De Lamborghini Huracán Evo RWD en de Audi R8 V10 RWD. Twee auto’s die normaal gezien vierwielaandrijving hebben, maar nu plots achterwielaangedreven zijn. Aangezien we het over supercars hebben, zouden de fabrikanten het zomaar nodig kunnen vinden om extra geld te rekenen voor minder aangedreven wielen. Maar nee, deze twee nieuwkomers zijn meteen ook de instapversies.

We zullen er niet omheen draaien: als je graag op de openbare weg rijdt en al besloten hebt dat een R8 of Huracán iets voor jou is, dan zijn dit zonder meer de versies die je wilt. Ze zijn wat betreft doelstellingen en intenties niet heel verschillend van de andere uitvoeringen. Maar ze hebben het fijnste weggedrag, zijn het best in balans en bieden het meeste vermaak. Er is nogal wat overlap: Audi kocht Lamborghini in 1998, Lamborghini kreeg geld om de Gallardo te kickstarten (de voorganger van de Huracán), Audi liftte daarop mee en ontwikkelde de R8. Tot dusver alles prima, en alles vierwielaangedreven.

Dit zijn niet de eerste achterwielaandrijvers

In 2009 kreeg Lambo het te kwaad en lanceerde een gelimiteerde Gallardo met enkel achterwielaandrijving, de Balboni. Sindsdien herhaalden ze datzelfde trucje nog een paar keer. Toch was het een verrassing toen Audi in 2018 mee begon te doen met de eveneens gelimiteerde en achterwielaangedreven Audi R8 RWS. Die auto is inmiddels een vast onderdeel van het gamma geworden. Audi’s reputatie mag dan steunen op quattro en veiligheid, er was duidelijk behoefte aan een wilde uitspatting.

Beide merken hebben het liever niet over de overeenkomsten tussen deze auto’s, maar de aluminium basis voor beide wordt geproduceerd in Audi’s fabriek in Neckarsulm. De V10-motoren worden gemaakt in het Hongaarse Gyor, eveneens in een fabriek van Audi. Er wordt gezegd dat beide auto’s in totaal zo’n 70 procent van de onderdelen gemeen hebben. Je ziet de familiegelijkenis in de basale proporties, al geeft de wigvormige neus van de Lambo visueel de indruk dat zijn cabine verder naar voren staat.

Binnenin duikt de voorruit omlaag richting je tenen, maar de Lamborghini Huracán Evo RWD heeft een duidelijk betere zitpositie – in de Audi R8 V10 RWD zitten de pedalen te hoog in de voetenruimte. De R8 slaat echter terug met gebruiksvriendelijkheid. Stap in en je hebt onmiddellijk een verstandhouding met ’m: je weet waar je dingen moet neerleggen, je weet hoe alles werkt. Je hebt de Virtual Cockpit en het infotainment binnen vijf minuten door. Lambo heeft de Audi-infotainmentsystemen nooit echt succesvol weten te integreren, en in deze gefacelifte Evo-versie monteren ze een nieuw scherm in de middenconsole. Top – betere functionaliteit en de nodige logica in de bediening.

Beide auto’s hebben in de basis dezelfde V10, maar de Huracán heeft andere cilinderkoppen en waarschijnlijk een leeg uitlaatkanaal, want hij maakt veel meer prachtig lawaai. De motor van de R8 is soepeler en beschaafder, maar het verloop van de krachtopbouw is gelijkaardig. Je wordt getrakteerd op een prachtige respons zonder vertraging en hot hatch-achtige snelheid bij 3.000 tpm, om dan vanaf 5.000 tpm echt gelanceerd te worden en door te razen tot de begrenzer bij 8.500 tpm. Deze V10 is een goddelijke machine, zo accuraat en reactief. En wat is het fijn dat er nog auto’s zijn die niet simpelweg al hun koppel in één klap op je loslaten, om het vervolgens maar met moeite richting de rode lijn vol te kunnen houden.

De Lamborghini is sneller

De lichtere, krachtiger Lamborghini wint het vermogen/gewichtswedstrijdje (439 pk per ton tegen 339). Hij heeft ook een flink kortere eindoverbrenging: hij draait bijna 1.000 tpm méér bij 110 km/u. Dat is niet goed voor het verbruik of de CO2-uitstoot. Hij is met afstand de meer explosieve van de twee, en je beleeft z’n schakelmomenten via grote, scharnierende peddels in plaats van kleine, klikkende plastic flippertjes.

De Audi R8 V10 RWS is een eenvoudiger auto – je krijgt geen achterwielbesturing, koolstof-keramische remmen of adaptieve dempers – en dat gaat ’m goed af. Maar hij voelt niet zo helder en levendig aan als de Huracán. Ja, de variabele overbrenging van de besturing zorgt ervoor dat de Italiaan soms gretiger naar de apex duikt dan je verwachtte, maar dat trekje past bij de auto en zorgt niet voor minder vertrouwen. De Audi heeft een betere balans tussen alledaags comfort en goede controle, maar is dat waarom je een auto als deze wilt hebben? Zo ja, dan wint de R8. Dat is een auto die zich aan je aanpast, die je niet in de rede wil vallen en zich opstelt als een ondergeschikte partner.

De Lamborghini Huracán Evo RWD is een leider, altijd klaar voor actie en om je nog eens extra aan te moedigen. Z’n meerprijs van bijna 70 mille – 45 mille in België – is thuis lastig uit te leggen (al tellen het extra vermogen, de completere uitrusting, de betere restwaarde en de exclusiviteit natuurlijk mee). En zo nu en dan zouden we willen dat ie eens heel even z’n gemak hield en niet onze snelheid zo luid en duidelijk over het ganse land verkondigde. Maar we moeten hoofdschuddend om ’m glimlachen. Hij heeft altijd, áltijd zin in een feestje. En dat is toch het hele punt van een supercar.

Specificaties Lamborghini Huracán Evo RWD (2020)


Motor
5.204 cc
V10
610 pk @ 8.000 tpm
560 Nm @ 6.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,3 s
top 325 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,8 l/100 km
330 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.520 x 1.933 x 1.165 mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.389 kg
83 l (benzine)
100 l (bagage)
Prijzen
€ 282.690 (NL)
€ 192.827 (B)
Vonnis
16/20

Specificaties Audi R8 V10 RWD (2020)


Motor
5.204 cc
V10
540 pk @ 7.900 tpm
540 Nm @ 6.400 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 324 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,9 l/100 km
293 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.429 x 1.940 x 1.236 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.595 kg
83 l (benzine)
112 l (bagage)
Prijzen
€ 214.660 (NL)
€ 147.900 (B)
Vonnis
16/20

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)