk werd gestoken in het onderstel en de besturing, waarbij het eerste wat ons betreft meer indruk maakt. Onder normale omstandigheden is het gepast stevig, in de Sport-stand een beetje overdreven gedempt. De besturing wordt dan ook zwaarder, wat detoneert bij de rest van de auto, en de automaat schakelt nogal laat op. Gewoon in de standaardmodus laten staan, dan komt alles goed.
Welke versie rijden wij?
Dat is de First Edition (of de Kia Optima 1.7 CRDi DCT7). Het lijkt vooral een showcase te zijn voor de hoeveelheid opties waarmee Kia je desgewenst kan verblijden. Een enorm panoramadak, leer, Harman Kardon-audio, adaptieve cruisecontrole, voetgangersherkenning, surround-view camera’s, stoelkoeling en een verwarmde achterbank; het zit er allemaal op. Dat resulteert in aardig wat knopjes, maar die zijn zo overzichtelijk gegroepeerd dat je zomaar zou denken dat dit een betere oplossing is dan alle functies in één scherm proppen. Daarover gesproken: het infotainmentsysteem van Kia blinkt nog altijd uit door zijn eenvoud en gebruiksgemak, en door slimmigheidjes als navi-aanwijzingen die alleen op de voorste speakers te horen zijn (zodat je muziek achterin ongedempt door kan spelen).
De nieuwe Optima is mooi, doortimmerd, rijdt uitstekend en biedt veel waar voor z’n geld. Wat Kia nog meer had kunnen doen om Europese zieltjes te winnen? We hebben werkelijk geen idee.
Specificaties Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition
Motor
1.685 cc
viercilinder turbo
141 pk @ 4.000 tpm
340 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 11,0 s
top 203 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
116 g/km CO2
B-label
Afmetingen
4.855 x 1.860 x 1.465 mm (l x b x h)
2.805 mm (wielbasis)
1.530 kg
70 l (diesel)
510 l (bagage)
Prijzen
NL € 38.995 (25%)
BE € 37.590
VONNIS
Je kunt toch al moeilijk miskopen bij Kia, maar een standaard volgeladen Optima (met 20 procent bijtelling) begint bij 29.995 euro: niet mis. Al is de versie die wij testten bijna 40 mille, wel heel dicht bij de prijs van een opgetuigde Passat
Reacties