Iedereen weet dat Clarkson dol is op z’n Range Rover. Als je zo’n kritische klant hebt, moet je van goede huize komen om de motor te durven vernieuwen. De grote Range Rover krijgt een compleet nieuwe 4.4 TDV8 met nog meer power en is zelfs ook beter voor het…
Iedereen weet dat Clarkson dol is op z’n Range Rover. Als je zo’n kritische klant hebt, moet je van goede huize komen om de motor te durven vernieuwen.
De grote Range Rover krijgt een compleet nieuwe 4.4 TDV8 met nog meer power en is zelfs ook beter voor het milieu en verbruik. Het vermogen is met 15 procent toegenomen tot 313 pk en de trekkracht is met bijna 10 procent toegenomen tot 700 Nm. Dat zijn mooie cijfers. Maar de CO2-emissie is ook met 14 procent gereduceerd tot 253 g/km en het verbruik is met 18,5 procent verminderd tot gemiddeld 9,4 l/100 km. Het is de eerste Range die onder de 1 op 10 duikt.
Wij gingen een eindje toeren en ondanks z’n bijna 2.600 kilo vliegt de dikkerd in 7,8 seconden van 0 naar 100. Dit komt mede door de vlotte en nieuwe achttraps automaat. De roffel van de acht cilinders klinkt erg goed, zelfs zo goed dat je je best moet doen om een diesel te horen. Dat is een groot compliment waard.
De minstens zo belangrijke tussensprint van 80 naar 120 vindt nu plaats in 5,1 seconden, dat waren er voorheen 6,3. De topsnelheid is 210 km/u. Dan is het wel fijn als je ook weer veilig tot stilstand komt, en daarvoor kreeg de TDV8 voortaan standaard dezelfde Brembo-remmen mee als de 510 pk sterke Supercharged.
Zijn ogenschijnlijke plompheid – we vinden ‘m echter heel fraai – heeft geen invloed op z’n wegligging: die is erg goed. Het bochtenwerk is subliem voor een apparaat van dit formaat en de auto heeft geen neiging tot deinen of overhellen. Op de snelweg rijdt de Range als een limousine, en dat is ie ook, alleen dan nogal hoog. De fabrikant ziet zijn concurrentie dan ook nog steeds in de hoek van de Duitse drie toplimo’s: 7-serie, A8 en S-klasse. In de Autobiography-uitvoering waarmee we reden, voel je je een koning als je rechts achterin zit. Je kunt je stoel individueel verstellen en je hebt een persoonlijke airco.
De Range is verbeterd door de uitbreiding van het Terrain Response-systeem met de helling-acceleratieregeling en de helling-start-assistent. Als je in de Lage Landen woont, zegt dat je weinig, maar Range Rover had om de capaciteit van dit systeem te bewijzen een ritje uitgezet in de stoffige en steile binnenlanden van Portugal, en daagde ons uit om met een auto van anderhalve ton aan euro’s door rivieren, heuvels met een helling van 45 graden en nauwe rotsweggetjes te rijden – weliswaar met speciaal geprepareerde banden, maar toch – om aan te tonen dat men hier nog steeds heer en meester in is. Check. Klopt.
Ter ere van het 40-jarig bestaan – in 1970 startte de oer-Range Rover, met slechts twee deuren en handgeschakeld – heeft Range Rover ook nog een speciale uitvoering met dikke grille en velgen gelanceerd: de Autobiography Black. Die krijg je onder andere met felrode leren stoelen. Wij zeggen, tenzij je veelvuldig met je rapvrienden in MTV-programma’s verschijnt: lekker niet doen. De instap-Range Rover is er in Nederland vanaf 126.900 euro. Voor de Autobiography waar we in reden, leg je nog eens 35 mille extra neer. En zo draagt iedereen zijn steentje bij aan het terugdringen van ons begrotingstekort.
Reacties