Wat is het toch jammer dat we in Nederland en België geen echte trackday-traditie hebben. Anders zou je de Lotus Elise veel vaker zien, zeker in de nieuwe S Cup-versie. Op de openbare weg is ie toch wat minder leuk.

Hoewel hij met z’n zeventien jaar al hard richting de volwassen leeftijd gaat, is de Lotus Elise nog steeds een uitdagende puber. Kinderlijk eenvoudig kun je genieten van strakke inhaalacties, maar op de lange duur word je doodmoe van het geschreeuw en gehobbel.

Het zou fijn zijn als Lotus inziet dat een nieuwe versie inmiddels wel gewenst is. Maar ja, dan moeten de centen er wel zijn en juist dat is waar het de Britse fabrikant de laatste jaren aan ontbrak. Althans, het geld is niet in de auto’s gestopt, maar in andere projecten. De S Cup is het bewijs dat het merk weer op de weg omhoog zit.

Kort door de bocht – om in termen te blijven – is de S Cup de wegversie van de S Cup R, de gesloten Elise die voor het circuit werd ontwikkeld. Zie je de S, dan weet je dat er 220 pk uit de Lotus/Toyota-motor komt. Een flinke puist vermogen voor een 1,8-liter viercilinder, met dank aan een supercharger. Maar het mooiste is de manier waarop hij de bochten verovert. Of de curves nou lang en traag zijn, of kort en heel snel, het is een echte bochtenridder. Het is allemaal te danken aan het Cup-pakket, met een extra stukje aerodynamica en een stijver chassis. Voor een radio en airconditioning word je verwezen naar de optielijst. Ook voor een extra pak isolatie moet je bijbetalen en dat is wel het overwegen waard. Het wordt geen Lexus, maar voor dagelijks gebruik is het prettig dat je oren iets minder geteisterd worden.

De S Cup verloochent zijn racegenen niet. Op het circuit reageert hij alert als een piranha die bloed ruikt. De besturing benadert de precisie van en Zwitsers uurwerk. Je weet precies wanneer je op de grens van onderstuur zit, via je billen verneem je of de achterkant een zwieper richting overstuur maakt. Bij 190 km/u geven de splitter, de windgeleiders en de enorme achterspoiler een downforce ter grootte van 100 kilo. Ook bij legale snelheden op de openbare weg merk je dat het spoilerpakket z’n werk goed doet. Het maakt het verschil tussen een rotsvaste wegligging en de iets onzekere grip van de standaard-Elise.

Hij is klein, licht en met 175 millimeter loopvlakbreedte zijn de voorbanden naar huidige maatstaven net fietsbandjes. Het resultaat is een handelbare auto die je makkelijk door het verkeer manoeuvreert en die geen last van spoorvorming heeft. Op een bochtig dijkweggetje is dat een genot van jewelste.

Vanwege die smalle banden en de lichte neus is stuurbekrachtiging niet nodig, dus heb je een directe verbinding met het wegdek. We hebben niet de illusie dat ‘straat-legaal’ in dit geval betekent dat je er op zaterdagochtend mee naar het parkeerterrein van de Jumbo of de Colruyt gaat, dus mis je die stuurbekrachtiging echt niet. Waren er maar meer auto’s zo puur als deze Elise.

Lotus Elise S Cup

16/20

Motor
1.798 cc
viercilinder supercharged
220 pk / 250 Nm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 225 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,5 l/100 km
175 g/km CO2
G-label

Afmetingen
3.824 x 1.719 x 1.117 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
924 kg
40 l (benzine)
112 l (bagage)

Prijzen
NL n.n.b.
BE n.n.b.

Het vonnis
Niet de meest praktische auto, maar we willen ‘m zeker niet missen. De onbekrachtigde besturing laat andere auto’s aanvoelen als zompige zombies. Hij blijft het leukst op een circuit

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear