Af en toe is het er echt tijd voor: een vers likje verf, een nieuwe coupe – iets anders. Dat vond Kia nou ook.
En dus ging de ProCeed goedgemutst de schoonheidssalon van Kia binnen. Niet dat er echt veel hoefde te gebeuren; beetje straktrekken hier, wat liften daar – het gebruikelijke na een paar jaar hard werken aan het marktaandeel van de Koreanen.
Een marktaandeel dat er, nu we het er toch over hebben, bepaald florissant bij staat, dank u. Waar de meeste merken steen en been klagen, werkte Hyundai/Kia zich doodleuk op naar de vijfde plek op de wereldranglijst en verkocht alleen maar meer auto’s waar de meeste andere merken een stapje terug moesten doen. Ook in Nederland doet Kia het goed. Dat heeft weer veel te maken met het feit dat ons land het enige is in Europa waar het a-segment, dat van de kleintjes dus, het grootste segment is.
Terug naar de ProCeed (oh ja: die malle spelling van het model, die volgens Kia eigenlijk pro_Cee’d zou moeten luiden, daar doen we dus niet aan mee. ProCeed is al gek genoeg). Wat werd veranderd? De grille, uiteraard – die natuurlijk mee moest met het familiegezicht dat de Sportage neerzette. Verder werden de motorkap, bumpers, lichtunits en zijpanelen aangepast. Stuur en instrumentenpaneel kregen ook een ander aanzien en in de middenconsole werd een stereo-installatie (hulde: met standaard aux- en usb-aansluiting) geïntegreerd. Geen grote dingen dus, maar wel zaken die uiterlijk voldoende opvallen en innerlijk door veel mensen geapprecieerd zullen worden.
Over innerlijk gesproken: daar bevindt zich wellicht nog groter nieuws in de vorm van de nieuwe 1.6 CRDi-dieselmotor, die je mettertijd in veel meer Kia´s gaat tegenkomen. Hij is 128 pk sterk en mikt er bij 1.900 toeren per minuut al zijn maximale trekkracht van 255 Nm uit. Daarbij heeft Kia hem achter een alleszins acceptabele hoeveelheid isolatiemateriaal verstopt, waardoor hij niet te aanwezig is. Het is een prima motor, die vooral geschikt is voor mensen die niet al te dol zijn op schakelen. Hij pakt namelijk ontzettend makkelijk op, bochtjes in z’n drie zijn de normaalste zaak van de wereld en hoe minder toeren hij maakt, hoe fijner hij het lijkt te vinden. Een start-stopsysteem is standaard, wat de zuinigheid bevordert.
Dat alles verhoudt zich moeizaam tot de vering, die ronduit hard is en je lijkt te vertellen dat bochten vooral zo hard en haaks mogelijk genomen dienen te worden. Ook andere dingen, zoals de lekker directe besturing, duiden op een veel sportievere benadering – het is ook niet voor niets dat Kia zegt dat vooral auto’s als de Renault Mégane Coupé, VW Scirocco en Honda CR-Z bang zouden moeten worden. Dat is overdreven. Die merken hebben autosport in hun dna zitten en snappen veel beter hoe je dit soort dingen moet combineren.
Wat niets afdoet aan de kwaliteit van de ProCeed; het is een prima auto die goed in elkaar zit, veel value for money biedt en je niet snel in de steek zal laten.
Specificaties: 1.6 CRDi Seven Sport
Leuk
Lekker veel voor lekker weinig – spreekt Hollanders aan
Niet leuk
Wordt een dammer sportief van een joggingbroek? Waarom dan die harde vering?
TopGear-vonnis
Aardig maar geef ‘m of meer vermogen of maak ‘m comfortabeler
Prestaties
0-100 km/u 11,4 sec., top 197 km/u, 4,4 l/100 km
Techniek
1.582 cc viercilinder, voorwielaandrijving, 128 pk, 255 Nm, 1.267 kg, 117 g/km CO2
Doen!
De Seven-uitvoering nemen – 1.400 euro voor lichtmetaal, leren stuur, navigatie en achteruitrijcamera
Niet doen
Denken dat de ProCeed een budget-Scirocco is – zo ver is het (nog) niet
Prijs NL € 24.795
Prijs BE n.n.b.
Reacties