Kijk eens wat we hier hebben: de Lamborghini Huracán Evo RWD. Het is een nieuwe Lamborghini die langzamer en goedkoper is dan eerdere versies. Dat gebeurt niet voor het eerst. In 2009 lanceerde het merk de Gallardo LP550-2 Balboni, vernoemd naar hun beroemde testrijder Valentino Balboni. Waar andere Gallardo’s altijd vierwielaandrijving hadden, ging het vermogen bij deze variant enkel naar de achterwielen. Hij was lichter, maar ook iets minder krachtig. De acceleratie van 0 naar 100 duurde een paar tienden van een seconde langer en hij was een aardige zak centjes goedkoper.

Die formule werkte prima voor de beperkte oplage van 250 auto’s die Lambo destijds bouwde, dus deden ze het in 2015 nog een keer met de Huracán, en nu opnieuw met de gefacelifte Huracán Evo. Inmiddels is Balboni’s naam uit de typeaanduiding verdwenen – nu noemen ze ’m gewoon ‘Lamborghini Huracán Evo RWD’, oftewel rear-wheel drive. Dat is wel wat minder romantisch. Aan de andere kant: sinds de Urus is de romantiek bij Lamborghini sowieso wel een beetje vervlogen.

Zachter en amusanter

Dat is jammer, want deze auto is wel degelijk afkomstig van romantische types. De RWD is geen hardere, scherpere Huracán, maar juist een minder veeleisende, zachtere en amusantere. De veren, dempers en stabilisatorstang zijn aan de voorkant zo’n 10 procent minder stijf, aan de achterkant ongeveer de helft daarvan – geen veranderingen waarmee je snellere rondetijden gaat neerzetten, maar de Huracán wordt er wel een stuk speelser van.

Je krijgt wat meer rolneiging in de carrosserie, een neus die sterker omlaag duikt bij het remmen en een wat meer hellende sensatie bij het bevlogen accelereren. Je hebt iets meer tijd om te reageren en wanneer de grip op is, is de foutmarge iets groter. Iets. Ook het veercomfort is vriendelijker. Je hebt het idee dat je een beetje meer kunt spelen met deze eigenzinnige Lamborghini Huracán Evo RWD, dat ie goedaardiger is dan zijn duurdere, vierwielaangedreven broers. En dan herinner je je dat het beestje dat je met een stok aan het porren bent, eigenlijk een flinke beer is die ook best eens een rothumeur kan hebben.

Het vermogen van de Lamborghini Huracán Evo RWD

Ja, we weten het – 610 pk is tegenwoordig niet zo’n heel intimiderende waarde meer. Niet als de opgepompte stationwagen van je buurman daar al dik bovenuit komt. Maar als je bedenkt dat het hier voortkomt uit een enorme, trompetterende V10 zonder turbo’s en schijnbaar zonder enige traagheid in de samenwerking van al z’n delen, en wordt beheerst via een pedaal dat elke schijnbeweging van je voet subiet omzet in hel en herrie, dan leer je al snel je plaats kennen.

Zet de tractiecontrole vooral niet uit. Sterker: ga eerst eens even bij jezelf te rade of je die extra hete Corsa-modus écht wel wilt inschakelen. De elektronica zal je wel opvangen als je over het randje gaat, maar zal je zeker niet zo slim bijstaan als de driftcontrolesystemen van Ferrari en McLaren.

Maar dat zijn eigenlijk circuitperikelen. Als je ’m als straatauto beoordeelt, is de Lamborghini Huracán Evo RWD erg overtuigend. Hij maakt een werkelijk fenomenaal geluid, een allesverpletterende, kraakheldere baritonbrul met een rasperig randje. En zijn onderstel raakt een uitstekende balans tussen comfort en controle, ook op slechte wegen. Wat ons betreft is dit de beste straat-Huracán die Lamborghini op dit moment maakt. Ja, zelfs beter dan de Performante. En ook nog eens een flink stuk goedkoper.

Specificaties Lamborghini Huracán Evo RWD (2020)


Motor
5.204 cc
V10
610 pk @ 8.000 tpm
560 Nm @ 6.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,3 s
top 325 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,8 l/100 km
330 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.520 x 1.933 x 1.165 mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.389 kg
83 l (benzine)
100 l (bagage)
Prijzen
€ 282.690 (NL)
€ 192.827 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)