Ja, het is nog steeds een Chrysler 300C met een andere naam. Maar ook geüpdate om ‘m meer Lancia-dna mee te geven. En een sterke V6.
 
Laten we vergeten dat het een Chrysler is en in het geheel geen Lancia, maar het is wel een ruime, goed uitziende, luxe sedan. Het sinistere van de 300C is behouden gebleven, alle denkbare (Amerikaanse) luxe is toegevoegd en het rijgedrag is aangepast aan de Europese markt.
 
Dat is de reden dat de Thema vlot stuurt – op een prettige wijze indirect – en zich ook vlot laat rijden. Niet zo heel gek met een 3,6-liter V6 met 286 pk (en 340 Nm) als motor, al gaat dat vlot rijden niet vanzelf. In de drang om minder CO2 uit te stoten, heeft de Thema een eco-modus die hij zelf zo snel mogelijk in actie laat komen. Niks mis mee. Als je rustig rijdt, schakelt de automaat zo snel mogelijk naar de hoogst mogelijke versnelling. En daar heeft ie er acht van. Dat spaart brandstof.
 
Maar als je even snel vooruit wilt – kijken of de opgegeven 7,7 seconden voor de sprint naar 100 km/u te halen valt, wordt het verhaal anders. De auto heeft geen flippers aan het stuur om even een tandje terug te gaan, en het gaspedaal diep intrappen, zorgt voor irritatie. Er gebeurt het eerste halfuur niets, waarna plots al het vermogen aangesproken wordt om er alsnog in rap tempo vandoor te schieten. Maar meestal draai je dan al thuis je parkeerplaats op.
 
Er is een simpel trucje om daarmee om te gaan. Tik de pook van de automaat een keertje naar je toe en de automaat schiet van de eco-modus in de alert­heidsmodus: vanaf dat moment benut je het optimale vermogen direct en schiet je lekker op. Alleen moet je diezelfde handeling weer uithalen om ‘m uiteindelijk weer rustig te krijgen – wil je niet continu in z’n drie op de snelweg blijven rijden. (Hij doet het ook automatisch, maar ook dat duurt een eeuwigheid.) Een soort foefje waaraan je moet wennen als je vaart wilt maken; handig is het niet. Brandstof besparend is het wel. Uiteindelijk leer je er mee leven.
 
Met drie of meer personen en een paar kuub bagage laat de Thema zich van z’n beste kant zien. Iedereen heeft ruimte genoeg en voelt zich prettig en comfortabel – waarschijnlijk een van de redenen waarom je de 300C ook vaak als taxi tegenkomt. Slimme 300C-rijders kozen voor een stationcar zodat je logischerwijs meer ruimte hebt, en in het geval van de 300C niet inlevert op een fraai, beetje angstaanjagend uiterlijk. Gek genoeg biedt Lancia die optie (nog) niet. Je zult het met de sedan moeten doen, en ook daar is de keuze wat beperkt. Twee diesels (een testten we al eerder) en deze benzine-versie.
 
Of de Thema alles beschouwend voldoende argumenten biedt om geen E-klasse, 5-serie of A6 te nemen, om eens wat concurrenten te noemen, is de vraag. Als het gaat om anders dan anders, weg van de grijze massa, dan is het antwoord direct ja. Maar dan overweeg je wellicht ook een Citroēn C6, een of andere Volvo, of andere grotere zakensedans met een restwaarde waarvan je ternauwernood uit eten kunt. Is die restwaarde van belang, en daaraan verbonden topkwaliteit, dan kun je beter op veilig gaan. Maar waarom zou je als je er een kunt leasen?

Lancia Thema 3.6 V6 Platinum

 

10/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 7,7 s

Top: 240 km/u

Verbruik: 9,4 l/100 km

Motor: 3.604 cc, V6 benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 286 pk

Koppel: 340 Nm

Gewicht: 1.776 kg

CO2: 219 g/km

 

Prijs

NL: € 57.500

BE: € 47.000

 

Vonnis

Blijft een aantrekkelijk en apart model, maar loopt best ver achter bij de gevestigde orde als het gaat om raffinement, prestaties en kwaliteit

Reacties

Meer van TopGear