Sommige momenten in je leven vergeet je niet snel. Zoals het moment dat je je eerste meters maakt in de nieuwe, vijfde-generatie Range Rover. We weten dat je denkt dat we overdrijven, maar we beloven je van niet.

Kun je het aan ons merken? Geven we het signaal af dat we deze auto erg hoog hebben zitten? Het is een beetje onfortuinlijk, want het is koren op de molen van iedereen die aanneemt dat een Brits magazine een Britse auto automatisch de hemel in zal prijzen. Denk ervan wat je wilt, maar we kunnen je zeggen dat deze Nederlandse redactie geen speciale gevoelens voor Land Rovers koestert. Geen dromen over oude Defenders, geen jongvolwassen Evoque’jes op de oprit. Maar nadat we deze nieuwe Range Rover ophaalden, waren we er binnen een minuut over uit dat dit een van de geweldigste auto’s is die we ooit hebben ervaren. Toegegeven, een veel beter uitgeruste versie had Land Rover ons ook niet kunnen meegeven.

Wat betekent die naam eigenlijk?

We rijden de First Edition, ook bekend als de ‘hoi ik ben de nieuwe Range Rover, kijk eens wat je allemaal op mij kunt bestellen’-editie, en dan ook nog als P530. P voor petrol, 530 voor het aantal pk’s. Geen zijdezachte sleurdiesel (die blieft niemand meer) en geen 113 kilometer elektrisch rijdende plug-in hybride (daarvoor loopt het storm), maar een rasechte volbloed benzine-V8. Waar we deze verwennerij aan hebben verdiend, geen idee.

Sommigen vinden het ontwerp te veel op dat van de oude Range Rover lijken. Aan de voorkant kunnen we daar nog wel inkomen (hoewel de verschillen aanzienlijk zijn als je ze naast elkaar zet: de nieuwe is afgerond, gladgestreken en fijner getekend), maar de flanken en zeker de achterkant zijn toch behoorlijk anders.

De diepzwarte lijst achterop herbergt led-verlichting die uitgeschakeld niet zichtbaar is – een gaaf effect. Het geknepen, taps toelopende achtersteven en de smaakvolle details rondom geven deze immense klomp van een auto een mate van elegantie die andere grote SUV’s vreemd is. En waar matte lak en 23-inch wielen elke andere auto opschepperig en aanstootgevend zouden maken, werken ze hier enkel stijlversterkend.

Het interieur van de Land Rover Range Rover P530 First Edition

Open de torenhoge deur en stap in de wereld der verwende koe en gekoesterde walnootboom. Het boterzachte, geurige leer bedekt de meeste oppervlakken en de ietwat ruwe houtaccenten zorgen voor het juiste avontuurlijke cachet. De afwerking is werkelijk onberispelijk. Het plastic dat er is, is strak glimmend zwart, en Land Rover heeft de verleiding kunnen weerstaan om een kamerbrede televisie tegen het dashboard te schroeven.

In plaats daarvan zien we een bescheiden tellerscherm en een keurige, zwevende tablet binnen handbereik in het midden met het nieuwste Pivi Pro-systeem erachter. Wie LaRo’s oude infotainment kent, zal hierbij meerdere zuchten van verlichting slaken: het werkt snel en duidelijk, ziet er schitterend uit en gebruikt Amazon Alexa voor de stembediening.

Er zijn losse knoppen voor de airco en het stoelklimaat, gelukkig, en op de minimalistische middenconsole prijken een bescheiden automaatpook en een knop voor Terrain Response 2. Met dit gelauwerde systeem kun je door talloze ondergrondinstellingen klikken om je Range Rover op de juiste manier z’n vermogen te laten inzetten. Of je duwt de draaiknop in de console, waarna hij het zelf uitzoekt. Hij heeft zelfs een doorwaadfunctie (tot 90 centimeter diepte), maar gelukkig kun je ook kiezen uit Comfort, Eco en Dynamic voor op de weg.

Het rijgedrag van de Land Rover Range Rover P530

Want buiten een enkele berm wanneer er op een dijkje een tegenligger moet passeren, ziet de Range tijdens onze testrit niets anders dan asfalt. Tekenend voor hoe de meesten de auto zullen gebruiken, dus hoewel we altijd in zijn voor een potje modderen, zitten we er niet zo mee. Sterker: we doen meteen maar een retourtje Amsterdam-Frankfurt, en dat is precies de setting waarin we een beetje verliefd worden.De allereerste gedachte die bij ons opkomt wanneer we wegrijden: dit is Rolls-Royce–niveau.

Oké, de tapijten zijn minder hoogpolig, maar de stilte aan boord is verbluffend, zeker voor een auto met banden als stoomwalsen en het frontale oppervlak van de SS Rotterdam. Volgens Land Rover was het doel om ‘de cognitieve belasting van de bestuurder te reduceren’ en passen ze daarvoor onder meer ruisonderdrukking via speakers in de hoofdsteunen toe. Wat de trucs ook zijn, ze werken: rijden in deze Range Rover is kalmerender dan gemasseerd worden op een privéstrandje.

Een groot ding, maar dat maakt niet uit

En dat komt niet alleen door de rust aan boord. Ondanks z’n formaat is de Range Rover namelijk een eitje om te besturen. Hij wordt standaard uitgerust met achterwielbesturing die hem de kleinste draaicirkel van alle LaRo’s bezorgt: minder dan 11 meter. Dat betekent dat je deze knoeperd zonder enige moeite over krappe kruisingen in oude dorpjes manoeuvreert hem en zó op een lastig gesitueerde
parkeerplek mikt.

Je wordt daarin bijgestaan door een van de beste camerasystemen die we hebben gezien, met een accuraat en bruikbaar vogelperspectief. Dat is maar goed ook, want analoog visueel overzicht over de ronde carrosserie is dan weer ver te zoeken. De B-stijlen lijken een meter dik. De besturing en het onderstel versterken de weelderige sensaties aan boord. De luchtvering met actieve stabilisatoren ontvangt informatie van het navigatiesysteem en weet dus wat er gaat gebeuren.

Slecht wegdek wordt op een vliegend-tapijtachtige manier gladgestreken, waarna je het wagengewicht van 2.600 kilo voelt doorwerken in de nabewegingen. Dit laatste zou verfijnder kunnen, maar het zweven en deinen sluit ook wel weer mooi aan bij de dromerige totaalervaring. Wanneer we een rustige snelwegoprit naderen, proberen we de Dynamic-instelling en verwachten we niet per se van onze stoel geblazen te worden (maar er wel een beetje uit te kukelen). Terecht, zo blijkt.

Tenzij je graag vederlicht op de gok instuurt om tijdens de onvermijdelijke correcties je passagiers zeeziek te maken en je banden te horen kermen van de pijn, kun je de Range Rover beter rijden zoals ie van je vraagt. Kalm, bedeesd, zorgeloos.

Specificaties van de Land Rover Range Rover P530 First Edition

Maar dan die motor. Land Rover steekt niet onder stoelen of banken dat het een BMW-unit is: de bekende, met twee turbo’s getooide 4,4-liter V8. Hij heeft de oude JLR 5.0 met supercharger verdrongen en is volgens het merk 17 procent zuiniger.

Toch verwachten we op weg naar Frankfurt en terug, waarbij we ons op de Autobahn expres keurig gedragen met een vaartje van 120-130, toch zeker wel elke 7 kilometer een litertje benzine te verstoken. We staan compleet perplex als we aan het eind van de trip uitkomen op een gemiddeld verbruik van 9,6 l/100 km. Had jij dat verwacht van een mega-SUV met acht cilinders en 530 pk?

Reken je niet te rijk: als je haast hebt, zuipt ie gewoon stevig door. En kom je onnoemelijk hard van je plek. Land Rover geeft een 0-naar-100-tijd op van 4,6 seconden en zo voelt het ook zeker aan. Waar de V8 normaal ergens in de verte brabbelt, klinkt ie dan plots actief hamerend, wat je eraan herinnert waarom je deze versie kocht en niet de zescilinder benzine, diesel of plug-in.

Zijn er ook punten waarop we kunnen mopperen?

De achttraps automaat staat ’m goed bij, maar de gasrespons is lijzig en vervreemdend. Dat is natuurlijk om zenuwachtig gedrag tegen te gaan, maar af en toe is het moeilijk te peilen wat het gevolg van je voetbeweging zal zijn. Zal ie beschaafd versnellen of terugschakelen en sprinten? Je weet het pas na een korte adempauze. Ook lastig als je het (overigens niet erg subtiel werkende) start/stopsysteem ingeschakeld laat staan en rustig wilt wegrijden bij een verkeerslicht – je geeft al snel iets te veel gas.

De rijhulpjes, van adaptieve cruisecontrol tot rijstrookherkenning en actieve stuurassistentie, zijn allemaal doodsimpel op de rechterspaak van het stuur te bedienen. En ze werken prima, waardoor je al snel de neiging hebt om zelf dan maar achterin te gaan zitten (niet doen hoor, kom zeg). Daar vinden we bij onze Range Rover namelijk twee uitgebreid verstelbare, verwarmde en gekoelde Executive Class Comfort Plus-loungestoelen – ja, zo heten ze echt.

Op de versie met lange wielbasis (EWB) kun je een derde zitrij krijgen. Bij deze SWB vinden we achterin ‘alleen maar’ een elektrisch opvouwbare hoedenplank en de zogeheten Tailgate Event Suite: zitplaatsen in de achterbak zodat je vanaf je landgoed borrelend naar de jacht kunt kijken, of zo.

Prijs van de Land Rover Range Rover

De Range Rover begint in Nederland bij 143 mille voor de P440e; in België stap je vanaf 129 mille in een D250. Voor die prijzen kun je ook bij Mercedes of BMW terecht voor een GLS of X7, maar dat zijn gevoelsmatig echt andersoortige machines. De Nederlandse prijs voor deze Land Rover Range Rover P530 First Edition bedraagt 240.000 euro, waarmee hij al in de buurt komt van een Bentley Bentayga.

Maar de Range Rover evenaart die auto qua luxe (het kan nog gekker, met een op maat gemaakte SV-uitvoering) en is op veel andere vlakken superieur – qua tech, qua offroad-capaciteiten en wat ons betreft zeker qua styling. Ook een Rolls Cullinan van een half miljoen zouden we voor ’m laten staan, om veelal dezelfde redenen.

Kort gezegd: we kunnen op dit moment geen betere, veelzijdigere, mooiere en fijnere luxe-SUV bedenken dan deze nieuwe Range Rover. En we vermoeden dat als jij ermee gaat rijden, je al net zo snel overstag bent.

Liever een stekker?

Ja, mooi natuurlijk, die V8. Maar in Nederland telt welbeschouwd maar één uitvoering: de plug-in hybride, die solide prestaties biedt voor een fors lagere prijs en tegen een (nog) lager verbruik. Hij is er in twee smaken, als P440e of P510e. Beide hebben Land Rovers magnifiek soepele Ingenium zes-in-lijn benzinemotor onder de kap.

Een elektromotor van 143 pk zit in de transmissie ingebouwd en een accu van 38,2 kWh bevindt zich in de bodem. Deze zorgt ervoor dat je volgens opgave tot 113 kilometer elektrisch kunt rijden (hou rekening met een praktijkbereik van zo’n 88 kilometer, zegt LaRo, wat voor de gemiddelde Range Rover-rijder neerkomt op 75 procent van de ritten).

Bijladen gaat met maximaal 50 kW, waarmee je binnen een uur weer op 80 procent kunt zitten. Aan je wallbox thuis duurt het zo’n vijf uur. En de prestaties? De P510e gaat van 0 naar 100 in 5,6 seconden. We moeten ze nog testen en in 2024 volgt ook nog eens een volledig elektrische variant, maar voor nu zouden we zeggen: deze PHEV’s lijken de juiste Range Rovers op het juiste moment te zijn.

Specificaties Land Rover Range Rover P530 First Edition


Motor
4.395 cc
V8 biturbo
530 pk @ 5.500 tpm
750 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,5 l/100 km
261 g/km CO2, F-label
Afmetingen
5.052 x 2.047 x 1.870 mm (l x b x h)
2.997 mm (wielbasis)
2.585 kg
90 l (benzine)
818 / 1.841 l (bagage)
Prijzen
€ 240.626 (NL)
€ 183.916 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)