Het is normaal gesproken niet direct de doelgroep van Kia, maar de aanleiding van de Sportswagon was voor Kia kennelijk reden genoeg voor een snelle versie: deze Optima GT.

Snelheid begint natuurlijk bij de motor, en die ziet er op papier goed uit. Een 2,0-liter turbo smijt 245 pk naar de voorwielen. Voor de nodige souplesse gooit hij er 353 newtonmeters trekkracht bij, die al vanaf net iets meer dan stationair toerental (1.350 tpm) beschikbaar zijn. Een sprintje naar 100 km/u hoeft niet langer dan 7,6 seconden te duren en tot 232 km/u kun je iedereen op de Autobahn bijhouden.

Even wennen aan de Optima GT

Kia heeft goed begrepen dat het bij een GT ook draait om wat hij uitstraalt. Hij is dus voorzien van diverse stoerheidsverhogende items als dikke luchtinlaten, skirts en aan de achterkant een spoiler, niet te missen diffusor en rioolbuisuitlaten. Hij ziet er, kort gezegd, precies zo opgepompt uit als zijn laatste twee letters doen vermoeden.

Binnenin is het rustiger. Het dashboard is strak vormgegeven, de meters zijn simpel en overzichtelijk, en datzelfde geldt voor de bediening. De meeste instructies lopen via het aanraakscherm, een rij sneltoetsen eronder zorgt ervoor dat je niet de hele tijd door menu’s moet bladeren. Veel kan ook via de knoppen op het stuur. Daar zitten wat aparte keuzes bij (zo zijn wij gewend dat de audiobediening rechts zit en die van de cruisecontrol links, in plaats van andersom), maar dat zal vast wennen.

Went alles?

Wat minder snel went, is het geluid dat hij produceert. Dat Kia vindt dat je zo’n GT ook best mag horen – vooruit. Maar om nou bij elke keer accelereren een diepdonkerbruine, V8-achtige grom de cabine in te katapulteren, is misschien een beetje overdreven. Vooral omdat je zo overduidelijk hoort dat het nep is. Het is niet slecht gedaan, maar zelfs de grootste Kia-fan zal hier niet intrappen. Zo zijn er meer dingen wat ‘over de top’. Het Windows-achtige muziekje als je het contact hebt aangezet. De eindeloze waarschuwingsbliepjes en -pingeltjes (‘gordel niet om, deur nog open’). De vele waarschuwingen terwijl er niets aan de hand is. De hysterisch-voorzichtige afstelling van het botswaarschuwingssysteem, dat ervan uitgaat dat je de vooruitziende blik van een mol en het reactievermogen van een snurkende luiaard hebt. Het komt allemaal overdreven over, op het aanstellerige af.

De Optima GT had de pech dat het vooral waardeloos weer was toen we hem reden. Elke poging tot vlot wegrijden resulteert dan in forse wielspin (blijft veel, 245 pk op een paar voorwielen), wat ook al niet erg bescheiden overkomt. Op droog wegdek gaat het beter, maar grip is niet de sterkste kant van de Optima GT. De vering, die we op de normale SW wat hard vonden, komt hier wel weer beter uit de verf.

Kia Optima Sportswagon 2.0 T-GDI GT


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
245 pk @ 6.000 tpm
353 Nm @ 1.350 tpm
Aandrijving
achterwielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 232 km/u
Verbruik
8,2 l/100 km
191 g/km CO2
F label
Afmetingen
4.855 x 1.860 x 1.460 mm (l x b x h)
2.805 mm (wielbasis)
1.580 kg
70 l (benzine)
552 / 1.686 l (bagage)
Prijs
€ 54.495 (NL)
€ 42.290 (B)

Vonnis
Fijn, vlot, ruim, riant uitgerust: op zich is de Optima SW GT een uitstekende eerste poging op dit gebied. Iets meer grip en iets meer vertrouwen in de bestuurder zouden een tweede poging nog meer kans op succes geven

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)