Land Rover Range Rover Velar P380 HSE First Edition
Jarenlang gaapte er een gat in het Range Rover-gamma tussen de Evoque en de Sport. Nu is de Velar hier om daar iets aan te doen. Althans, dat was de bedoeling
Vergeet nooit dat wij, zieners die we zijn, dit hierbij hebben voorspeld: de middelgrote SUV is de auto die er nog eens voor gaat zorgen dat alle andere autovormen overbodig worden. Steeds weer als we in een Mercedes GLC, Audi Q5 of Volvo XC60 rijden, zijn we genoodzaakt dezelfde conclusie te trekken: deze auto’s hebben een antwoord op al je vragen. Ze zijn niet zo groot dat ze belabberd rijden, lastig te parkeren zijn of buitensporig veel verbruiken, maar ook niet zo klein dat lange passagiers of plompe bagage er geen plek in kunnen vinden. Ze bieden de hoge zit en de zekere mate van borstklopperij die iedereen blijkbaar zoekt, zonder dat je ze echt aanstootgevend kunt noemen. Ze zijn praktisch, multi-inzetbaar en stijlvol – meestal dan. Eigenlijk zijn ze voor bijna alle omstandigheden ideaal.
Land Rover heeft zich daar nu ook in gemengd?
Na de F-Pace is de Range Rover Velar de tweede kandidaat van Jaguar Land Rover in deze klasse. Hoewel dat vooral in theorie geldt; hij is namelijk zo’n 7 centimeter langer dan de Jag. Aangezien de F-Pace al wat groter is dan z’n rivalen, heeft de Velar (vernoemd naar de eerste Range Rover-prototypes uit 1969) onderhand alweer het formaat van een Mercedes GLE bereikt. Hoewel hij honderden kilo’s lichter is, is hij zelfs maar 5 centimeter korter dan een Range Rover Sport.
Dit wordt duidelijk als je voor het eerst op hem af loopt: je krijgt bij elke stap sterker het idee dat hij groeit en jij krimpt. Land Rover beweert dat ze zich niet per se richten op andere SUV’s, maar dat ze met de Velar eerder A6 Allroad- en XC70-bestuurders willen aanspreken. Mede daarom heeft hij een silhouet dat gestrekt oogt, bijna stationwagen-achtig, zonder z’n kloeke Range Rover-voorkomen te verliezen. Het is een interessant ontwerp dat ons mateloos fascineert.
En hoe is de Velar binnenin?
Het interieur is zo mogelijk nog interessanter. Je zit er breeduit, met een flinke middenconsole tussen jou en je passagier en een weids dashboard voor je neus. Er zijn in feite vier schermen: een voor je tellers, een head-up display voor de meest essentiële info, en niet één, maar twee grote units in het midden. De bovenste is het hoofdscherm; op de onderste kun je bijvoorbeeld met de frisse-luchtstroom spelen of verschillende offroad-kunstjes selecteren.
De weinige knoppen die er tussen al dit digitale geweld nog overblijven, hebben vaak meerdere functies. Zo kun je met de ronde airco-draaischijfjes behalve de temperatuur ook stoelfuncties instellen, en verandert de volume-/zenderkeuzeknop op het stuur desgewenst in een joystickje voor de boordcomputer. Is dit de beste manier om een omgeving te creëren die je tijdens het rijden intuïtief en als vanzelfsprekend kunt bedienen? Niet echt, maar het is wel een van de meest elegante die we ooit hebben gezien.
Zijn er nog meer van deze slimmigheidjes?
De Velar is een auto die aan elkaar hangt van details. De gaatjespatronen in het leer en de aluminium Meridian-speakercovers vormen de Britse vlag. De deurhendels, die compleet vlak in de carrosserie liggen, komen elektrisch naar buiten als je wilt instappen, waarbij de luchtvering voor je door z’n knieën gaat. Deze First Edition heeft koperkleurige accenten en staat op 21-inch joekels.
Waar grote velgen het comfort bij de F-Pace behoorlijk kunnen verknallen, blijkt hier bij de Velar – althans, bij ons luchtgeveerde exemplaar – geen sprake van. Hij blijft op slecht wegdek de kalmte zelve en weet lelijke kuilen en putten wonderlijk goed te verwerken. We moeten er wel bij zeggen dat we ‘m steevast in de Comfort-modus rijden; de sportievere stand proberen we heel even, maar drukken we meteen weer weg. Hard bochten nemen met de Velar voelt alsof je ‘m groot onrecht aandoet.
Toch is de besturing verrassend direct en de reactie op het gas gewillig. De supercharged V6, bekend uit vele andere JLR-modellen, klinkt gaaf en zet z’n koppel breed in; hoewel je maar even in de 3,0-liter zescilinder diesel (700 Nm) hoeft te rijden om te weten dat die toch net iets beter bij deze auto past. De viercilinder Ingenium-opties konden we nog niet proberen, maar we vermoeden dat daarop het woord ‘toereikend’ van toepassing zal zijn. De achttraps automaat vult de V6 mooi aan en houdt ‘m waar nodig op toeren. De enige fout waar we ‘m op betrappen, is dat hij ons in de tweede versnelling een steile rotshelling op wil laten klauteren. Ondanks dat we de juiste offroad-modus selecteerden, worden we zo getrakteerd op een beste stank en een foutmelding.
Kan de Range Rover Velar P380 HSE niet offroaden?
Over offroaden gesproken: nee, de Velar heeft geen lage eindoverbrenging of handmatig te sperren differentiëlen aan boord. Je zou daardoor kunnen denken dat ie een preutse Londenaar is, geen schapenherder in wellingtons. Je zou kunnen denken, met een blik op alle glimmertjes en schermpjes, dat Land Rover het ruige werk links laat liggen en nu echt is doorgeslagen naar de kant van de stoeprandposeurs. Maar dan ken je de Velar nog niet. We waadden met ‘m door beekjes, stuurden ‘m tegen een (onbesneeuwde) skipiste op en reden ‘m door een schuur met vreemde Land Rover-waardige obstakels – zonder een centje pijn.
De Velar doet niet kinderachtig: hij kan meer dan je ooit zult vragen. Voeg dat toe aan z’n adembenemende design, z’n praktische bruikbaarheid en z’n vergaande moderniteit, en je hebt een van de indrukwekkendste auto’s die we de afgelopen tijd hebben gereden. Het is wel jammer dat ie, in plaats van qua formaat en prijs een antwoord op middelgrote Duitse SUV’s te vormen, toch weer een eigen hoekje heeft gecreëerd. Door z’n formaat en prijzen vanaf 73.800 euro (57.300 euro in België) is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voor Land Rover weer met een nieuw model moet komen om ‘het enorme gat tussen de Evoque en de Velar’ op te vullen.
Land Rover Range Rover Velar P380 HSE First Edition
Motor
2.995 cc
V6 supercharged
380 pk @ 6.500 tpm
450 Nm @ 3.500 tpm Aandrijving
vier wielen
8v automaat Prestaties
0-100 km/u in 5,7 s
top 250 km/u Verbruik (gemiddeld)
9,4 l/100 km
214 g/km CO2
F Label Afmetingen
4.803 x 2.035 x 1.665 mm (l x b x h)
2.874 mm (wielbasis)
1.884 kg
63 l (benzine)
673/1.731 l (bagage) Prijzen
€ 147.700 (NL)
€ 110.600 (B)
Vonnis:
In deze vorm wel erg prijzig, maar een iets bescheidener uitgeruste Velar zou een absolute aanrader zijn. Stil, smooth, hoogwaardig en extreem capabel in het terrein; een Range Rover zoals je ‘m wilt, maar dan met een snufje futurisme
Reacties