Weinig auto’s waren de laatste tijd zo verrassend als de nieuwste generatie Kia Ceed. Speciaal voor hipmensen en opvaltypes is er nu de driedeurs.
Natuurlijk kunnen we hier moeilijk over de Kia Cee-apostrof-d beginnen zonder de reasonably priced car even aan te halen, waarmee de studiogasten van TopGear ons circuit bedwingen. Die auto werd destijds verkozen vanwege de voor die klus zo ideale combinatie van kwaliteit en knulligheid. Het karretje steekt heus goed in elkaar, maar blinkt niet uit; sterker nog, hij ziet er nogal suf uit wanneer ie hellend en duikend door de bochten schuift. Het is een auto als een ontzettend goede clown: kundig en bedreven, maar uiteindelijk toch best wel sneu.
Bij de nieuwe Ceed valt er niets meer te gniffelen. Op vele vlakken – design, afwerking, verfijning – is het plots serieuze competitie voor de oude garde geworden. Zoals je onlangs op tv kon zien, is er in de handen van Jeremy en James zelfs een aardig potje mee te rugbyen. Ondanks dat concurrenten steeds vaker verzaken om driedeursversies van hun auto’s te maken (we hebben het over jullie, Ford en Honda), brengt Kia de ProCeed gewoon terug. Hij is welkom.
Hier staat een auto die niet alleen mooi oogt, maar indruk maakt. De inspanningen van oud-Audi-tekenaar Peter Schreyer zijn een schot in de roos, en duwen het familiegezicht dat Kia zich in zo’n korte tijd eigen heeft gemaakt weer een stapje dichterbij de gevestigde ontwerptalen. Na de geslaagde neus zien we een lage daklijn en een pronte kont die, geholpen door een relatief bescheiden glaspartij, de ProCeed een stevig en solide uiterlijk geven. Een paar dikke velgen eronder en hup, niks meer aan doen.
Ook van binnen voelt de ProCeed degelijk en volwassen aan, met nette materialen en een algeheel sfeertje van kwaliteit. In de duurdere versies maakt de analoge snelheidsmeter plaats voor een schermpje met een geanimeerde versie: cool. Er is een transmissie met dubbele koppeling beschikbaar, maar wij rijden de handbak. Wel is onze testauto uitgerust met een panorama-dak. Dat is mooi, maar het heeft als nadeel dat we regelmatig met onze kruin langs de hemelbekleding borstelen. Een iets lagere zitpositie zou dit oplossen, en zou sowieso beter passen bij een sportieve driedeurs hatchback.
Kia heeft duidelijk veel aandacht besteed aan comfort. Het is mooi stil in de ProCeed, de geluiden van omgeving en motor blijven op de achtergrond. De versnellingsbak schakelt soepeltjes, maar nog niet zo licht als de besturing, die echt wat vleziger had mogen zijn. Tot de 204 pk sterke GT verschijnt, is de ProCeed er in Nederland met slechts twee motoren: een 1.6 diesel en een 1.6 benzine. De laatste maakt de verwachtingen die je naar aanleiding van het uiterlijk zou kunnen hebben niet helemaal waar, want hij presteert nogal vlak en hangt wat stroperig aan het gas. In de bergen waar we ‘m rijden, blijkt de tweede versnelling veel te lang; sommige hellingen beklimt de auto met moeite omdat het toerental te ver terugvalt bij het opschakelen. Ach, je moet wat over hebben voor je 20 procent bijtelling.
Nog niet perfect dus, deze ProCeed, maar wel beter dan ie ooit geweest is. En het moet gezegd: met zulke looks vergeven we ‘m een hoop.
Kia ProCeed 1.6 GDI Super Pack zesbak
12/20
Cijfers
0-100 km/u: 9,9 s
Top: 195 km/u
Verbruik: 5,8 l/100 km
Motor: 1.591 cc, ,viercilinder benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 135 pk
Koppel: 164 Nm
Gewicht: 1.117 kg
CO2: 135 g/km
Prijs
NL € 24.495
BE € 22.589 (Sense)
Vonnis
Tof ding. Er zijn nog wat aandachtspuntjes waar Kia aan mag sleutelen, maar het unieke uiterlijk en de mooie prijzen maken alvast veel goed
Reacties