Er was een tijd, zo net voor het jaar 2008, dat in Nederland de ruim bemeten SUV’s niet aan te slepen waren. Toen besloot iemand om de hoogte van de BPM, de aanschafbelasting die hier geldt op nieuwe auto’s, af te laten hangen van de CO2-uitstoot. Waarop – heel gek – de vraag naar die grote jongens ineens enorm bleek af te nemen. Maar nu krijgen ze hun revanche, en deze Kia Sorento Hybrid is daar onderdeel van.

Want hybridetechnologie is heet, en hard nodig voor fabrikanten om aan de nieuwe Europese uitstooteisen te kunnen voldoen. Wat blijkt: in een grote SUV kun je vrij gemakkelijk een accupakket kwijt zonder dat het de ruimte of het toch al hoge gewicht erg nadelig beïnvloedt. En juist bij een SUV kun je op die manier veel winst behalen qua uitstoot. Eén en één is twee.

De Kia Sorento is terug als Hybrid

De Sorento is een van de modellen die in de jaren nul zeer populair waren. Inmiddels is ie drie generaties verder en heeft hij een paar zaken behouden, zoals veel ruimte (hij is er met zeven zitplaatsen) en een aantrekkelijke prijs. Hij is misschien wel het beste voorbeeld van hoe sterk Kia zich de afgelopen vijftien jaar heeft ontwikkeld.

De nieuwe SUV, hoekig en imposant, is er in Nederland enkel als hybride en plug-in hybride. Die tweede komt later dit jaar. Onze testauto is de Kia Sorento Hybrid in de meest luxe uitvoering, die 56.000 euro kost (10.000 meer dan de instapper) maar voorzien is van genoeg spul om hem zomaar op 80.000 euro te schatten. Zaken als mooi zacht nappaleer, een panoramadak, verwarmde en elektrisch wegklapbare achterstoelen en aircobediening op de tweede én derde zitrij.

Hij heeft een eigen app en meer USB-aansluitingen dan je kinderen zich in hun wildste dromen kunnen wensen. Als je je knipperlicht aanzet, zie je op je tellerscherm het beeld van een dodehoekcamera onder de buitenspiegel. Duik je in het Bose-audiosysteem, dan vind je een rustgevend menuutje dat Natuurgeluiden heet. Kies uit opties als Levendig Bos, Rustige Zeegolven, Besneeuwd Dorpje en zelfs Caféterras, voor als je heimwee hebt naar de pre-coronatijd.

Een les voor de Duitsers

De tijd dat je een V6-benzine of dikke diesel nodig had om een auto als deze op gang te krijgen, ligt achter ons. Dit hybridesysteem gebruikt een 1,6-liter turbo-viercilinder met een starter/generator en een elektromotor vóór de transmissie, zodat er ook wordt geschakeld als de brandstofmotor niet meedoet. Dat is goed voor de efficiëntie, zeker bij hogere snelheden. Het systeem zet regelmatig bij 80 à 90 km/u de brandstofmotor uit. Je acculading, die automatisch op peil wordt gehouden, is permanent zichtbaar in het tellerscherm. Daar zie je ook je snelheid, tankinhoud, actieradius en gemiddeld verbruik (een toerenteller ontbreekt). Iemand bij Kia zou enkele Duitse topmerken eens moeten instrueren over hoe ze dit soort zaken simpel en overzichtelijk kunnen tonen.

Natuurlijk is de Kia Sorento Hybrid geen sportief type, qua rechtuitprestaties noch qua bochtengedrag. Hij trakteert je op ontspanning en ruimte en is best zuinig, voor zo’n kolos. We haalden 6,4 l/100 km op onze gevarieerde testroute. Wel dringt er iets meer herrie door tot het interieur dan we zouden willen. Z’n 230 pk gaat naar de voorwielen, maar de sterkere plug-in hybride (270 pk) die later komt, heeft z’n elektromotor achterin zitten en heeft dus vierwielaandrijving. Naast de gerelateerde Hyundai Santa Fe heeft de zevenzits Kia Sorento Hybrid nauwelijks concurrentie. Een Skoda Kodiaq is kleiner, niet hybride en minder krachtig. Een Ford Explorer is groter en duurder.

Markeert dit moment de terugkeer van het grotere formaat SUV in Nederland? Dat zal wel meevallen, gokken we. Maar dat betekent niet dat jij en je familie niet gebakken zouden zitten met een Kia Sorento Hybrid.

Specificaties Kia Sorento Hybrid (2020)


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
230 pk @ 5.500 tpm
350 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,6 s
top 193 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,8 l/100 km
153 g/km CO2, B-label
Afmetingen
4.810 x 1.900 x 1.700 mm (l x b x h)
2.815 mm (wielbasis)
1.758 kg
67 l (benzine)
902 / 2.085 l (bagage)
Prijzen
€ 55.995 (NL)
€ 51.790 (B) – Sense

Reacties

  • Bert heeft op 18 juli 2024 geschreven:

    Ik heb deze auto in deze uitvoering. Echt een geweldige fijne lomp grote auto. Rijdt echt heerlijk (had hiervoor oa een xc90 Hybrid uit 2015). Maar deze kia is van binnen veel groter (898L bagageruimte), rijdt zuiniger en minder patserig. Daarnaast is ie zo’n 300 kg lichter en rijdt ie wel echt 55km op electriciteit, waar de xc90 nog geen 25km als ev haalde.

    Het is echt een perfecte value for money bak. Klopt wel dat ie 2 decibelletjes stiller mag zijn.

    Reageer
  • Remon heeft op 9 januari 2021 geschreven:

    Wat een lage score voor een prachtbak als deze voor een scherpe prijs! Prachtige amerikaanse stijl en nterieur, in Nl voor deze prijs. Dat moeten we waarderen ipv al die saaie leasebakken zonder emotie.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)