Je zou kunnen zeggen dat het tijd werd. Kia heeft nu toch al een jaar of vier de Optima in het gamma. Maar terwijl concernmoeder Hyundai de ene na de andere i40 Wagon langs de vaderlandse stoepranden kon zetten, moest Kia het met alleen een sedan doen. Niet handig, in een regio als de onze, waarin stations zo populair zijn. Aan die schrijnende misstand komt nu een einde met de introductie van de Optima Sportswagon.

Is de Kia Optima Sportswagon nog heel anders dan de sedan?

Uiteraard is hij tot aan de b-stijl identiek aan de sedan. Hierna loopt de daklijn licht af, terwijl de heuplijn juist een knik omhoog maakt. Een veel toegepaste truc bij stations, die hen er gestrekter en daardoor wat sportiever doet uitzien. Het is een keurige sta­tion. Hij valt niet vreselijk veel op maar ook zeker niet de dertiende in het al bestaande dozijn is.

Kia heeft behoorlijk zijn best gedaan het onderscheidende gedeelte van de Sportswagon, de bagageruimte dus, zo praktisch mogelijk te maken. De vloer is vlak. En er zitten overal sleepogen waar je touw doorheen kunt voeren om lastige bagage in het gareel te houden. Daarnaast zijn er rails aanwezig waarop je een slim systeem van stangen kunt klemmen. Je krat bier kan nooit meer door de kofferbak glijden. Onder het totale oppervlak van de vloer bevinden zich nog wat ondiepe ‘smokkelvakken’. Hierin kun je nog aardig wat plat spul kwijt. Of, handig, de afdekhoes van de bagageruimte.

De achterbank van de Kia Optima Sportswagon is met één ruk aan een hendel in drie ongelijke delen (40-20-40) neerklapbaar. Wil je de achterbank gewoon kunnen gebruiken, dan heb je 552 liter ruimte tot je beschikking – ongeveer even veel als in de Hyundai i40 Wagon, en zo’n 100 liter minder dan in bijvoorbeeld een slokop-Passat Variant. Gooi alles plat en je kunt 1.686 liter kwijt.

Rijdt deze Optima net als de Kia’s van weleer?

Motorisch is het palet beperkt. Medio volgend jaar komt er een PHEV-versie, maar tot die tijd is er alleen de 1.7-diesel die wij reden. Wil je benzine, dan zul je meteen naar de 245 pk sterke GT-versie moeten. Geen straf, maar wel voorzien van een prijskaartje (€ 54.495) waarvan de gemiddelde Kia-rijder zich onmiddellijk de kreuken in zijn broek schrikt. De diesel is er voor 20 mille minder en is zodoende een heel wat aardiger alternatief. Hij heeft 141 pk aan boord en een fors koppel van 340 Nm, dat al bij 1.750 toeren per minuut beschikbaar is. Bij optrekken hoor je hem vrij duidelijk, maar op constante snelheid heb je nergens meer last van.

Wonderlijk genoeg heeft iemand besloten dat Kia ‘sportief’ moet zijn, en dat vertaalt zich bij de Kia Optima Sportswagon in een vrij straffe afstemming van het onderstel – harder dan bij de PHEV. Jammer, want nergens voor nodig; met zo’n diesel ga je toch niet lopen hoeken en de rest van de auto vraagt daar ook niet om. Die was juist, ook gezien de verwennerij die de rijke uitrusting biedt, gebaat geweest bij iets meer comfort. Geen halszaak, wel iets om bij een proefrit even op je te laten inwerken.

Specificaties Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi DynamicLine


Motor
1.685 cc
viercilinder turbo
141 pk @ 4.000 tpm
340 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u 10,0 s
top 195 km/u

Verbruik
4,4 l/100 km
113 g/km CO2

Afmetingen
4.855 x 1.860 x 1.470 mm (l x b x h)
2.805 mm (wielbasis)
1.520 kg 70 l (diesel)
552 / 1.686 l (bagage)

Prijzen
NL € 35.495
B n.n.b.

VONNIS
Kia slaat geen gek figuur met de eerste station die ze neerzetten. Hij is ruim (ook op de achterbank), erg praktisch en rijk uitgerust. Jammer van de wat harde demping en de beperkte motorkeuze – verder prima

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)